کشف میدان گازی در پاکستان توسط ایران/ فرصت مناسب برجام برای انتقال فناوری های جدید به کشور

رئیس انجمن شرکت‌های حفاری ایران به انجام عملیات لرزه نگاری و کشف یک میدان گازی در جنوب پاکستان اشاره کرد و گفت: در منطقه ای در جنوب پاکستان یک میدان گازی کشف کردیم و نتایج مطلوبی را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، محمد ایروانی روز دوشنبه در نشستی خبری، درباره فعالیت اکتشافی و لرزه نگاری ایران در میدان های نفت و گاز پاکستان گفت: اجرایی شدن برجام، فرصت مناسبی را برای انتقال فناوری های جدید به کشور و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه فراهم کرده است.

رئیس انجمن شرکت های حفاری ایران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تکمیل کننده اصل 44 قانون اساسی است، گفت: اصل 44 فرصت مناسبی را برای توسعه اقتصادی و تقویت نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور ایفا کرد.

وی خواستار برطرف شدن موانع فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی شد و افزود: اگر چه هنوز مشکلات بانکی پابرجاست، اما دولت با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تلاش کرده است تنگناها و موانع بانکی را از بین ببرد که امیدواریم هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

** نیاز به سرمایه گذاری 400 تا 500 میلیارد دلاری در صنعت نفت

رئیس انجمن شرکت‌های حفاری ایران در ادامه به قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارش های وزارت نفت، برای توسعه صنعت نفت به400 تا 500 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که 200 میلیارد دلار از آن به بخش بالادستی نفت اختصاص دارد.

به گفته ایروانی ، با رفع تحریم ها و اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی و ورود سرمایه گذاران خارجی، مشکلات مربوط به سرمایه گذاری در صنعت نفت رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت، فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران فراهم کرده ، اضافه کرد: با کاهش قیمت نفت، هزینه اجرای پروژه ها نیز کاهش زیادی یافته است.

وی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف قراردادهای جدید نفتی، ادامه داد: باید شرکت ملی نفت ایران مناقصه های مربوط به پروژه های نفتی را هر چه سریعتر برگزار کند تا فرصت ها از دست نرود.

رئیس انجمن شرکت‌های حفاری ایران با بیان اینکه 40 درصد هزینه توسعه یک میدان مربوط به حفاری است، گفت: خوشبختانه ایرانی‌ها همه کارهای مربوط به حفاری میدان های نفت و گاز را انجام می دهند.

ایروانی اضافه کرد: هر چند به تازگی شرکت های خارجی در مناقصه های اجاره دکل حفاری در ایران برنده شده اند، اما در مجموع با رفع تحریم ها ظرفیت شرکت های ایرانی برای فعالیت و همکاری با شرکت های بین المللی افزایش یافته است.

رئیس انجمن شرکت‌های حفاری ایران در ادامه به وضعیت حفاری فازهای 17 و 18 توسعه میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: حفاری چاه های این فازها 92 درصد پیشرفت دارد و در ماه های آتی به صورت کامل تحویل داده می شود.

وی درباره برنده شدن یک شرکت چینی در مناقصه اجاره دکل در فاز 14 پارس جنوبی گفت: شرکت کاسل چین به دلیل قیمت بسیار پایینی که داده بود، توانست در این مناقصه برنده شود.

مدیرعامل شرکت انرژی دانا درباره مذاکره با شرکت اروپایی و آمریکایی مانند هالیبرتون و شلمبرژر در بخش حفاری، افزود: هر چند این شرکت ها برای حضور در صنعت نفت ایران تمایل دارند، اما تاکنون مذاکره ای انجام نشده است.

ایروانی درباره حضور شرکت های آمریکایی در ایران، افزود: مشکلی برای حضور شرکت های آمریکایی وجود ندارد، اما در واقع، آنها خودشان را تحریم کرده و فرصت سرمایه گذاری در ایران را از خود سلب کرده اند.

وی درباره هزینه اجرای پروژه های حفاری، گفت: به طور میانگین هزینه حفاری یک چاه در میدان گازی پارس جنوبی 35 تا 37 میلیون دلار است، البته نرخ حفاری در میدان های خشکی کمتر است.

ایروانی با بیان اینکه هزینه اجرای پروژه های حفاری پس از رفع تحریم ها کاهش یافته است، اضافه کرد: در دوران تحریم، ناچار بودیم 10 تا 13 درصد از مبلغ کل قرارداد را برای جابجایی پول هزینه کنیم که باعث افزایش هزینه ها می شد، اما با رفع تحریم ها دیگر ناچار به پرداخت این هزینه ها نیستیم.

به گفته وی کاهش قیمت نفت، افت قیمت اجاره و خرید دکل های حفاری را بدنبال داشته است که این موضوع، نیز هزینه های بخش حفاری را کاهش می دهد.

رئیس انجمن شرکت های حفاری ایران گفت: اکنون، صنعت نفت ایران دارای بیشترین جذابیت برای شرکت های نفتی بین المللی است، زیرا هزینه تولید نفت در ایران بسیار پایین تر از سایر مناطق است.

وی به مشکلات صدور خدمات فنی و مهندسی توسط ایران اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون شرکت های ایرانی به جز یک مورد نتوانسته اند در کشورهای همسایه عملیات حفاری داشته باشند.

رئیس انجمن شرکت‌های حفاری ایران با بیان اینکه حتی در کشور عراق نیز با وجود مذاکره شرکت های ایرانی، تاکنون کاری انجام نشده است، اضافه کرد: البته با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، فرصت های خوبی برای فعالیت در عراق ایجاد شده و بازار خوبی در این کشور وجود دارد.

402/601

کد خبر: 640630

وب گردی

وب گردی