مرکز علمی و کاربردی در اقلیم کردستان عراق راه اندازی می شود

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشوراز راه اندازی مرکز علمی کاربردی در اقلیم کردستان عراق خبرداد و گفت: راه اندازی این مرکز با محوریت و همکاری استان کردستان صورت می گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محمدعلی اخباری در نشستی با خبرنگاران رسانه های گروهی استان کردستان در سنندج، با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی بزرگترین دانشگاه مهارتی ایران است، گفت: دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاه نسل سوم کشور محسوب می شود.

او با اشاره به اینکه دانشگاه های نسل دوم آموزش و پژوهش را باهم ارائه می کنند، گفت: در دانشگاه های نسل سوم آموزش، پژوهش و فناوری به دانشجویان ارائه می شود و دراین دانشگاه ها تجاری سازی علم دنبال می شود.

اخباری ادامه داد: درمراکز علمی کاربردی براساس نیاز روزبازار رشته ها تعیین و برمبنای آن دانشجو تربیت می شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تعداد رشته های موجود در این دانشگاه را ۸۰۰ رشته خواند و افزود: این تعداد رشته، ۳ هزار و ۲۰۰ شغل را در کشور تحت پوشش قرار داده اند و این یکی از نقاط قوت دانشگاه علمی کاربردی است.

اخباری گفت: در حال حاضر ۴۷۰ هزار دانشجو در ۱۰۰۰ مرکز علمی کاربردی با وجود ۴۵ هزار مدرس مشغول به تحصیل هستند.

او تقاضا محوری به جای عرضه محوری را از دیگر ویژگی های این دانشگاه خواند و بیان کرد: براساس آخرین آمار موجود هم اکنون ۳۲ درصد دانشجویان ما در رشته های گروه صنعت، ۴۷ درصد در مدیریت و خدمات اجتماعی، ۲۰ درصد در فرهنگ و هنر و حدود ۱.۵ درصد هم در رشته های کشاورزی تحصیل می کنند.

اخباری با اشاره به اینکه ۶۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در مقاطع کاردانی و مابقی کارشناسی مشغول به تحصیل هستند، عنوان کرد: تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو از دانشگاه های علمی کاربردی کشور فارغ التحصیل شدند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشورادامه داد: ۷۸ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند البته ۴۰ درصد این افراد، کسانی هستند که قبل از دانشگاه هم شاغل بودند.

اخباری افزود: ۳۸ درصد کل فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی براساس مهارتی که فراگرفته اند، مشغول به کارشدند.

او به برنامه ها و اهداف سفر خود به کردستان اشاره کرد و گفت: در ۲۱ مرکز واقع در استان کردستان درصدد ایجاد دوره های پودمانی ۶ الی ۹ ماهه هستیم تا از ظرفیت های استان به طور صحیحی استفاده شود.

اخباری گفت: راه اندازی دوره های پودمانی گیاهان دارویی، توریسم واکوتوریسم و صنایع دستی از جمله برنامه های ما در کردستان است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: از دیگر اقدامات و برنامه های ما تقویت و افزایش دیپلماسی علمی است که در این راستا به دنبال ایجاد واحد علمی کاربردی در اقلیم کردستان عراق هستیم.

اخباری ادامه داد: در سفر هفته گذشته وزیر علوم اقلیم کردستان عراق به تهران مقرر شد واحد علمی کاربردی در اقلیم راه اندازی کنیم و در این رابطه هم مدنظر داریم که از ظرفیت های کردستان ایران برای تربیت مهارتی دانشجویان اقلیم استفاده کنیم.

20104

کد خبر: 641202

وب گردی

وب گردی