آمار سزارین همچنان بالاست/ انجام ۹۰۰ هزار زایمان طبیعی رایگان

معاون درمان وزارت بهداشت، از انجام ۹۰۰ هزار زایمان طبیعی رایگان در کشور در قالب طرح تحول سلامت خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دکتر محمد آقاجانی شب گذشته در برنامه نبض شبکه خبر که با موضوع بررسی مشکلات ماماها روی آنتن رفت، گقت: سهم زایمان سزارین در کشور تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۵۶ درصد بود و این به معنای دور شدن از سلامت مادر و نوزاد است.

او با اعلام اینکه وزارت بهداشت دولت یازدهم برنامه های متعددی برای کاهش آمار سزارین و ارتقای سلامت مادر و نوزاد در دستور کار دارد، افزود: در مدت زمان اجرای طرح تحول سلامت، ۱۴۰ هزار مادر باردار درجلسات آموزشی رایگان شرکت کردند.

آقاجانی همچنین از برگزاری دوره های آموزشی برای مراقبین بهداشتی و درمانی خبر داد و گفت: ۵۰۰ دوره آموزشی در ۱۵ مرکز آموزشی برای ارتقای مهارت های مراقبین برگزار شد.

معاون وزیر بهداشت از گسترش بلوک های زایمان در بیمارستان های وزارت بهداشت خبر داد و افزود: ایجاد ۱۷۷۰ واحد اختصاصی زایمان برای مادران باردار در سطح بیمارستان های وزارت بهداشت، از دیگر اقدامات برای افزایش سهم زایمان طبیعی در کشور و ارتقای سلامت مادر و نوزاد بوده است.

آقاجانی با تاکید بر اینکه مادر باردار نیاز به محیط ایمن و اختصاصی دارد، گفت: انجام ۹۰۰ هزار زایمان طبیعی رایگان در سطح بیمارستان های وزارت بهداشت، از جمله اقداماتی است که در قالب طرح تحول سلامت صورت گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین از افزایش تعرفه زایمان طبیعی به عنوان یکی دیگر از اهرم های کاهش آمار سزارین در کشور نام برد و گفت: در قالب اجرای طرح تحول سلامت سعی کردیم تعرفه زایمان طبیعی نسبت به سزارین بالاتر باشد تا جراحان زنان و زایمان به انجام زایمان طبیعی مادران باردار تشویق شوند.

او با اعلام اینکه آمار سزارین در کشور همچنان بالاست، افزود: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، آمار سزارین ۵۶ درصد بود که در دو سال اخیر این آمار ۶ درصد کاهش یافته و این یک موفقیت برای نظام سلامت است که آمار سزارین را کاهش داده است.

105105

کد خبر: 642030

وب گردی

وب گردی