دستمزد جمع آوری و بازتوزیع پول در ایران 6 برابر جهانی است

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: دستمزد جمع آوری و باز توزیع پول در دیگر کشورها، زیر 1 درصد است اما بانک ها در ایران، 6 برابر دستمزد می گیرند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، محمدرضا مرتضوی اظهار داشت: منابع مالی بانک ها نباید در بخش های مختلف اقتصاد بلوکه شود و باید در دسترس بانک ها برای تسهیلات دهی به تولیدکنندگان قرار بگیرد اما در حال حاضر، و با توجه به بدهی دولت به این بخش، چنین امکانی فراهم نیست. باید دید دلیل ایجاد این معوقات در بخش بانک ها چیست.

وی اشاره به اینکه بنگاه های تولیدی در هشت سال گذشته نفس تازه نکردند، گفت: بخشی از مشکلات به رکود اقتصادی باز می گردد و برخی ناشی از تحریم هاست؛ شرایط اقتصادی در هشت سال گذشته به گونه ای پیش رفت که بنگاه های تولیدی نتوانستند نفس تازه کنند و با تدبیر مشکلاتشان را حل کنند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: نحوه مواجهه بانک ها با مشکلات بنگاه ها هم، مسائل بخش تولید را تشدید کرد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه بانک ها دیگر تسهیلات دهی به واحدهای تولیدی، زراعی، معدنی و صنعتی در شرایط رکود را سودآور نمی دانند گفت: منابع بانک ها در حال حاضر خرج واسطه گری، خدمات و تجارت می شود.

مرتضوی ادامه داد: به خاطر دارم که در پژوهش مشترکی با اتاق تهران وضعیت بانک ها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بانک ها برای جمع آوری و بازتوزیع پول در ایران در سال 91، دستمزد 11 درصدی می گیرفتند که این درصد، نه ارتباطی به تورم داشت و نه بهره ای که باید به مردم بپردازند.

وی با بیان اینکه این میزان دستمزد برای جمع آوری و باز توزیع پول واقعا گران است، افزود: به تازگی این دستمزد به 6 تا 8 درصد رسیده اما در نظر بگیرید که بانک ها به تمام حساب ها سود پرداخت نمی کنند؛ سپرده های قرض الحسنه و سپرده های جاری که حقوق کارکنان به آن ریخته می شود، بهره 18 یا 20 درصد نمی گیرد و تمام سپرده های بانکی شامل سپرده ها با سود مشارکت با مردم نیست.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان کرد: نظام بانکداری ایران عادت کرده هر کاری را گران تر از سایر کشورها انجام دهد چرا که دستمزد جمع آوری و باز توزیع پول در دیگر کشورها، زیر 1 درصد است اما بانک ها در ایران، 6 برابر دستمزد می گیرند.

402/602

کد خبر: 642089

وب گردی

وب گردی