درگذشت هوشنگ استوار، آهنگساز ایرانی در بی خبری مطلق

هوشنگ استوار، موسیقیدان و آهنگساز ایرانی دی ماه سال گذشته در سن 89 سالگی در کشور فرانسه چشم از جهان فروبست.

به گزارش ایسکانیوز، هوشنگ استوار (موسیقیدان و آهنگساز ایرانی) دی ماه سال گذشته در سن 89 سالگی در کشور فرانسه چشم از جهان فروبست و این خبر روز گذشته توسط همسر وی منتشر گردید.

هوشنگ استوار، متولد 9 بهمن 1306در تهران، از کودکی در خانواده ای اهل موسیقی رشد یافت. خانواده مادری او از تحصیلکردگان موسیقی کلاسیک غربی در ایران بودند و در خانواده پدری اش نیز موسیقی جریان داشت. وی در کودکی نخست از مادرش و سپس از پدرش، حسین استوار، که از پیانیست های حرفه ای آن دوره بود نواختن پیانو را می آموزد.

استوار در سال های پس از جنگ جهانی برای تحصیل موسیقی کلاسیک به اروپا رفت. وی در سال 1336، پس از کسب رتبه اول رشته هارمونى کنسرواتوار بروکسلِ در کشور بلژیک، و فارغ التحصیلی با درجه ممتاز از کنسرواتوار ژنو کشور سویس، در رشته های کمپوزیسیون و پیانو و کلارینت به ایران بازگشت و به تدریس موسیقی و آهنگسازی پرداخت.

این آهنگساز فقید، بیشتر از 20 سال، در سمت مدرس عالی هارمونى و سایر رشته هاى مربوط به آهنگسازى در هنرستان عالى موسیقى و در دانشکده هنرهاى زیبای تهران تدریس کرده است و شاگردان زیادی پرورش داد.

از آثار هوشنگ استوار می توان به قطعات متعدد برای اجرا با ارکستر سمفونیک اشاره کرد. همچنین او اثری براى ارکستر زهى و پیانو به نام "شب خیام»" بر مبناى سیزده رباعى از خیام نوشت. این آهنگساز پیشکسوت برای ارکستر زهى و گروه کر همراه با پیانو نیز قطعاتی داشت همانند قطعات بسیار دیگری که براى پیانو، ویولون و پیانو، فلوت و پیانو و... نوشته بود.

استوار در اواخر عمر از سرطان لوزالمعده رنج می برد و برای معالجه در بیمارستان بستری بود و در نهایت 17 دیماه سال 1394در شهر "بریو" کشور فرانسه درگذشت و در گورستان همان شهر به خاک سپرده شده است.

507502

کد خبر: 642334

وب گردی

وب گردی