تشریح آخرین شرایط مقاومت، آتش بس در سوریه و روابط ایران وسعودی از سوی ولایتی

– «علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل تاکید کرد که محور مقاومت یعنی ایران ، سوریه و حزب الله امروز بیش از هر زمان دیگری در این افزون بر پنج سال جنگ تحمیل شده بر سوریه از آرامش خاطر، اعتماد به نفس واطمینان از پیروزی ها برخوردار است.

به گزارش ایسکانیوز ولایتی که برای شرکت در دو نشست بین المللی اجلاس مشورتی اتحاد جهانی علمای مقاومت و اجلاس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به لبنان سفر کرده است، در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، گفت که « به نظر من موقع شناسی و اتخاذ مواضع به وقت مقام معظم رهبری و حمایت بسیار سطح بالا ، روشن و صریح ایشان از حزب الله موجب تقویت بسیار بالای روحیه مقاومت اسلامی لبنان شده است».
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به شروط ضروری برای آغازگفت وگوها درخصوص سوریه خاطرنشان کرد که اگر آتش بس در سوریه خود هدف باشد و تکلیف قضایای بعداز آن معلوم نباشد، این آتش بس نمی تواند منافع لازم را دنبال داشته باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای گسترش و توسعه روابط و مناسبات با لبنان هیچ تحفظ و مانعی ندارد، ابراز امیدواری کرد که تحرکات اخیر در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور به نتایج مطلوب دست یابد.

مشروح گفت وگوی ایرنا با ولایتی
** روحیه بالای مثل زدنی سید حسن نصرالله
ولایتی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از ملاقات خودتان با « سید حسن نصرالله »دبیرکل حزب الله چیست؟، گفت: این ملاقات حدود سه ساعت و چهل دقیقه به درازا کشید و دبیرکل محترم حزب الله را در کمال آرامش و رضایت از نتایج مبارزات خط مقاومت در سوریه دیدم.
مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل افزود: استنباط من از سخنان ایشان این است که مجموعه محور مقاومت یعنی ایران ، سوریه وحزب الله امروز بیش از هر زمان دیگری در این بیش از پنج سال جنگ تحمیل شده بر سوریه از آرامش خاطر ، اعتماد به نفس و اطمینان از پیروزی ها برخوردار است.
وی در پاسخ به این سوال که واکنش سید حسن نصرالله به بیانات اخیر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره مقاومت و حزب الله لبنان را چگونه ارزیابی می کنید؟، اظهارداشت: ایشان قدردان مواضع بسیارروشن ، صریح ، ارزشمند و دلگرم کننده مقام معظم رهبری در حمایت از حزب الله و مقاومت مثل زدنی است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: نظیر مجموعه ارزشمند مقاومت اسلامی لبنان که با محوریت حزب الله و فرماندهی سید حسن نصرالله تلاش و فعالیت می کند و پایبند به مبانی اسلام واهل بیت(ع) است درطول تاریخ اسلام کم داشته ایم.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تصریح کرد:به نظر من با وجود فشارهای ناجوانمردانه ای که سعودی ها به تبعیت از آمریکا و صهیونیست ها علیه حزب الله وارد کرده اند، اگرچه سید حسن نصرالله و نیروهای حزب الله بیدی نیستند که با این بادها بلرزند اما تحت فشار شدید تبلیغات منفی قرار دارند.
ولایتی تاکید کرد: در چنین شرایطی، موقع شناسی و اتخاذ مواضع دقیق مقام معظم رهبری وحمایت بسیار سطح بالا ، روشن و صریح ایشان از حزب الله به نظر من موجب تقویت بسیار بالای نیروها و فرماندهان حزب الله شد و این از نعمت های الهی برای جمهوری اسلامی ایران در زمان حضرت امام خمینی (ره) و در زمان رهبر معظم انقلاب است.

