اکران انیمیشن عروسکی «آلیس» در موزه هنرهای معاصر ایران

انیمیشن عروسکی «آلیس» از بخش چشم‌انداز انیمیشنهای عروسکی، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۵ بعدازظهر در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصرتهران به نمایش در می‌آید.

به گزارش ایسکانیوز،در چهارمین روز از نمایش فیلم برنامه دوره چهل و سوم (بهار 95) سینماتک، در بخش «استاپ‌موشن در گذر زمان» (چشم‌انداز انیمیشن‌های عروسکی) ، روز یکشنبه 19 اردیبهشت ماه ساعت 5 بعدازظهر، انیمیشن «آلیس» ساخته یان شوانکمایر محصول سال1988 به مدت 85 دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی به نمایش در می‌آید.

فیلمساز، متن را، با ذهن سورئال خودش به تصویری تبدیل می‌کند که از همان قرارِ اول خواب را از میان برمی‌دارد. «چشم‌هایتان را ببندید در غیر این‌صورت چیزی نخواهید دید». قرار همین است! از چشم بستن حرف می‌زند نه از خواب. رویا، رویای یک انسان خوابیده نیست و ما شاهد فرایندی هستیم که این مرز را از میان برده است. فرایندی در فاصله‌ی یک قرن که نظرگاه دانای کل را به راوی‌ای بدل می‌کند که همراه خودِ کاراکتر/ آلیس حرکت می‌کند. فاصله‌گذاری ایجاد می‌شود. وارد ماجرا که می‌شود (سنگ انداختن) نهضت رویابینی را راه می‌اندازد. عروسک آلیس و عروسک خواهرش در تناظری عین به عین با خودش و خواهرش از تطابق واقعیت و خیالی می‌گویند که چون رنگ‌های درهم آبرنگ جداناپذیرند و مرز مشخصی میان‌شان نیست، بازی‌هایی درهم‌تنیده و مغشوش.»

در قرن نوزدهم رویا بسته به مقتضیات و تناسبش با بستر جاری‌اش تصویر می‌شد، آدم‌ها گمان می‌کردند که رویایشان را تنها در خواب دیده‌اند و امروز دیگر ارتباط خواب یا بیداری در تقابل با رویا اهمیتی ندارد و گسسته است. امروز می‌توانیم میان رویا و واقعیت (با تمام اجزایش) در «آلیسِ» لوئیس کرول، این بزرگ‌ترین خیال‌پرداز ادبیات کودک قرن نوزدهم، خط بکشیم؛ کاری که انجامش در «آلیسِ» یان شوانکمایر بیهوده و بی‌معناست.

علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه های سینما تک به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس حاصل کنند.

508502

کد خبر: 642202

وب گردی

وب گردی