فاضل میبدی: رقابت سیاسی برای حذف رقیب آزمایش شده اما جوابی نداده است/اصولگرایان همه مهره های خود را رو کرده اند و کسی را ندارند

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ، با اشاره به تخریب دستاوردهای داخلی و خارجی دولت یازدهم و القاء تک دوره ای بودن ریاست جمهوری روحانی گفت: کار نادرستی  است که تبلیغ کنیم که دولت تک دوره ای است.اگر اصولگرایان یک دولت پاسخگو داشتند که در این چند سال به تجربه رسیده بودند امکان داشت مجددا پیروز شوند.

حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون قدرت تعامل مجلس یازدهم گفت: نمایندگانی که به مجلس دهم راه یافتند اکثرشان اهل اعتدال و میانه روی هستند و انتظار می رود در رقابت میان کسانی که می خواهند به عنوان رئیس مجلس نامزد شوند تعاملی وجود داشته باشد تا مشکل پیش نیاید و دیگران سوءاستفاده نکنند و روابط سالم و دوستانه صورت گیرد لذا اگر تعامل برای رقابت ریاست مجلس به وجود نیاید ممکن است مانند گذشته مجلس دو قطبی شود.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اختلاف سلیقه باید وجود داشته باشد, ولی اگر مجلس باز دو قطبی شود امکان دارد کارها به مشکل بخورد. بنابراین گزینه های مطرح ریاست مجلس باید مسالمت آمیز و دوستانه رقابت کنند و نمایندگانی که می خواهند به آنها رای دهند براساس صلاح دید کشور-،دولت و مجلس این کار صورت گیرد.

او تاکید کرد: در مجموع بسیار امیدوارم که تنش هایی که سابقا بین دولت و مجلس به وقوع پیوست در مجلس آینده اتفاق نیفتد.

فاضل میبدی با اشاره به عدم اقبال مردم در دور دوره انتخابات به اصولگرایان گفت: در فلسفه قاعده ای به نام فلسفه "قسری" وجود دارد،بر این مبنا که حرکتی که خلاف طبیعت و قاعده زمین باشد حرکت قسری و غیرطبیعی است و دوام ندارد و در نهایت هم شکست می خورد.

حرکت اصولگرایان قسری و خلاف طبیعت بود

استاد دانشکده مفید قم بیان کرد: بر این باورم که حرکت اصولگرایان در زمینه اخلاق و اقتصاد و سیاست حرکت قسری و معکوس بود و اگر اصولگرایان در مسیر خواسته مردم به ویژه در مساله همکاری با دولت و سیاست خارجی، برجام حرکت میکردند،شانس پیروزی داشتند، اما به دلیل اینکه در برابر جریانی ایستادند که خود مردم پشت آن بودند طبیعتا آنها منجر به شکست شدند.

او با تاکید بر اینکه اگر این گروهی که بر کرسی مجلس می نشیند به خواسته های مردم توجه نکند و برخلاف جهت مردم حرکت کنن د شکست می خورند گفت: مردم خواسته شان تنش زدایی در عرصه بین المللی و کنار گذاشتن سیاست های خصمانه در عرصه جهانی و حل مسائل اقتصادی است. این دو مساله اگر حل شود و نمایندگان به آن اهتمام ورزند یعنی برطبق خواسته مردم حرکت کرده اند و در انتخابات آینده هم پیروز خواهند شد اما اگر باز بخواهیم در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد داخلی کاری نکنیم که راه به جایی ببریم به مشکل می خوریم.

میبدی با اشاره به تخریب دستاوردهای داخلی و خارجی دولت یازدهم و القاء تک دوره ای بودن ریاست جمهوری روحانی گفت: کار نادرستی است که تبلیغ کنیم که دولت تک دوره ای است.اگر اصولگرایان یک دولت پاسخگو داشتند که در این چند سال به تجربه رسیده بودند و امکان داشت مجددا پیروز شوند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اصولگرایان با کدام فرد می خواهند به عرصه سیاست و رقابت ریاست جمهوری وارد شوند که بگویند بهتر از دولت فعلی آقای روحانی است, متاسفانه آنها همه مهره های خود را رو کرده اند و کسی را ندارند، جز اینکه رقیب را تضعیف کنند.


