در حاشیه نمایشگاه  هنرمندان ماه مهر؛  شاگردان از پرویز تناولی می گویند

نمایشگاه هنرمندان "ماه مهر" با ارائه آثار ٣گروه از شاگردان پرویز تناولی از١٠ الی ٢٠ اردیبهشت این روز ها میزبان  علاقمندان بسیاری است که برای دیدن این آثار فاخر از  گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران بازدید می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دراین نمایشگاه آثارهنرمندان ، درسه گروه به نمایش درآمده است. گروه اول "عالم پیشگامان" آثار بسیارمتنوع از١٤ هنرمند مجسمه سازاست که درقالب پروژه ای باهمین نام تحت نظر استاد پرویز تناولی ،با آثاری ملهم ازپیشگامان هنر معاصر شکل گرفته است.

لیلی طاهری از شاگردان استاد پرویز تناولی که درنمایشگاه ماه مهربا آثاری برگرفته از "هیچ" تناولی شرکت کرده با بیان اینکه استاد تناولی هرآنچه را که حس می کند و در دل دارد بدون کلام می تواند به شاگردانش انتقال دهد،اظهارداشت:در نمایشگاه ماه مهر که دربخش عالم پیشگامان شرکت کرده ام بهتر دیدم ازآثاراستادم پرویز تناولی که به عنوان پیشگام درجهان معروف هستند الهام بگیرم.

وی افزود:من با سه اثر در این نمایشگاه شرکت کرده ام.قفس یکی از آثار ارائه شده در این نمایشگاه است که در حراج کشورموناکو،حراج پاریس وحراج خیریه شرکت کرده است البته این اثر قبلا"الهام گرفته ازاشعار سهراب سپهری بوده ولی در این نمایشگاه ،این اثر با تلفیق ازهیچ پرویز تناولی ، ازجنس برنزارائه شده است.

طاهری درخصوص حمایت دولت از هنرمندان عرصه تجمسی عنوان داشت:در یک سال گذشته نه تنها تعداد نمایشگاه ها افزایش یافته بلکه در نمایشگاه ها آثار خوبی هم ارائه شده است. بخصوص فرهنگسرای نیاوران با مدیریت خوبی که دراین زمینه داشته توانسته شاهد برگزاری نمایشگاه های گروهی خوبی باشد که کارهای بزرگی درآن برای دیدن هنردوستان ارائه می شود .

شبنم قفقازی خالق اثری با عنوان "هنرمند" در خصوص چگونگی تدریس پرویز تناولی گفت:استاد تناولی ازاستادانی است که علم ،تجربه وبینش خود را با صداقت به شاگردانش آموزش می دهد. و تمام تلاشش را نیز برای به جلو حرکت کردن شاگردانش انجام می دهد.

قفقازی همچنین در خصوص اثر " هنرمند"در این نمایشگاه گفت:اثر هنرمند براساس عنوان نمایشگاه "همگام با پیشگامان "و با توجه به شرایط امروز ایران و آمریکا دردهه 1960 وباالهام ازهنرمند پیشگام اندی وارهول ارائه شده است.

مسیح احمدی دیگر شرکت کننده دراین نمایشگاه با بیان اینکه :6 سال است که با استاد پروز تناولی همکاری دارم وشاگرد ایشان هستم گفت:استاد افکار من را نسبت به هنر و جهان اطرافم تغییر داده است.

وی افزود:پرویز تناولی هنرپرور است شاگردانش را فقط با تکنیک آشنا نمی کند بلکه فکر کردن به جهان پیرامون را نیز آموزش می دهد. ازنظر استاد تناولی هنرمند کارهایش محدود به خودش نیست بلکه کارهای یک هنرمند را همه مردم دنیا باید بفهمند.

احمدی با ذکر این مطلب که ازنظر پرویز تناولی اثر هنری باید ریشه داشته باشدافزود:یکی ازآموزه های تناولی به شاگردان این است که در کارهای هنری خلاقیت باید پررنگ باشد. بطور مثال کلمات را در کنارهم نوشته و مفهومی هنری از آن ارائه شود که مخاطب آن مفهوم را درک نماید.

وی با بیان اینکه تمام کلمات درکنار هم می توانند مفهومی را بوجود بیاورند گفت:اثر ارائه شده من دراین نمایشگاه با عنوان غزل باد است. کلماتی چون باد ،غزل و فنر برگرفته از4 عنصر درطبیعت و تعادل می باشد.الهام من از آثار اکساندرکالدر،برای خلق این اثر به این دلیل است که این هنرمند در کارهایش از طبیعت،سیارات،باد و تعادل الهام گرفته است.

سارا نوری یکی دیگر از شاگردان پرویز تناولی نیز در خصوص چگونگی شکل گیری آثار این نمایشگاه ابراز داشت:نمایشگاه حاضر پس از نشست ها و گفتگوهای ما در کنار استاد پرویز تناولی صورت گرفت،عالم پیشگامان عنوانی بود که استاد مطرح نمودند و در خصوص بررسی زندگی هنرمندان نامی جهان و کارهایشان می باشد. در واقع آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه تاثیر گرفته از هنرمندان پیشگام و در راستای کارمان قرار گرفت.

وی ادامه داد:به عنوان مثال من هنرمند ژاپنی یایویی کوساما را انتخاب کردم ،که از رفتار وسواس گونه و توهم زایش در ساخت کارهایش استفاده کرده است. سعی کردم با توجه به عناصر بصری فضایی را ایجاد کنم که حالت روان شناختی و نمادگونه ای را ترسیم نماید.برقراری تعادل و ترکیب نقاط مخاطب را به مکاشفه میبرد و برای مدتی هر چند کوتاه او را در مکانی محدود به خود سازد.

گفتنی است نمایشگاه هنرمندان "ماه مهر"دهم اردیبهشت ماه با حضور علی مراد خانی معان هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین پرویز تناولی و تنی چند از هنرمندان هنر تجسمی در نیاوران گشایش یافت .

علاقمندان همه روزه می توانند از ساعت ١٠الی ٢١وروزهای تعطیل ازساعت ١٤ الی ٢١ از این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران بازدید نمایند.

507502

کد خبر: 642269

وب گردی

وب گردی