اظهار تأسف کمندامیر سلیمانی از وضعیت کتاب خوانی در ایران

کمند امیرسلیمانی می‌گوید که نه‌تنها وضعیت فعلی مطالعه در کشور ما کافی نیست بلکه من گاهی فکر می‌کنم مطالعه به مفهوم واقعی خود در سطح کل جامعه‌ی ما وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، این بازیگر تلویزیون و سینما بابیان این‌که در سال‌های اخیر می‌بینیم که به دایر شدن کتابخانه در روستاها توجه شده و در برخی از طرح‌ها از مردم خواسته‌شده است که کتاب‌هایی را که نیاز ندارند، به روستاها اختصاص دهند تا در این روستا‌ها کتاب‌خانه راه بیفتد، ‌گفت: این کار در عین این‌که کار خوبی است اما نشان‌ می‌دهد که متأسفانه در بسیاری از نقاط محروم کشور حتی امکان کتاب‌خوانی وجود نداشته است.

او با اشاره به آمارها‌ی ارائه‌شده از سرانه مطالعه در کشور افزود: به نظر من مشکل اصلی این است که در کشور ما کتاب‌خوانی به‌عنوان یک کار، مهم قلمداد نمی‌شود. بسیاری از مردم می‌گویند برای مطالعه کردن وقت نداریم؛ درحالی‌که کتاب‌خوانی آن‌چنان اهمیت دارد که باید برای آن در زندگی خود وقتی جداگانه مشخص کنیم و بگوییم برای بسیاری از کارهای دیگر وقت نداریم چون باید کتاب بخوانیم.

کمند امیرسلیمانی توجه به اوقاتی را که از آن استفاده خاصی نمی‌کنیم، یکی از راهکارها برای حل مشکل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور برشمرد و گفت: متأسفانه امروزه در بسیاری از کلان‌شهرها با مشکل ترافیک مواجه هستیم و تنها کافی است که مردم کتاب‌خوانی را جدی بگیرند تا کتابی همراه خود داشته باشند تا در شرایطی شبیه به ترافیک مردم در اتوبوس و مترو یا در سایر اماکن عمومی (که عملاً منتظر هستیم و کار خاصی از ما برنمی‌آید) به مطالعه بپردازیم. این روش نه‌تنها باعث می‌شود که کتاب‌خوانی در کشور افزایش یابد، بلکه باعث می‌شود بسیاری از مشکلات روحی و استرس‌ها هم کم بشود.

او بابیان این مطلب که به نظر من بسیار مهم است که بدانیم مطالعه صرفاً به قشری خاصی همچون دانشجویان که مشغول تحصیل هستند، اختصاص ندارد، افزود: باید مطالعه ازلحاظ فرهنگی وظیفه‌ی تمام اقشار جامعه محسوب شود؛ اما متأسفانه امروزه برای برخی از اقشار جامعه کتاب مفهومی ندارد. ازنظر فرهنگی نکته‌ای که تأسف‌بار است بی‌توجهی روزافزون به ارزش کتاب است. من گاهی که کتاب‌های کودکی خود را نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم بسیاری از آن‌ها هدیه بوده است، اما امروزه کتاب‌خوانی از چشم مردم افتاده است و مردم آن‌چنان از کتاب‌خوانی دور شده‌اند که به‌جای کتاب وسایل لوکس به هم هدیه می‌دهند.

این بازیگر تلویزیون گریزی هم به وضعیت چاپ و نشر کتاب‌ها زد و گفت: یک سری از مشکلات هم به قیمت کاغذ و هزینه چاپ کتاب و ... بازمی‌گردد. این مشکلات باعث شده‌اند بسیاری از سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای فعالیت در حوزه نشر نداشته باشند. این بی‌انگیزگی صرفاً محدود به ناشران نیست. هر مؤلف و مترجمی اثر خود را مثل فرزند خود می‌بیند و هنگامی‌که با گستره‌ی بی‌مهری‌ها و توجه کافی به حقوق معنوی و مادی مواجه می‌شود بدیهی است که انگیزه‌ای برای نوشتن آثار خوب نداشته باشد. این ایراد به‌خصوص در مورد آثار ترجمه بسیار ملموس است. وقتی چاپ کتاب‌های خوب کاهش پیدا کند مستقیماً از ساعات مطالعه‌ مردم نیز کاسته می‌شود.

کمند امیرسلیمانی بابیان این‌که خوشبختانه امروزه با امکاناتی مثل e-book می‌توانیم کتاب‌های الکترونیکی را با هزینه‌ای بسیار کم و باقابلیت جابه‌جایی بسیار آسان دانلود کنیم، یا با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه به مطالعه بپردازیم، گفت: اما متأسفانه می‌بینیم که امروزه همین تلفن‌های همراه باعث شده، تمام‌وقت آزاد ما صرف حضور در فضای مجازی شود و فرصت مطالعه را بیش‌ازپیش از دست بدهیم.

امیرسلیمانی تأکید کرد: فقط کافی است مردم تنها یک‌پنجم از وقتی را که در فضای مجازی هستند، به مطالعه اختصاص دهند. اگر روزی این اتفاق رخ دهد با تحولی شگرف در عرصه‌ مطالعه مواجه خواهیم شد.

508502

کد خبر: 642432

وب گردی

وب گردی