کاهش ۲۰ درصدی جمعیت کیفری زندان‌ها در سال ۹۴/تشکیل پرونده برای خودکشی در بیمارستان میلاد

نودوششمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضاییه از دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، نودوششمین نشست خبری حجت‌الاسلام غلامحسین‌ محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه از دقایقی پیش با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور آغاز شد.محسنی‌اژه‌ای در این نشست خبری به مدت 90 دقیقه پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهد بود.

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که ۳۷۰ نفر از افرادی که به قصاص محکوم شده بودند با گذشت اولیای دم در سال ۹۴ از قصاص رهایی یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به این اقدام خوب مردم گفت: تعدادی از اولیای دم به دیه رضایت دادند و تعدادی نیز بدون گرفتن وجهی از حق قصاص خود گذشتند.

معاون اول قوه قضائیه همچنین اعلام کرد که در سال 94 حدود 694 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه شد.

اژه‌ای در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تعاونی اعتباری ثامن گفت: براساس آخرین اخبار دریافت شده یک هزار و هفتصد و سی میلیارد تومان به سپرده‌گذاران این موسسه که پولشان را خواسته بودند تا مبلغ 35 میلیون تومان پرداخت شده است.

به گفته او تاکنون بیش از 800 هزار صاحب حساب تکلیف شده‌اند و تلاش می‌شود با هماهنگی بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها این مشکل با سرعت به نفع مردم پایان یابد.

او همچنین با اشاره به اجرای طرح کاداستر گفت:‌تا پایان سال 94 حدود 1258 هزار و 212 هکتار از اراضی شهری، 2449110 هکتار از زمین‌های مزروعی و روستایی و 18 میلیون و134 هزار و965 هکتار از منابع طبیعی تحت پوشش طرح کاداسر قرار گرفتند که امیدواریم در صورت اعتبار بودجه بیشتر از سوی دولت و مجلس بتوان با سرعت بالاتری نسبت به این امر اقدام کرد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین با اشاره به پذیرفتن مسئولیت ستاد اصل 149 گفت: تا پایان سال 94 موفق شدیم از 6 استان بازرسی‌های دقیقی انجام دهیم که متاسفانه در برخی از استان‌ها بویژه بوشهر و مازندران پرونده‌های متراکم بسیار بود.

او افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده تعداد پرونده‌های این اصل به حد متعارف درآمده است. در تجدیدنظر نیز یک هزار و 130 پرونده وجود داشت که این تعداد با یک اقدام فوق‌العاده به 42 پرونده کاهش یافته است.

اژه‌ای ادامه داد: در ارتباط با 249 پرونده نیز درخواست رسیدگی فوق‌العاده شده بود که تا پایان سال 94 این تعداد پرونده به 72 مورد کاهش یافت.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به کشفیات مواد مخدر در اردیبهشت‌ امسال گفت: فقط در اردیبهشت سال 95 چیزی حدود 5 هزار و 700 کیلو موادمخدر از انواع مختلف شامل تریاک، حشیش، هروئین و ... کشف شده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: با تلاش‌های انجام شده در سال ۹۴ توانستیم ۲۰ درصد از جمعیت زندانیان را بکاهیم و در سال ۹۵ نیز این سیاست همچنان مورد تاکید است.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود با اشاره به برخی جوسازی‌ها غوغاسالاری‌ها علیه قوه قضائیه گفت: باید توجه داشت که تمام تلاش ما بر آن است که اقدامات خود را بر اساس قانون انجام دهیم و صدور احکام بر مبنای قانون انجام شود البته در بسیاری از اوقات در جریان تشکیل پرونده و اجرای برخی احکام، فشارهایی وارد می‌شود و صحبت‌هایی نقل می‌شود که البته علاوه بر خارج از واقعیت‌ بودن آن، دور از انصاف نیز هست.

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر تلاش قوه قضائیه برای اقدامات بدون تبعیض افزود: گاهی ممکن است گزارشاتی ارائه شود ولی در جریان دادرسی و بررسی‌های تکمیلی صحبت و سقم این گزارشات به اثبات نرسد و این موضوع در آراء دادگاه‌ها نیز در حین تجدید نظر امکانپذیر است که البته نقض برخی احکام نشان از این موضوع دارد که دستاه قضا و بررسی‌های خود بی‌طرف است.

اژه‌ای اضافه کرد: من عنوان کردم افرادی که به واسطه جرائمی محکوم شده‌اند اگر برای مسئولان زندان و مسئولان قضایی توبه و پشیمانی آنها محرز شود طبق قانون می‌توانند با مرخصی، آزادی مشروط و عفو آنها موافقت کنند که البته ممکن است در برخی مصادیق نیز اشتباه و خطایی صورت گیرد ولی در مجموع تلاش ما بر آن است که نگذاریم کسانی که بودنشان در زندان ضرورت ندارد در این امکان بمانند.

او با اشاره به تلاش قوه قضائیه برای کاهش جمعیت زندانیان کشور افزود: با تلاش‌های انجام شده در سال 94 توانستیم 20 درصد از جمعیت زندانیان را بکاهیم و در سال 95 نیز این سیاست همچنان مورد تاکید است.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین اعطای مرخصی، آزادی مشروط و یا عفو را شامل محکومانی دانست که بر اساس قانون به عنوان افراد خطرناک، قاچاقچی مواد مخدر، سارق مسلح و ... محکوم نشده باشند.

اژه‌ای در ادامه سخنانش با اشاره به تلاش دستگاه قضا برای بهبود فضای زندان‌های کشور گفت: دستگاه قضا در حد مقدورات بودجه و امکانات خود سعی در بهبود فضای زندان‌ها دارد کما اینکه امکانات حال حاضر برخی از زندان‌ها به حدی است که بعضا برخی از افراد از داشتن این امکانات در خارج از زندان محروم‌اند ولی در صورتی وجود فضای کافی و امکانات لازم ما از طبقه‌بندی زندانیان و تفکیک آنها بر اساس جرائم و ... استقبال می‌کنیم.