او با اشاره به اینکه رقابت سیاسی برای حذف رقیب آزمایش شده اما جوابی نداده است، تاکید کرد: در رقابت سیاسی اگر به دنبال این باشیم که رقیب را به هرصورتی از میدان به در کنیم چیزی گیرمان نمی آید جز این که به کشور آسیب وارد کنیم و دوستانی که مدعی هستند و شکست خوردند در فرهنگ رقابت و اخلاق سیاسی خود تجدید نظر کنند و منافع ملی را بر منافع جناحی مقدم بشمارند تا مشکل آنها حل شود.

فاضل میبدی با بیان اینکه اگر بگوییم دولت در انتخابات دخالت کرده به جایی نمی رسیم ادامه داد: دولت آقای روحانی دولت خالی از انتقاد نیست, ولی باید نگاه کرد که چرا دولت به وعده های خود در برخی مباحث عمل نکرده است, ممکن است بازگو کنیم کوتاهی خودش بوده اما وقتی دو قوه مقننه- قضاییه در کنار دولت وجود دارد اگر با دولت همکاری نکنند, بنابراین دولت نمی تواند به وعده هایش عمل کند.

باید موانع پیش روی دولت را در تحقق وعده ها در نظر بگیریم

او افزود: زمانی که ما پس از انتخابات مجلس، موشکی را رونمایی می کنیم و شعاری خصمانه بر روی آن بنویسیم که با سیاست خارجه دولت منافات دارد مطمئنا آن برای یک دولت بد خواهد شد تکلیفی که به مصالح کشور نیانجامد آن کشور ساقط خواهد شد در نتیجه دولتی که با اینگونه مسائل مواجه شود طبیعی است که نتواند به وعده های خود عمل کند پس باید موانع پیش روی دولت را در تحقق وعده ها در نظر بگیریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت مینو خالقی بیان کرد: معتقدم حذف منتخب سوم اصفهان بدعتی است در تاریخ سیاست ایران و به هیچ وجه نمی شود فردی که رای مردم را به دست آورده است و تایید صلاحبت شده را حذف کرد.

باید اعتبارنامه منتخب اصفهان صادر شود

او با تاکید بر اینکه باید اعتبارنامه منتخب اصفهان صادر شود و در مجلس از طریق قانون مورد بررسی قرار گیرد گفت: اگر مینو خالقی به عنوان نماینده اصفهان که رای آورده از سوی نظام حذف شود این آسیب بزرگی بر حاکمیت و نقض قانون است.

فاضل میبدی با اشاره به اینکه موضع گیری دولت و وزارت کشور در باره مینو خالقی درست است و باید قانونی عمل شود و این که بیاییم در حریم خصوصی کسی وارد شده و عکسی از کسی پخش کنیم خلاف اخلاق است گفت: اسلام و قانون به ما اجازه ورود به حریم خصوصی افراد را نمی دهد؛ به عنوان مثال گشت های نامحسوس که رصد کردن و کشف جرم حریم خصوصی است خلاف دین قرآن و قانون اساسی است و کسانی که مرتکب به این امر می شود یا از جایی مامورند یا به اسلام و قوانین جاهلاند.

پیامبر در برابر جاهلیت جامعه ایستاد

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح تفاوت "انقلاب اسلامی" و "اسلام انقلابی" گفت: زمانی که یک انقلاب به معنی تغییر رژیم صورت می گیرد مانند انقلاب اسلامی نمی شود بعداز آن را باید انقلاب نام نهاد؛ براین اساس که بعد از انقلاب باید به فکر سازندگی بود. اگر می خواهیم انقلاب داشته باشیم باید اقتصاد, فرهنگ, اخلاق و سیاست خارجی درست کنیم.

او با بیان اینکه در قرآن واژه انقلاب به تغییر جامعه معنی می شود که باید از آدمها شروع شود و معلم کارش تغییر جامعه از جهالت به آگاهی و علم و دانشمند ترقی است تصریح کرد: این که بخواهیم بگوییم اسلام همیشه انقلابی است،چنین واژهای وجود ندارد و در تاریخ نیز نبوده است.

فاضل میبدی تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) وقتی با مردم روبه رو شد دنبال اصلاحات و مشکلات مردم بود اما نه از مسیر نفی و خشونت بنابراین اینکه بخواهیم با خشونت در صحنه حضور داشته باشیم خلاف مشی پیغمبر است و بعثت پیامبر اخلاقی است و پیامبر در برابر جاهلیت جامعه ایستاد و تاکید کرد من برای اخلاق مبعوث شدم.

203/201

کد خبر: 641337

وب گردی

وب گردی