عراقچی: اراده ما در برجام بر آمریکایی‌ها غلبه کرد

 معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها علاقه‌ای به تثبیت حقوق ایران در غنی‌سازی نداشتند، گفت: دستاوردهای برجام فراتر از انرژی هسته‌ای بوده و در برجام اراده ما به آمریکایی‌ها غلبه کرد.

به گزارش ایسکانیوز، سیدعباس عراقچی روز شنبه در نشست شورای اداری استان البرز افزود:استفاده کامل ازظرفیت های برجام نیازمند فضای اطمینان بخش برای تجاراست هرچند که دشمن می خواهد این فضا را خراب کند.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در روز کارگر بیان داشت: ما باید سیاست ایران دوستی را ایجاد کنیم و نباید به ایران هراسی دامن زد تا تجار و بازرگان خارجی از سرمایه گذاری در ایران دچار ترس نشوند.
عراقچی به روند برداشته شدن تحریم ها اشاره کرد و افزود: درمرحله اول که مربوط به قوانین تحریم ها است این کار به صورت توافقی انجام شد و در مرحله دوم نشان دادن تاثیر لغو تحریم ها در صحنه عمل است .
وی ادامه داد: تمام تحریم ها لغو شد تا در صحنه عمل خود را نشان دهد و تبدیل به تبادل اقتصادی شود لیکن این امر زمانبر خواهد بود، اینکه تحریم های روی کاغذ لغو شده نیز بی ارزش نیست که برای نشان دادن نتایج عملی رفع تحریم ها در زندگی روزمره چند مشکل داریم.
عراقچی گفت: یکی از این مشکلات زمانبربودن بازگشت تحریم ها به وضع قبل است که فروش نفت مثال بارز دراین زمینه به شمارمی رود و امروز با برجام تحریم نفت برداشته شده و منعی برای فروش نفت نداریم.
معاون وزارت امورخارجه اضافه کرد: در دوران تحریم تمام مشتری ها از دست رفتند برای پیدا کردن مشتری نیاز به زمان داریم که اکنون فروش نفت ایران به 2 میلیون بشکه در روز رسیده اما برای بازگشت به حالت قبل از تحریم ها زمان نیاز است.
عراقچی خاطرنشان کرد: این امر در مورد بانکها سخت تر است چراکه بانک ها به مدت 10 سال از شبکه بین الملل حذف شده بودند و این زمان بیشتری را می طلبد ضمن اینکه قبل از موقعیت تحریم نیزشرایط ایده آل نداشتیم.
وی تاکید کرد: برجام فقط موانع را برداشت و اکنون کار و تلاش می خواهد، اکنون تداخل بین تحریم های برداشته شده و نشده داریم چراکه تحریم ها فقط به دلایل هسته ای نبود بسیاری از تحریم ها به بهانه حمایت از حزب الله و مقابله با رژیم صهیونیستی سرجایش است.
عراقچی گفت: اما بدجنسی و خباثت امریکایی ها نیز هست، اگرچه تحریم ها برداشته شده ولی دشمنی آنان سرجایش است و با برجام خصومت های امریکا نیز بیشتر شده است .
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: توقع نداشته باشیم دیگر ایران اسلامی را اذیت نکنند.موضوع هسته ای مدیریت شد و در بحث منطقه ای ، دفاع از فلسطین و لبنان کوتاه نخواهیم آمد و صهیونیست ها ،امریکا و عربستان سعودی به تلاشهای خود ادامه می دهند آنان نتوانستند جلو برجام را بگیرند اما سعی می کنند ایران ثمره کمتری از برجام ببرد .
وی یادآورشد : اگر بخواهیم از نتایج برجام بهره مند شویم باید شرایطی ایجاد کنیم تا تاجران اطمینان برای حضور داشته باشند و قوانین دراین زمینه تسهیل شود چراکه همه دنیا اذعان دارند که ایران قدرت رو به ظهور است و پایه های قدرتش در زمینه علمی و گفتمانی قوی است .
عراقچی گفت:اما پایه های اقتصادی به دلیل تحریم ها یک مقدار سست بوده که اکنون برجام زمینه را فراهم کرده به شرط مدیریت اطمینان می توان داشت جمهوری اسلامی با رفع نواقص می تواند به یک بازیگر بین المللی تبدیل شود .
وی ادامه داد: باید با درایت دستاوردها را حفظ کرد و توجه به اقتصاد مقاومتی و محورهایی که درآن توسط مقام معظم رهبری مطرح شده ضروری و مد نظر است .
وی با اعلام اینکه در بحث سرمایه گذاری اننقال تکنولوژی و رشد صادرات در جهت گسترش روابط با کشورهای منطقه و جهان مد نظراست گفت: اقتصاد مقاومتی انزواگری نیست این اقتصاد درون زا و برون گرا است یعنی با دنیا ارتباط برقرار می کند و از درون اقتصادش را مقاوم می سازد .
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امورخارجه اضافه کرد: باید از شرایط برجام به درستی استفاده کنیم و این موضوع را از حالت ملی به فروملی و جناحی تبدیل نکنیم که متاسفانه دستمایه برخی از رقابت ها امروز قرار گرفته است .
وی افزود: اکنون برجام مورد تایید مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی است که نباید شرایط استفاده از آن را از بین برد .
عراقچی با اشاره به دستاوردهای برجام برای کشور گفت: 10 سال است که درگیر یک جنگ تمام عیار با غربی ها درموضوع هسته ای شدیم آنها هم تمام توان نظامی ،اقتصادی را بکارگرفتند .
