خدایی:  20 درصد بازار سرمایه به بانکداری اختصاص دارد

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: صنعت بانکداری حدود 20 درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است. 

سعید خدایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز صنعت بانکداری را به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصادی در هر کشور دانست و گفت: بانک ها یکی از ارکان اصلی بازارهای مالی به شمار می روند که در کنار بورس و بیمه به عنوان واسطه مالی در حال فعالیت است.
وی با اشاره به اینکه بانکداری در اقتصاد ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: طی سال های گذشته عرضه سهام بانک ها در بازار سرمایه منجر به گستردگی رابطه این دو بازار شد به گونه ای که امروزه سهام تعداد زیادی از بانک ها در بورس و فرابورس در حال معامله هستند.
خدایی در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت بانکداری حدود 20 درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.
کارشناس ارشد بازار سرمایه به نکات مثبت و منفی موجود در صنعت بانکداری اشاره کرد و گفت: تصمیمات نادرست و اتفاقات رخ داده در صنعت بانکداری نخستین نکته منفی بود که طی یک دهه اخیر زیان جبران ناپذیری را به این صنعت وارد کرده است.
او گفت: براساس گفته های رییس کل بانک مرکزی بخش قابل توجهی از سرمایه صنعت بانکداری در مطالبات عقب افتاده، ذخایر قانونی و سرمایه گذاری در املاک منجمد شده است.
خدایی با اشاره به پایین بودن کفایت سرمایه بانک ها گفت: بانک مرکزی در مجامع، اجازه تقسیم سود بالا را به بانک ها نداده و مقرر گشته تا با فروش دارایی های مازاد، افزایش سرمایه و همچنین کاهش سود تقسیمی کفایت سرمایه ها را به میزان بالاتری افزایش دهند.
کارشناس بازار سرمایه به عنوان آخرین نکته منفی در صنعت بانکداری گفت: بانکها جزو سازمان هایی هستند که دارای نیروی انسانی زیادی هستند به همین دلیل بخش قابل توجهی از سود بانک ها سالانه صرف پرداخت حقوق، پاداش کارکنان و مدیران شده است.
او در ادامه گفت: بالا بودن تعداد شعبه بانک ها منجر به تحمیل هزینه های گزافی به بانک ها شده است.
خدایی پس از بیان نکات منفی صنعت بانکداری به نکات مثبت این صنعت اشاره کرد و گفت: قانون بانک مرکزی براساس رعایت سقف بنگاه داری و واگذاری داراییهای مازاد است که در صورت عدم رعایت آن بعد از اتمام مهلت تعیین شده بانک ها می بایست سالانه3% مالیات بیشتر بپردازند.
کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه بانک ها به دنبال واگذاری داراییهای مازاد خود هستند، گفت: بانک ها در تلاش هستند تا دارایی های بورسی و غیر بورسی را که مازاد بر سقف قانونی هستند واگذار کنند تا مشمول مالیات مضاعف نشوند.
او در ادامه گفت: تک نرخی شدن ارز برای بانک هایی که تراز ارزی مثبتی دارند منجر به شناسایی سود قابل توجه در بخش تسعیر نرخ ارز خواهد شد.
خدایی با اشاره به کاهش سپرده قانونی از13% به حدود 11 تا 12 درصد، گفت: این امر باعث آزاد شدن بخشی از ذخایر بلوکه شده، افزایش قدرت وام دهی و همچنین افزایش درآمد بانک ها خواهد شد.
کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: کاهش سود بین بانکی از 28% به 19 % باعث کاهش بهای تمام شده پول برای بانک ها خواهد شد.
او به پرداخت مطالبات بانکهای تجاری توسط دولت اشاره کرد و گفت: احتمالا با آزاد شدن منابع ارزی، دولت بخشی از بدهی خود به بانک های تجاری را پرداخت خواهد کرد و همچنین با رفع تحریم ها و بازگشایی شعب خارج از کشور درآمدی حاصل خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به اینکه صنعت بانکداری گزینه مناسبی جهت سرمایه گذاری بلند مدت است، گفت: با عنایت به برنامه های موجود جهت رفع نکات منفی صنعت بانکداری و همچنین بیشتر بودن اثرات مثبت این صنعت نسبت به نکات منفی، صنعت بانکداری را می توان جهت سرمایه گذاری کم ریسک و رو به رشد خواند.

401/601

کد خبر: 641793

وب گردی

وب گردی