جابری انصاری از تشکیل کمیته ویژه برای استیفای اموال بلوکه شده  ایران خبرداد/ نگاه مثبت  ایران به بازگشایی سفارت ایرلند

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت :سخنگوی دبیر کل هم آمادگی سازمان ملل و دبیر کل را برای به کارگیری مساعی جمیله مابین دو کشور به طور کلی اعلام کرد.

حسین جابر انصاری روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات انجام شده نسبت به رای دیوان عالی آمریکا از تشکیل کمیته ویژه به ریاست وزیر اقتصاد برای استیفای حقوق ملت ایران درباره بلوکه شدن 1.8 میلیارد دلار در آمریکا خبر داد و گفت: مجموعه اقدامات حقوقی و سیاسی در دستور کار دارد . نتیجه بررسی های این کمیته توسط وزیر اقتصاد به رییس جمهوری ارسال خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین به نامه رسمی وزیر امور خارجه به دبیر کل سازمان ملل هم اشاره کرد و گفت: متن کامل این نامه در رسانه ها منتشر شد که مبتنی بر استدلالات روشن است. سخنگوی دبیر کل هم آمادگی سازمان ملل و دبیر کل را برای به کارگیری مساعی جمیله مابین دو کشور به طور کلی اعلام کرد.


جابری انصاری فراخوان سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و ادامه داد: یادداشت رسمی اعتراض جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام غیر قانونی ایالات متحده تحویل شد که آن ها هم قول دادند این اعتراض را ارسال و پاسخ دریافتی را اعلام کنند.


وی خاطرنشان کرد: بر اساس جمع بندی های کمیته شکل گرفته، مجموعه اقدامات حقوقی و سیاسی لازم برای استیفای حقوق ملت ایران در دستور کار خواهد بود.

دعوت طرف های سیاسی عراق به آرامش و گفت و گوی سیاسی

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص تحولات عراق اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران همه طرف های سیاسی عراق را به آرامش و ایجاد فضای مناسب حل و فصل مسائل جاری کشور از طریق گفت و گو و تفاهم سیاسی فرامی خواند.
جابری انصاری اضافه کرد: معتقدیم حفاظت از روند سیاسی و دستاوردهای سیاسی ملت عراق در دو دهه گذشته و احترام به حاکمیت قانون در عراق، ضامن ثبات و تداوم توسعه و تحکیم وفاق ملی در عراق است.


وی ابراز امیدواری کرد: مسائل جاری عراق با درایت دولت، ملت و جریان های سیاسی این کشور و رهنمودهای مراجع تقلید به نفع آحاد ملت عراق حل و فصل شود و زمینه تحقق عزم ملی برای مبارزه با تروریسم و فساد به عنوان مطالبات عمومی مجموعه جریانات و اجزای ملت عراق فراهم شود.

مبارزه با تروریسم و فساد دو مساله اصلی عراق

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: تمرکز بر دو مساله اصلی مبارزه با تروریسم و مبارزه با فساد نیازمند گفت و گوی جدی میان جریانات و احزاب عراقی است.

جابری انصاری گفت: جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری می کند هر چه سریع تر زمینه توافق سیاسی میان جریان های سیاسی عراق فراهم شود و اعلام آمادگی می کند از همه روابط خود در جهت تسهیل گفت و گوها و حصول به نتیجه استفاده کند.

امضای 44 تفاهمنامه بین ایران و کره جنوبی

وی همچنین با اشاره به سفر سه روزه رییس جمهور کره جنوبی به ایران اظهارداشت: این سفر سه روزه از دیروز آغاز شده، 4 وزیر و بیش از 230 تاجر و بازرگان و فعال اقتصادی کره جنوبی، وی را در این سفر همراهی می کند.

جابری انصاری گفت: قرار است 44 تفاهم نامه بین دو کشور به امضا برسد که از این تعداد، 20 تفاهم نامه در حضور روسای جمهوری و بقیه در چارچوب تجاری بین فعالان اقتصادی امضا خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین ملاقات هایی در عالی ترین سطوح با رهبر معظم انقلاب و همچنین همتای خودشان خواهند شد.

18 اردیبهشت سفر رییس کابینه ترکمنستان به ایران

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین به سفر رییس کابینه و وزیرامورخارجه ترکمنستان به تهران اشاره کرد و گفت: این سفر که 18 اردیبهشت ماه انجام می شود برای فعال سازی همکاری ها و روابط دو کشور انجام می شود.