**آتش بس و یک اصل کلی
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به سوالی در خصوص برقراری آتش بس در سوریه در شرایطی که شاهد شکست های پی در پی تروریست های تکفیری و پیروزی های ارتش سوریه و متحدان آن هستیم، گفت: یک اصل کلی این است که اگرآتش بس بخشی از یک راه اساسی نباشد معلوم نیست چه مقدار مفید خواهد بود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: عده زیادی از عناصر مسلح شرور که خیلی از آنها سوری نیستند، از مرزهای مشترک با کشورهای همسایه و به کمک آنها وارد خاک سوریه می شوند و در کوره فتنه ای که متاسفانه بر دولت وملت سوریه تحمیل شده است، می دمند.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تاکید کرد: تروریست های شروری که جنگی کور را در پیش گرفته اند و نیروهای نظامی و شهروندان عادی ، پیر و جوان و زن و مرد را می کشند، هرگاه در حال بدست آوردن امتیازهائی باشند سراغی از آتش بس نمی گیرند و اگر در حال از دست دادن مواضع خود و تضعیف شدن باشند، صداها از گوشه و کنار برای برقراری آتش بس شنیده می شود.
ولایتی خاطرنشان کرد: این روند درست نیست، آتش بس باید بخشی از یک راه حل اساسی و مورد قبول دولت و ملت سوریه باشد.
وی تصریح کرد: کسانی که برای برقراری آتش بس تلاش می کنند باید به حفظ تمامیت ارضی سوریه، حقوق شرعی دولت قانونی و ملت سوریه ، خلع سلاح تروریست ها و اخراج افراد غیرسوری از سوریه و واگذار کردن امور سوریه به دولت و ملت این کشورتاکید و اصرار کنند و در این صورت آتش بس معنا دارد اما اگر آتش بس خود هدف باشد و تکلیف قضایای بعداز آن معلوم نباشد ، این آتش بس معلوم نیست منافعی را به دنبال داشته باشد.

** روابط ایران و سعودی
مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین المللی ، در پاسخ به این سوال، در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان گفته می شود که حلقه مفقوده برای حل بحران ها و پرونده های پیچیده در منطقه از جمله لبنان ، بهبود روابط تهران و ریاض و گفت وگوی آنها است، ارزیابی شما چیست؟ تاکید کرد که این نظر درست نیست برای اینکه نه جمهوری اسلامی ایران و نه دیگر کشورها نباید در امور داخلی دیگران مداخله کنند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده ،نمی کند و نخواهد کرد، اظهارداشت: ایران اگر در برخی کشورها مانند سوریه و عراق حضوردارد براساس درخواست دولت های قانونی آنها صورت گرفته است.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی خاطرنشان کرد:در سوریه اگر حضور داریم بر اساس درخواست دولت قانونی این کشور است تا از ملت مظلوم آن در برابر تروریست ها و جنایتکاران محافظت شود.
ولایتی تصریح کرد: عربستان سعودی اگر در سوریه حضور دارد به درخواست دولت قانونی این کشور نیست بلکه به درخواست گروه های تکفیری است که سعودی خود سرمنشا آنها می باشد.
وی با بیان اینکه «وهابیت که یک برداشت افراطی و غیرصحیح از اسلام است صادراتش داعش ، النصره و القاعده شده است»، گفت: بنابر این حضور سعودی در این کشورها پیوندی نزدیک با گروه های تروریستی تکفیری دارد.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل افزود:ما چه صحبتی با سعودی ها درباره لبنان ، سوریه و عراق داریم در حالیکه معتقدیم سرنوشت و تکلیف آنها را مردم این کشورها باید تعیین کنند و هیچ کشوری حق دخالت در امور کشورهای دیگر را ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: این تحلیل درست نیست که ایران و سعودی با هم بنشینند و صحبت کنند و بر سرمنافع ملت های دیگر با هم چانه زنی کنند، این یک کارغیرمعقول ، غیرشرعی و غیرقانونی است، پس این راه حل درستی نیست.
ولایتی تاکید کرد: تا آنجا که از سیاست های نظام جمهوری اسلامی اطلاع دارم، ما بر سر منافع ملت های دیگر با دیگر کشورها حتی سعودی چانه زنی نداریم و این مسیر را قبول نداریم.
وی خاطرنشان کرد: اگرهر زمان سعودی دست از مداخله اش در دیگر کشورها بخصوص کشورهای اسلامی و منطقه برداشت، فکر می کنیم مشکلات داخلی ، منطقه ای و بین المللی آن حل خواهد شد.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: می دانیم در داخل عربستان مشکلاتی وجود دارد و این قدر از مشکلات نگران هستند که شیخ نمر النمر یک روحانی جلیل القدر را به صرف انتقاد از روش های غلط دولت سعودی اعدام کردند در حالی که هیچکس مدعی نشده بود وی دست به اسلحه برده و کاری خلاف قانون مرتکب شده و این وحشیانه ترین برخورد با ملت ها است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه « سعودی ها در داخل مشکل دارند و نباید در سطح منطقه وجهان برای خودشان آبروریزی بیشتری ایجاد کنند»، گفت: سعودی ها در امور کشورهای دیگر دخالت می کنند مانند تجهیز گروه های تروریستی و اعزام آنها به کشورهائی مثل سوریه وعراق، آنها باید از این اقدامات دست بردارند.
ولایتی درپاسخ به پرسشی در خصوص طرح « محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی موسوم به « چشم انداز سعودی 2030»، اظهارداشت: هر دولتی در کشور خودش مسئول است و هرکاری می تواند در داخل انجام دهد اما کشورهائی که الفبای دموکراسی را ندارند ، نمی توانند با جهش و به تعبیری دیگر فرار از دموکراسی که مبتنی بر آرای مردم است به پیشرفت دست یابند.
وی تاکید کرد: با این نوع اقدامات نمی شود چشم اندازهای مثلا 2030 را محقق کرد اما در هر صورت ما کاری به امور داخلی سعودی ها نداریم.