وی ادامه داد: شعار اصلی ما آن بود که انرژی هسته ای حق مسلم ما است بنابراین مقاومت های این سالها در برابر تحریم ها برای آن بود که انرژی هسته ای برای کشور تثبیت شود .
عراقچی خاطرنشان کرد: آیا برجام این شعار را محقق کرد ،آیا انرژی هسته ای که در دید بین الملل نامشروع بود مشروع شد سعی ما برآن است که بپذیرند جمهوری اسلامی حق غنی سازی دارد واکنون به مرحله ای رسیده ایم که تولیدات غنی سازی شده به رسمیت شناخته شده و خریداری می شود .
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه بیان کرد: رئیس جمهوری آمریکا گفته بود ایران نباید آب سنگین داشته باشد طبق برجام کارخانه آب سنگین که می گفتند تعطیل شود به کارش ادامه می دهد و خودشان خریداری می کنند بنابراین به غنی سازی ما مشروعیت می دهند .
وی یادآورشد: برجام برنامه هسته ای را تثبیت کرد اما بحث جانبی هم داریم و این است که فراتر از انرژی هسته ای اراده ما حاکم شد چراکه درطول این 10سال فشار آوردند حتی یک روزهم غنی سازی توقف نداشت و ما نمی خواستیم زیر بار حرف زور برویم بنابراین هم غنی سازی هسته ای و هم اراده ما تثبیت شد .
وی اضافه کرد: به دنیا نشان دادیم که زیر با حرف زور نمی رویم و قطعنامه هایی را براساس فصل هفتم منشورملل متحد گرفتند که درآن اول تحریم ها بعد حمله نظامی بود .
عراقچی گفـت: ایران به عنوان یک تهدید شناخته شد اما جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری است که از زیر فصل هفتم سالم خارج می شود و مذاکرات همه تحریم ها را لغو کرد .
وی لغو تحریم ها را دستاورد دیگر برجام خواند و ادامه داد: تمام تحریم ها به خاطر موضوع هسته ای لغو شد اما ما به ازای دادن چه چیزی این دستاوردها را به دست آوردیم .
عراقچی اظهار کرد: آن چیزی که دادیم اطمینان به طرف مقابل بود که ایران اسلامی به سراغ بمب اتمی نمی رود و در دکترین های ما این بمب حرام است چراکه بنا برفرمایش مقام معظم رهبری ،تولید و نگهداری سلاح های شیمیایی ومیکروبی حرام است واین درحالی بود که آنها فکرمی کردند ما دنبال این نوع سلاح ها هستیم .
وی افزود:اما چگونه اطمینان داده شد دراین زمینه 2 موضوع بود یک محدودیت های موقتی که داشتیم و اجازه بازدید و نظارت بیشتر دادیم .
عراقچی افزود: در بحث محدودیتهای موقتی طوری عمل شد تا نیازی از کشور تعطیل نشود اما در عرصه بین الملل هیچ کشوری به موفقیت نمی رسد مگر به یک قدرت درونی متکی باشد و ما این قدرت در کشور ایجاد کردیم .
وی ادامه داد: دشمن وقتی وادار به مذاکره شد که از حمله نظامی ناامید شد چراکه توان موشکی ما وجود داشت و توان مقابله مردم در برابر فشارهای اقتصادی نیز موثر بود .
معاون حقوقی وامور بین الملل وزارت امورخارجه گفت: البته افرادی که دراین مدت با دور زدن تحریم ها از طریق کار بیشتر و کارافرینی نیازهای کشور را تامین کردند تا تحریم ها اثرنکند نیز بی تاثیر نبودند .
وی یادآورشد: تحریم ها فشارآورد اما باعث نشد که دست ها بالا برود که دراین بین توان علمی ما به ویژه دانشمندان تکنولوژی هسته ای نیز تاثیر گذ ار بود و با این شرایط این موضوع مهم جلو رفت و سطح غنی سازی افزایش یافت که امروز مدیون این دانشمندان و شهدای هسته ای هستیم .
عراقچی همچنین گفت: البته توانایی دیپلمات های کشور هم موثر بود و درکل می توان بیان داشت که دیپلماسی توانایی یک کشور را در عرصه بین الملل به ثروت تبدیل می کند.
وی اضافه کرد: برجام به افزایش سطح معلومات سیاسی کمک کرد و یکی از مهمترین موضوعات ملی کشورکه ارتباط با امنیت ملی دارد روی میز خیلی روشن گذاشته شد .
به گزارش ایرنا، عراقچی خاطرنشان کرد: دریک جو معقول دراین زمینه دربین تمام اقشار جامعه صحبت شد البته برخی جاها تندتر بود اما به رشد و بلوغ فکری جامعه کمک کرد و از این کوره انتقادات نهایتا موفق به تایید شورای امنیت ملی ،مجلس ، مقام معظم رهبری که بدون امضای ایشان هیچ سندی معتبر نیست شد .
وی ادامه داد: سند افتخار برجام طی 2 سال مذاکره فشرده با مشکلاتی که وجود داشت در چارچوب منویات مقام معظم رهبری ، شورای امنیت ملی صورت گرفت و نتیجه آن سندی با 150 صفحه شامل مسایل ریز و پیچیده فنی ،هسته ای ، سیاسی و تحریم ها به تایید رسید و این معنایش نیست که ضعفی ندارد و در صحنه اجرایی مشکلی نداریم اما برجام دستاوردهایی در سطح کلان داشته گرچه گرفتار مسائل سیاسی داخلی شد.

201/202

کد خبر: 641975

وب گردی

وب گردی