به گفته جابری انصاری برخی تحرکات دیپلماتیک هم از سوی جمهوری اسلامی ایران و هم کشورهای خارجی در جریان است که در خصوص آن اطلاع رسانی خواهد شد.

در زمین بازی طرف مقابل بازی نمی کنیم


جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و برخی انتقادات درخصوص اتخاذ اقدامات قاطع‌تر اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در تعامل با کشورهایی که به دنبال تشدید درگیری‌ها هستند، حد یقف دارد و ما در زمین بازی طرف مقابل بازی نمی‌کنیم.


وی اضافه کرد: این محدودیت در فضای داخلی به نوعی به کوتاه آمدن و عدم اتخاذ مواضع قاطع و سیاست مبتنی بر انفعال تعبیر می‌شود در هر حالی که کوتاه آمدن زمانی اتفاق می‌افتد که امری بر یک بازیگر تحمیل شود، در حالی که سیاست ما سیاست هوشمندانه مبتنی بر انتخاب بوده است.


سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: ممکن است این انتخاب در بین نخبگان محل مناقشه باشد ما از بحث‌های سیاسی و فکری در زمینه گزینه‌های فراروی سیاست خارجی استقبال می‌کنیم اما وقتی سیاست مبتنی بر برداشت از واقعیت‌ها اتخاذ می‌شود، نمی‌شود آن را غیرقاطعانه نامید.


جابری انصاری تصریح کرد: ما تعمد داشتیم که در زمین بازی برخی کشورها که به‌دنبال تشدید تنش‌ها و حتی رویارویی مستقیم هستند، طوری حرکت کنیم که منافع و اهداف جمهوری اسلامی را در منطقه دنبال و منافع خود را پیگیری کنیم.


وی تصریح کرد: نحوه تنظیم ادبیات سیاسی، تنظیم اقدامات مبتنی بر نیازها و قرائت از تحولات و انتخاب‌هایی است که توسط سیاستمداران و دولت منتخب صورت می‌گیرد.


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که انتقادات محترم است و به جای خود مورد توجه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ما سیاست‌های کشور را بر اساس قرائت کشور از تحولات و احساس نیاز و راهبردهای کشور اتخاذ می‌کنیم و به اصطلاح جوجه را آخر پاییز می‌شمارند.

پیگیری اهداف بر مدار عقلانیت و در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران


جابری انصاری گفت: دولت‌هایی که همه هستی و موجودیت نظام سیاسی خود را در تشدید درگیری‌های منطقه گذاشته‌اند، دیر یا زود مجبور به تسلیم در برابر واقعیت های زمانه خواهند شد و تلاش برای جلوگیری روند تحولات نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: ملت ایران معرکه‌های خود را در طول تاریخ با نفس طویل و آرامش و استغنا مدیریت می‌کند و با احساسات و سیاست‌های آنی، سیاست خود را تنظیم نمی‌کند بلکه بر مدار عقلانیت در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران اهداف خود را پیگیری می‌کند.
این مقام وزارت امور خارجه ادامه داد: روند طبیعی امور نشان خواهد داد که علیرغم سروصدایی که زودگذر خواهد بود، مسیر طبیعی رودخانه تحولات منطقه و سیاست کشورهایی که با اعتماد به نفس پیش می‌روند، نتیجه‌بخش خواهد بود.


طرف های سیاسی بحران سوریه خشونت را کنار بگذارند/ضرورت زمینه سازی برای انتخابات سراسری در سوریه

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درگیری های حلب در سوریه و اقدامات جمهوری اسلامی ایران دراین خصوص گفت: بارها اعلام کرده ایم که بحران سوریه استمرار و تداوم فاجعه بزرگ انسانی است و ضروری است همه طرف های موثر در بحران اقدام جدی برای کنترل ابعاد این بحران و حرکت سریع به سمت حل آن انجام دهند.

وی اضافه کرد: گروه های مختلفی که ادعای آزادی سوریه دارند، اختلافات سیاسی خود و روش های خشونت آمیز و تروریستی را دنبال می کنند و مکررا قوانین ناظر به این درگیری ها را نقض می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت سوریه هم مواضع خاص خود را دارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران استمرار بحران سوریه را منجر به ادامه ابعاد فاجعه انسانی می داند و همه تلاش ها را برای حل سیاسی و مسالمت آمیز بحران سوریه بر اساس اصول توافق و حرکت به سمت راه حل سیاسی به کار می گیرد.