او همچنین با بیان اینکه در زندان نیز همچون فضای خارج از زندان امکان بروز مشکلاتی از قبیل سکته و یا سایر بیماری‌ها وجود دارد، با هشدار به فضاسازی برخی از افراد در این موارد افزود: کسانی که فکر می‌کنند با جوسازی می‌توانند بر روی قوه قضائیه تاثیر بگذارند باید بدانند که قوه قضائیه درگیر این فضاسازی‌ها نمی‌شود و ممکن است این فضاسازی‌ها اثر منفی بر روی خانواده زندانیان نیز بگذارد.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حادثه سفارت عربستان گفت: کیفرخواست ۴۸ متهم در تهران صادر شده ولی محاکمه این افراد هنوز صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام والسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که پرونده حادثه سفارت عربستان در تهران و مشهد به کجا انجامید، این مطلب را بیان کرد و افزود: کیفرخواست در تهران صادر شده و به دادگاه ارسال شده اما محاکمه این افراد هنوز صورت نگرفته است.

او ادامه داد: در صورت تعیین وقت نیز وکیل متهمان باید پرونده را بررسی کند و در زمان لازم وکالت موکلان خویش را به عهده بگیرد؛ کیفرخواست 48 نفر در تهران صادر شده است و بررسی‌های لازم در حال انجام است.

سخنگوی قوه قضائیه از تشکیل پرونده بیماری که در بیمارستان میلاد خودکشی کرده است خبر داد و گفت: بررسی‌های پیرامونی درباره این پرونده در حال انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره این پرسش که آیا پرونده‌ای بابت بیماری که در بیمارستان میلاد خودکشی کرده است، تشکیل شده یا خیر و آیا اینکه سازمان بازرسی کل کشور به موضوع طرح تحول سلامت و یا عملکرد وزارت بهداشت در این باره ورود می‌کند یا خیر، گفت: دولت و وزارت بهداشت تلاش‌های فراوانی در جهت سلامت کرده‌اند و برخی تلاش‌ها نیز به ثمر نشسته است و تردیدی نیست که جزئیات این حادثه را باید از مسئولان ذیربط بپرسیم.

او ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور نیز همه ساله در موضوعات دولتی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های وابسته برنامه لازم را دارند، لکن برخی شاید گزارشات به دست آید که سریع‌تر رسیدگی می‌شود؛ به طور کلی سازمان بازرسی برای همه دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت برنامه سنواتی دارد و رسیدگی می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده بیمارستان میلاد نیز گفت: درباره این موضوع اتفاق افتاده نیز پرونده‌ای تشکیل شده لکن این فرد هنوز در کما است و امکان سوال و جواب از وی نشده است تا تکمیل پرونده انجام گیرد.

محسنی اژه‌ای افزود: پرونده تشکیل شده و مسائل پیرامونی هنوز تکمیل نشده است که امیدواریم با بهبود این بیمار نهایی شود و وی نیز از کما خارج گردد.

او در ادامه درباره پرسشی مبنی بر اینکه آیین‌نامه جبران خسارت چه زمانی ابلاغ خواهد شد، گفت: این موضوع در دست بررسی است و باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره این پرسش که آیین‌نامه‌ اجرایی دارایی مسئولان چه زمانی اعلام خواهد شد، نیز گفت: امیدواریم در فرجه لازم این آیین‌نامه نیز که در حال تهیه است ابلاغ شود لکن برخی مشکلات اجرایی دارد و باید اقدامات و زیرساخت‌های آن آماده شود.

محسنی اژه‌ای درباره این پرسش که چرا اسامی مفسدین اقتصادی بالای 100 میلیون را اعلام نمی‌کنید، گفت: پرونده‌هایی نظیر روزچنگ نهایی شده است و سایر احکام نیز صادر شده و البته افراد فراری ابلاغ نشده است ولی به سایرین ابلاغ انجام گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص حقوق‌های چند ده میلیونی برخی مدیران بیمه گفت: تاکنون در این خصوص کسی به عنوان جرم گزارشی به قوه قضائیه نداده است.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده برخی مدیران بیمه در حد 180 میلیون تومان در ماه حقوق گرفته‌اند و آیا این مسئله از سوی دفتر قضایی قابل تعقیب است یا خیر گفت: من صحبت‌های آقای طیب‌نیا را گوش ندادم و اعداد و ارقام در این رابطه مختلف است اما چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد آقای طیب‌نیا و مسئولان ذیربط باید گزارش کنند و چنانچه توانسته‌اند محمل قانونی برای آن پیدا کنند دستگاه قضایی به آن وارد نمی‌شود بلکه خودشان باید موضوع را دنبال کنند و اگر اصلاحی باشد خودشان انجام دهند.

او تاکید کرد: دستگاه قضایی زمانی ورود می‌کند که جرمی انجام شده باشد و تا الان کسی در این خصوص به عنوان جرم گزارشی به قوه قضائیه نداده است.

اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی شنیده‌ها حاکی از بازداشت مسئول دفتر یکی از معاونان ارشد صدا و سیما دارد گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم اما موردی در استان خراسان شمالی اعلام شده بود مبنی بر اینکه یکی از مدیران سابق صدا و سیمای استان بازداشت شده است که پس از پیگیری‌ها پاسخ دادند چنین چیزی نیست بلکه یک مطلبی اتفاق افتاده و آن فرد احضار شده و حتی هنوز قراری صادر نشده است.

20106

کد خبر: 642439

وب گردی

وب گردی