رئیس سِنی روز اول مجلس دهم کیست؟

منتخب مردم تهران در مجلس دهم که سابقه حضور در هیئت رئیسه را در کارنامه خود دارد، قرار است رئیس سِنی اولین روز خانه ملت و فراکسیون امید باشد.

به گزارش ایسکانیوز، "عبدالرضا هاشم‌زائی" سیاستمدار اصلاح‌طلب و از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، نماینده منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین نماینده دوره دوم مجلس از حوزه انتخابیه طبس و فردوس است.

وی متولد ۱۳۲۳ شهر نائین است که در کارنامه خود استانداری ایلام، مشاور وزیر صنایع در دولت اصلاحات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، معاون سیاسی استانداری خراسان بزرگ و فرماندار شهرستان فردوس را دارد، هاشم‌زائی از اعضای هیئت رئیسه خانه ملت در دوره دوم مجلس بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، این منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس دهم با داشتن 72 سال سن و مسن‌ترین نماینده براساس آیین‌نامه داخلی مجلس رییس سِنی اولین روز افتتاحییه خانه ملت خواهد بود که بر همین اساس باشگاه خبرنگاران جوان، گفتگوی مشروحی را با وی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

حس خوب رئیس شدن

* زمانی که به عنوان نامزد انتخابات مجلس وارد لیست امید شدید، آیا گمان می‌کردید که به عنوان رئیس سِنی روز اول مجلس بر صندلی بزرگ سبز رنگ ریاست تکیه دهید؟

هاشم‌زایی: خیر؛ بنده فکر نمی‌کردم به عنوان مسن‌ترین نماینده وارد مجلس شوم و حدس می‌زدم نمایندگان دیگری از بنده مسن‌تر در مجلس حضور پیدا کنند، اگرچه کاندیداهایی با سن بالاتر وجود داشتند که رای نیاوردند.

چه احساسی دارید از اینکه می‌خواهید به عنوان رئیس سِنی روز اول مجلس در جایگاه ریاست قرار گیرید؟

هاشم‌زایی: بنده بعد از 30 سال که از حضورم در مجلس می‌گذرد، مجددا تصمیم به حضور در خانه ملت گرفتم، قطعا انگیزه بالا و حس خوبی در بنده وجود دارد، شاید اگر وزیر هم بودم، حس امروزم را به دلیل نماینده شدن نداشتم و قاعدتا حضور در هیئت رئیسه خانه ملت هم حس خوبی دارد.

شما نماینده مردم در دور دوم مجلس بودید که در آن دوره مدت زمانی هم در هیئت رئیسه مجلس حضور داشتید، بفرمایید چه مدت در مجلس دوم عضو هیئت رئیسه بودید؟

هاشم‌زایی: بنده به مدت یکسال و در سال سوم عضو هیئت رئیسه مجلس بودم و برای آنکه می‌خواستم بیشتر به حوزه انتخابیه خود رسیدگی کنم دیگر برای سال بعد برای حضور در هیئت رئیسه کاندید نشدم، کار هیئت رئیسه بسیار زیاد است و بنده در آن زمان به عنوان کارپرداز و یا همان ناظر امروزی در هیئت رئیسه فعالیت می‌کردم. فعالیت در هیئت رئیسه به سه بخش اداری_ مالی، فرهنگی و امنیتی_ انتظامی تقسیم می‌شد که به دلیل داشتن سابقه استانداری مسئولیت حفاظت و امنیت مجلس را به عهده بنده گذاشتند.

انحلال کارهای اجراییم در دولت قبلی

*چرا طی این 30 سال برای حضور در مجلس اقدام نکردید؟

هاشم‌زایی: از مجلس دوم به بعد دیگر کاندید نشدم و تنها به کارهای اجرایی پرداختم، با آمدن دو دولت قبلی، از کارهای اجرایی کنار رفتم. با توجه به مسائلی که در مجلس طی دوره‌های قبلی دیدم تصمیم گرفتم به حوزه نمایندگی وارد شوم زیرا خود را جزو نسل اول انقلاب می‌بینم و دوست دارم تجاربم را به نسل سوم منتقل کنم.

*تمایل ندارید برای ریاست و یا حضور در هیئت رئیسه مجلس دهم کاندید شوید؟

هاشم‌زایی: خیر، کاندید نخواهم شد و فعلا هیچ ریاستی مدنظرم نیست. تنها می خواهم یک نماینده معمولی و در خدمت مردم و حل معضلات تهران بزرگ باشم مگر اینکه تحت فشار قرار بگیرم.

تفاهم بی‌معنا در انتخاب رئیس مجلس

* نظرتان نسبت به ریاست عارف و یا لاریجانی در مجلس دهم چیست؟

هاشم‌زایی: معتقدم تفاهم در انتخاب ریاست مجلس که بسیار در مورد آن صحبت می‌شود، بی‌معناست. معتقدم دو فراکسیون با نام‌های امید که اکثریت را تشکیل می‌دهد و بنده نیز عضوش هستم و دیگری فراکسیون اصولگرایان در مجلس دهم شکل می‌گیرد اگرچه شاید فراکسیونی با عنوان مستقلین نیز تشکیل شود و یا اینکه به این دو فراکسیون ملحق شوند. براساس آمارها شانس عارف برای ریاست مجلس دهم بیشتر خواهد بود.

* در جلسه روز شنبه بعدازظهر که قرار است اساسنامه و انتخابات فراکسیون امید بررسی شود نیز شرکت خواهید کرد؟

هاشم‌زایی: قطعا؛ صبح شنبه در جلسه منتخبان مجلس دهم شرکت می‌کنم و عصر همان روز در جلسه منتخبان امید و احتمالا رئیس موقت فراکسیون امید در روز شنبه هم بنده باشم.

* شما در مجلس دهم حضور در کدام کمیسیون را انتخاب خواهید کرد؟

هاشم‌زایی: در دور دوم مجلس در کمیسیون انرژی حضور داشتم، اما طی این چند سال بیشتر در حوزه صنایع فعال بودم، مدت‌ها مدیر عامل شرکت مس ایران بودم. در هر صورت به دلیل آنکه هر نماینده می‌تواند در 2 کمیسیون شرکت کند، کمیسیون صنایع و انرژی را انتخاب می‌کنم تا ببینم در نهایت در کدام کمیسیون قرار خواهم گرفت.


* چه اهداف مهمی را قرار است در مجلس دهم پیگیری کنید؟

هاشم‌زایی: آماده هستیم تا شعارها و صحبت‌هایی را که طی تبلیغات انتخابات عنوان کردیم و یا قول‌های داده شده را ما نمایندگان اصلاح‌طلب، اصولگرا و چه مستقل عملی کرده و نیازهای مردم را برطرف کنیم. همانطور که می‌دانید تهران کلانشهری است که به مسائل اصلی آن از جمله موضوع آلودگی بسیار پرداخته نشده که این مسئله باید از لحاظ علمی مورد بررسی قرار بگیرد.

202/201

کد خبر: 641803

وب گردی

وب گردی