چهار بانوی ایرانی نمایندگان تیراندازی ایران در المپیک ریو

نمایندگان تیراندازی ایران در بازی های المپیک ریو 2016 را بیشتر بشناسید.

به گزارش ایسکانیوز، ایران در رشته تیراندازی با چهار نماینده به مسابقات المپیک ریو می رود.

الهه احمدی :

احمدی (متولد ۱۰ خرداد ۱۳۶۱ در تهران) تیرانداز زن ایرانی می‌باشد که در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو از موفق ترین ورزشکاران کل کاروان اعزامی ایران بود که صاحب سه نشان نقره و برنز شد.

حضور در المپیک تابستانی ۲۰۱۲ :
او در دومین مرحله از رقابت های جام جهانی تیراندازی سال ۲۰۱۱ که در سیدنی برگزار شد با کسب مقام دوم موفق به کسب سهمیه در ماده ۱۰ متر تفنگ بادی زنان برای المپیک تابستانی ۲۰۱۲ شد. در بازی‌های المپیک با کسب ۳۹۷ امتیاز به مرحله پایانی این رقابت‌ها راه یافت و در مرحله پایانی و با کسب ۴۹۹ امتیاز در ده مرحله، پس از نمایندگانی از چین، لهستان، چک و آمریکا در رتبه ششم ایستاد. او در رشته تیراندازی پنجاه متر سه وضعیت هم شرکت کرده و رتبه چهل و سوم را کسب کرده و از رسیدن به فینال باز ماند.

دستاوردهای عمده :

3 برنز – جام جهانی آی‌اس‌اس‌اف ۲۰۱۰، پکن، چین – تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان
2 نقره – بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰، گوانگ‌ژو، چین – تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت زنان
2 نقره – جام جهانی آی‌اس‌اس‌اف ۲۰۱۱، سیدنی، استرالیا – ۱۰ متر تفنگ بادی زنان

از الهه احمدی به عنوان شانس نخست مدال طلای المپیک ریو یاد می شود.

نجمه خدمتی :

خدمتی (زاده ۲۰ خرداد ۱۳۷۵) ورزشکار ایرانی اهل شهر بیرجند و عضو تیم ملی تیراندازی زنان ایران است.

موفقیت‌ها :
نجمه خدمتی با کسب نشان طلای تیراندازی تفنگ بادی ده متر بانوان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ در اینچئون کره جنوبی نخستین طلاآور ایران در این بازی‌ها لقب گرفت. وی قبل از این هم در همین روز به همراه نرجس امام‌قلی‌نژاد و الهه احمدی موفق به کسب نشان نقره تیمی این مسابقات شده بود. همچنین نجمه خدمتی به عنوان رکورد دار فینالِ جهان در سال ۲۰۱۴ معرفی شد.

مه لقا جام بزرگ:

جام‌بزرگ (متولد ۱۳۷۰ در همدان) تیرانداز زن ایرانی می‌باشد که در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو در تفنگ بادی تیمی ۱۰ متر مدال نقره و در ماده ۵۰ متر سه وضعیت مدال برنز گرفت.

حضور در المپیکهای تابستانی 2016و2012:
مه‌لقا جام بزرگ اولین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را گرفت. او همچنین نخستین زن ایرانی است که در ماده تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر، ایران را صاحب سهمیه کرد. او در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مونیخ در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار موفق به حضور در مرحله فینال شد و با قرار گرفتن در رده پنجم جهان، توانست ایران را صاحب سهمیه المپیک کند. در بازی‌ها با کسب ۳۹۱ امتیاز چهل و سوم و از دور رقابت‌ها حذف شد. وی با کسب مدال نقره بخش سه وضعیت قهرمانی آسیا در سال 2016 در دهلی جواز حضور در المپیک 2016 ریو را هم به دست آورده است. وی به همراه زهرا هاشمی ووشو کار تنها ملی پوشان با پوشش چادر تیمهای ملی بانوان ایران هستند.حجاب وی مورد تشویق رهبر ایران در سال 91 قرار گرفت.

زهرا نعمتی:

نعمتی (زادهٔ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۴) عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان بانوان معلول ایران است. وی نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در سطح بازی‌های جهانی المپیک و پارالیمپیک شده است. او هم‎چنین، در ۲۹ می ۲۰۱۳ (۸ خرداد ۱۳۹۲) در مراسم کمیته بین‎المللی المپیک در سن پترزبورگ روسیه مفتخر به دریافت جایزه معتبر ورزشکار برتر پارالیمپیک ۲۰۱۲ لندن از سوی «بنیاد بین‎المللی اسپورت آکورد» شد. حامی مالی زهرا نعمتی به مدت دوسال تا پایان مسابقات المپیک ۲۰۱۶ شرکت پتروآذرپاد می‌باشد.

همسر
زهرا نعمتی همسر «رهام شهابی‎پور» عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان مردان معلول ایران است. این زوج قهرمان، جشن عروسی خود را پس از دریافت مدال طلای زهرا نعمتی در دهکده المپیک لندن ۲۰۱۲ برگزار کردند.

عضویت در تیم‌ملی تکواندوی بانوان ایران:
زهرا نعمتی، پیش از این، عضو تیم‌ملی تکواندوی بانوان ایران بود. وی پس از این که در سال ۱۳۸۳ در اثر سانحهٔ رانندگی ویلچرنشین شد به ورزش تیراندازی با کمان روی آورد.

افتخارات :

پارالیمپیک 2016 لندن:
زهرا نعمتی با کسب مدال طلای بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۲ در شاخهٔ ریکرو انفرادی نام خود را به عنوان نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران که موفق به کسب مدال طلا در سطح المپیک و پارالیمپیک شده‎است، جاودانه کرد.
وی هم‎چنین به همراه راضیه شیرمحمدی و زهرا جوانمرد که تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان ایران را در قسمت تیمی تشکیل می‎دادند عنوان سومی و مدال برنز پارالیمپیک ۲۰۱۲ لندنرا به‎دست آوردند.

جایزه ورزشکار برتر پارالیمپیک 2016 لندن:
زهرا نعمتی در ۲۹ می ۲۰۱۳ از سوی «بنیاد بین‎المللی اسپورت آکورد» مفتخر به دریافت جایزه معتبر ورزشکار برتر پارالیمپیک ۲۰۱۲ لندن شد. مراسم اهدای جوایز منتخبین اسپورت آکورد با حضور رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش روسیه و روسای فدراسیون‌های جهانی و نامزدهای معرفی‎شده برای دریافت این جایزه در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شد.

بازی‌های المپیک تابستانی 2016:
او اولین ورزشکار ایرانی، اولین بانوی آسیایی و سیزدهمین ورزشکار تاریخ است که توانسته هم در المپیک و هم در پارالیمپیک کسب سهمیه کند (در ریو ۲۰۱۶)؛ وی همچنین با تصمیم کمیته ملی المپیک ایران به عنوان پرچم دار ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ انتخاب شد. با این حساب او اولین بانوی مسلمان معلول است که پرچمدار کاروان المپیک یک کشور شده است.

604/602

کد خبر: 640505

وب گردی

وب گردی