سیاری: مردم سالانه 1000 میلیارد تومان هزینه درمان اختلالات روانی می‌کنند

معاون بهداشت وزیر بهداشت از توجه ویژه به بخش سلامت روان در طرح تحول بهداشت خبر داد و گفت: مردم سالانه 1000 میلیارد تومان هزینه درمان اختلالات روانی می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در همایش بزرگداشت روز روانشناسی گفت: شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی چهار استراتژی دارد که شامل دسترسی مردم به خدمات، بهره‌مندی از خدمات، عدالت در سلامت و حفاظت مالی از مردم است. راه حفاظت مالی از مردم در بخش روان این است که مردم با مراجعه به شبکه بهداشتی، این نیازها را مرتفع کنند.

او ادامه داد: بر همین مبنا شبکه بهداشتی کشور در طرح تحول سلامت از روستاها به شهرها کشیده شد و هم اکنون برای هر 2 تا 3 هزار نفر جمعیت یک کارشناس مراقب سلامت قرار داده‌ایم که ابتدا افراد را پایش می‌کند و در صورت نیاز آن‌ها را در سطح بالاتر به کارشناس روان و پزشک ارجاع می‌دهد.

سیاری، نیازمندترین افراد را کسانی دانست که از اختلالات روانی رنج می‌برند و گفت: به همین جهت در بازطراحی شبکه، یک کارشناس روان به سیستم اضافه کردیم. این سیستم در چهار شهر زنجان، قم، یزد و اراک به طور کامل مستقر شده و در آینده در این سیستم برای هر ایرانی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل خواهد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: در فرم‌های ارزیابی افراد در این سیستم نیز 8 سوال مختص سلامت روان اعم از بررسی افسردگی، اضطراب، استرس و اعتیاد و مواردی از این قبیل است. مشاوره روانی رایگان است و تاکنون سیستم بهداشت شبکه شهری برای 25 میلیون ایرانی و 10 میلیون حاشیه نشین در شهرها ایجاد شده است.َ

سیاری، دغدغه معاونت بهداشت را استقبال مردم از شبکه بهداشت شهری اعلام کرد و گفت: امیدواریم مردم با مشارکت در طرح‌ها از این همه هزینه که برای سلامتی‌شان شده، استقبال کنند.

20106

کد خبر: 641076

وب گردی

وب گردی