سلیمی نمین:برای رابطه با ایران، آمریکا باید پیشقدم شود

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اظهار کرد:" رابطه ای که قرار است برقرار شود، توسط آمریکایی‌ها تیره و تار شده ، به همین دلیل آن‌ها که خود می‌دانند علیه منافع ایران چه تحرکاتی را انجام داده‌اند، باید پیش قدم شوند و البته در عمل نشان بدهند که با آمریکای سی و چند سال اخیر فرق دارند".

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آستان، عباس سلیمی نمین با گفتن این جمله همچنین با تاکید بر اینکه " دولت روحانی در مواجهه با پدیده ای چون آمریکا شان کشور حفظ کند" به استقبال سئوالات " آستان" رفت. سئوالاتی که پیرامون "رابطه ایران و آمریکا" طرح شده است:

*رابطه داشتن یا نداشتن با آمریکا واقعا به این اندازه که گفته می‌شود، مهم است؟

اینکه یک کشور بتواند با کشورهای دیگر ارتباط بگیرد، اتفاقی است که باید جدی گرفته شود. اما این «جدی گرفتن» نمی‌تواند دلیل خوبی برای نادیده گرفتن منافع و مصالح ملی باشد. مشخصا درباره آمریکا و ایجاد رابطه با این کشور باید گفت که دو گروه با دو انگیزه کاملا متفاوت دنبال این هستند تا بحث رابطه با آمریکا را پیگیری کنند. اولین گروه، گروهی هستند که بر اساس منافع ملی اصرار دارند که با آمریکا همکاری داشته باشیم و به همین دلیل تحت هیج شرایطی حاضر نیستند تا به وجهه و همچنین استقلال ملی خدشه ای وارد شود.

*دومین گروه؟

آنهایی که در چارچوب فعالیتهای حزبی حذف بحث آمریکا را پیش می‌کشند، آنچنان که باید به منافع فکر نمی‌کنند و تنها هدفشان این است که «رابطه با آمریکا» به حساب جریان متبوع شان نوشته شود و به همین خاطر فقط منافع کوتاه مدت را در نظر می‌گیرند که باید گفت این رویکرد، رویکردی غلط است. به همین دلیل نمی‌تواند به طور قطع گفت که رابطه داشتن با آمریکا خوب است یا بد؛ در واقع باید ببینیم آنهایی که چنین مطالبه ای را مطرح می‌کنند، دنبال رسیدن به چه چیزی هستند و چرا دوست دارند با آمریکا وارد همکاری شویم.

*شاخصه های ارتباط منطقی با آمریکا و یا هر جای دیگر، کدامند؟

اجازه بدهید مشخصا درباره آمریکا اظهارنظر کنم. رابطه ایران با آمریکا در شرایطی قابل باور و پذیرش است که منافع مان را در بر بگیرد. اگر این ذهنیت به وجود آید که رابطه با آمریکا در کنار اینکه خدشه ای به استقلال و شخصیت کشور وارد نمی‌کند و منفعت هم دارد، باید گفت که می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که رابطه با آمریکا تصمیمی صحیح است. البته این مساله مهم را باید در نظر بگیریم که آمریکایی‌ها حتما باید ما را به این برداشت برساند که دست از خطاها و کارهای آنچنانی‌اش بردارد تا به عنوان کشوری قابل اعتماد بتوان به آن اعتماد کرد. اما اگر آن‌ها اصرار به تاکید بر مواضع همیشگی‌شان داشته باشند، نمی‌توانیم به هزینه‌هایی که وارد می‌کنند، بی تفاوت باشیم و باید سیاست فعلی‌مان را ادامه بدهیم و حتی به همکاری و ایجاد رابطه حتی «فکر» هم نکنیم.

*درباره بحث ایران و آْمریکا چه انتظاری از دولت روحانی وجود دارد؟

دولت حسن روحانی هم از قائده کلی که بیان شده مستثنی نیست. دولتمردان و به ویژه رییس دولت حتما این را در نظر خواهند داشت که کوتاهی و سازش پذیری در قبال آمریکایی که سیاست‌هایش را اصلاح نکرده، تحت هیچ شرایطی توجیه نمی‌شود. پس روحانی اگر دنبال این است تا وجهه مستقلی داشته باشد، باید بداند که باید استوار و محکم جلوی زیاده خواهی‌ آمریکا و غرب بایستد و بداند که رفتاری غیر از این، شان و اجرش را زیر سئوال خواهد برد.

*می‌توان اینطور گفت که «رابطه» هم برای ایران مهم است و هم برای آمریکا؟

حتما همینطور است.

*سئوال مشخص این است که کدام کشور باید برای رسیدن به این موفعیت پیش قدم شود؟

آمریکا.

*چرا آمریکا؟

چون آن‌ها دعوا را شروع کردند. رابطه ای که قرار است برقرار شود، توسط آمریکایی‌ها تیره و تار شده است به همین دلیل آن‌ها که خود می‌دانند علیه منافع ایران چه تحرکاتی را انجام داده‌اند، باید پیش قدم شوند و البته در عمل نشان بدهند که با آمریکای سی و چند سال اخیر فرق دارند و دیگر نمی‌خواهند اسباب زحمت جمهوری اسلامی شوند. با نگاهی به اتفاقات بین دو کشور مشاهده می‌شود که ایرانی‌ها در مدت سه دهه و اندی هیچگاه چهره علت معلولی که به رابطه دو کشور آسیب بزند، نبوده اند و اگر هم کاری انجام داده‌اند، در راستای دفاع از ارزشهای انقلاب و همچنین اعتبار و آبرو و البته استقلال جمهوری اسلامی بوده است. پس باید اینطور نتیجه گیری کرد «این آمریکایی‌ها هستند که باید شرایط را برای رابطه فراهم کنند». برای اولین قدم باید نگاه خود به ایران و مردم ایران را تغییر بدهند و بدانند ایران و ایرانی هیچگاه با فشار و تهدید تسلیم نمی‌شود و این را هم بدانند که ایران کشوری نیست که بتوانند سوء استفاده کنند.

10202

کد خبر: 642570

وب گردی

وب گردی