** روابط ایران و لبنان
بعداز توافق هسته ای و اجرای مراحل برجام تحرکاتی در مناسبات اقتصادی و تجاری ایران ولبنان شروع شد و در این چارچوب « علی حسن الخلیل» وزیر دارائی ، « فواد زمکحل» رئیس اتحاد بازرگانان لبنان به همراه 30 بازرگان و « آلان حکیم» وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان ( عضو حزب الکتائب و گروه 14 مارس) راهی تهران شدند و هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بعداز سال ها تشکیل شد.
اکنون که همایش بررسی ظرفیت های بالقوه مهاجران لبنانی مقیم خارج کشور در بیروت برگزار شده، هیاتی اقتصادی و تجاری به ریاست« مجتبی خسروتاج» قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برای شرکت در این همایش و برگزاری نشست ویژه ( پنل) معرفی ایران برای مهاجران لبنانی به منظور شروع همکاری ها به لبنان سفر کرده اند.
ولایتی در پاسخ به پرسشی درخصوص ارزیابی اش از روابط ایران و لبنان در این شرایط اظهارداشت: روابط ایران و لبنان از گذشته روابطی خوب بوده است و جمهوری اسلامی ایران هیچ مانع و تحفظی برای گسترش روابط و مناسباتش با لبنان ندارد.
وی تاکید کرد: تا جائی که لبنان آمادگی داشته باشد برای همکاری های اقتصادی و تجاری در جمهوری اسلامی ایران زمینه وجود دارد.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل خاطرنشان کرد: روابط نزدیک بسیار ارزشمندی که دو ملت با هم دارند و همچنین مناسبات سیاسی خیلی خوب دو کشور کمک می کند به زمینه سازی برای توسعه روابط در ابعاد مختلف که از جمله آنها همکاری های اقتصادی ، تجاری و علمی و فرهنگی و فناوری است.
ولایتی تصریح کرد: انشاء الله تحرکات جدیدی که در حوزه روابط و همکاری ها به ویژه اقتصادی و تجاری شروع شده است، به نتیجه مطلوب برسد.

201/201

کد خبر: 641658

وب گردی

وب گردی