جابری انصاری در عین حال این امر را منوط به این دانست که بازیگرانی که تحقق اهدف سیاسی را از طریق روش های تروریستی دنبال می کنند قبول کنند که ادامه وضعیت فعلی نتایج سیاسی نخواهد داشت و منجر به پیچده تر شدن بحران خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد فهم مشترک بین طرف های موثر بحران ایجاد شود و طرف های سیاسی، روش های خشونت آمیز را کنار گذشته و زمینه مراجعه به انتخابات سراسری و انتخاب ملت سوریه فراهم شود.

دیدار مقامات ایران و کانادا در نیویورک

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصصوص از سرگیری روابط ایران و کانادا اظهار داشت: قطع رابطه کانادا با ایران تصمیم دولت قبلی کانادا بوده است که این تصمیم غیرمنطقی و غیرمنطبق با منافع دو کشور را اتخاذ کرد.

جابری انصاری اضافه کرد: در شرایط سیاسی جمهوی اسلامی ایران بعد از برجام، دولت جدید کانادا آمادگی صریح خود را برای اعاده روابط دیپلماتیک با ایران اعلام کرد و توافق شد بین دو طرف گفت و گوهایی صورت بگیرد که نخستین دیدار بین طرفین در نیویورک برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: روند اعاده روابط، روندی زمانبر خواهد بود اما روابط مبتنی بر احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دو کشور این مسیر ادامه می یابد.
این مقام وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیم دولت کانادا و علاقه به اعاده روابط دوکشور، ما آمادگی داریم در این مسیر حرکت کنیم.

نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران در بازگشایی سفارت ایرلند


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بازگشایی سفارت ایرلند در تهران اظهار داشت: دولت ایرلند در سال 2011 اعلام کرد که به دلیل مشکلات مالی سفارت خود را در ایران تعطیل می کند.

جابری انصاری با بیان اینکه موضع گیری جدید مسئولان ایرلند را در رسانه ها دیده ام، اظهار داشت: این اقدامات باید از مجاری رسمی و دیپلماتیک انجام شود و اگر دولت ایرلند درخواستی در این زمینه داشته باشد با نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایرن مواجه خواهد شد و پیگیری در مسیر طبیعی خود ادامه خواهد یافت.

وی یادآور شد: این هم از نتایج فضای پسا برجام است که روابط جدید جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف در حال اتفاق است.

پیش بینی تدابیر لازم برای اجرای مناسب قرارداد فروش آب سنگین به آمریکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی مبنی بر دریافت پول حاصل از فروش آب سنگین به آمریکایی ها اظهار داشت: نحوه رفتار غیرمنطقی آمریکا با موضوع بلوکه کردن و مصادره اموال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در صدور حکم اخیر مشاهده شد، منجر به بی اعتمادی کامل در جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات آمریکا شده است.
وی یادآور شد طرف قرارداد که سازمان انرژی اتمی ایران است همه تدابیر لازم برای اطمینان از حصول مبلغ این قرارداد را پیش یبنی کرده و آن را پیگیری خواهد کرد برای اینکه این توافق و قرارداد به نحو مناسبی اجرا شود.

عربستان در منطقه و جهان با بحران مصداقیت مواجه است

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تحرکات منطقه ای عربستان سعودی اظهار داشت: بارها اعلام کردیم مابین آنچه توسط عربستان سعودی اعلام می شود با آنچه اعمال می شود، شکاف عمیقی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آنچه از اقدامات عربستان سعودی مشاهده می شود، حمایت مالی و سیاسی از جریانات افراطی و تروریستی و تشدید اختلافات درون منطقه ای است به طوری که اقدامات مختلفی در این چارچوب در مجموعه تحرکات و مواضع عربستان سعودی در ماه ها و سال های اخیر مشاهده کردیم.

جابری انصاری اقدامات پوششی اعلامی برای ایجاد پوشش و پنهان سازی اقدامات قبلی، تلاش در جهت شکل گیری ائتلاف های ضد تروریستی و یا ائتلاف های امنیتی بین کشورهای مختلف را از جمله تلاش های منطقه ای عربستان سعودی ذکر کرد.

وی تصریح کرد:عربستان سعودی در حال حاضر هم در منطقه وهم در جهان با بحران مصداقیت مواجه است و بسیاری از شعارهایی که می دهد به دلیل اینکه مبنای عملی ندارد، از سوی بسیاری از بازیگران موثر منطقه و بین المللی جدی گرفته نمی شود.

203/201

کد خبر: 640520

وب گردی

وب گردی