تدوین پیش‌نویس چگونگی مداخله در خودکشی در سازمان بهزیستی/ درخواست بندپی برای حذف قرص برنج

رییس سازمان بهزیستی کشور از نجات 4500 نفر از مرگ به دلیل اقدام به موقع اورژانس اجتماعی بهزیستی در سال 94 خبر داد و در عین حال حذف قرص برنج را با فرمول و ساختار فعلی خواستار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در نشست پیشگیری از رفتارهای پرخطر اجتماعی که با محوریت خودکشی در وزارت بهداشت برگزار شد، خودکشی را پدیده‌ای جهانی دانست که در طول تاریخ وجود داشته و اکنون نیز روند رو به رشدی در دنیا دارد و نوع آن نیز تغییر کرده است.

او افزود: هرچند که میزان خودکشی در کشور ما کم است، اما همین میزان هم برای کشوری با این آموزه‌های مذهبی زیاد است. بنابراین باید برنامه‌ای جهت اقدام و عمل و مداخله در این موضوع با تلفیق مسائلی که منجر به خودکشی می‌شوند را ایجاد کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: در حال حاضر در 190 شهرستان کشور، مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی وجود دارند و 247 خودرو را برای این کار اختصاص داده‌ایم. در سال 94 همکاران ما در اورژانس اجتماعی، 4500 نفر را با اقدام به موقع خود از مرگ نجات دادند.

محسنی‌بندپی افزود: یکی از استراتژی‌های ما در سال 95 گسترش اورژانس اجتماعی است. در عین حال سامانه 1480 در سازمان بهزیستی وجود دارد که در سال 94 در تهران بیش از یک میلیون تماس با این سامانه گرفته شد که ما تنها قادر به پاسخگویی به تعداد 505 هزار تماس بودیم.

او با اشاره به اهمیت آموزش تخصصی نیروهای انسانی جهت مداخله در پدیده‌هایی چون خودکشی گفت: نیروهای انسانی ما باید از ظرفیت علمی و تخصصی برخوردار باشند. برهمین اساس آموزش به نیروها یکی از برنامه‌هایی است که در سازمان بهزیستی دیده شده است. همچنین بحث همکاری بین بخشی نیز بسیار حائز اهمیت است.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بیشترین علت خودکشی استفاده از سموم است، برای مثال در زمینه قرص برنج دکتر هاشمی باید به عنوان تولیت نظام سلامت در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصوب کنند که قرص برنج با این ساختار و فرمولی که اکنون دارد، حذف شود.

محسنی بندپی از تدوین پیش‌نویس چگونگی مداخله در خودکشی در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: در این پیش نویس، نشانه‌های هشداردهنده شیوع خودکشی، آموزش‌های لازم و... آورده شده، تا برنامه‌ای را که اثربخشی بیشتری دارد، انجام دهیم و پروتکل‌هایی که باید در خط مقدم اقدامات‌مان انجام گیرد را تبیین کنیم.

20106

کد خبر: 642418

وب گردی

وب گردی