معصومه ابتکار: افزایش 40 سانتیمتری آب در دریاچه ارومیه/آموزش زنان روستایی برای احیای دریاچه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بهبودی وضعیت دریاچه ارومیه گفت: سطح آب این دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 سانتیمتر افزایش داشته است و مساحت دریاچه 5 برابر شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در اولین سمینار مشترک ایران و ژاپن، با عنوان «زنان، صلح و توسعه پایدار» که با همکاری معاونت آموزش و زنان خانواده ریاست جمهوری، دفتر اطلاعاتی سیاسی و بین‌المللی سیاست خارجه و همچنین بنیاد صلح ساساکاوای ژاپن صبح امروز برگزار شد،حضور یافت.

او با ابراز خرسندی از اینکه با بارندگی‌های مناسب در شمال غرب کشور، وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته بهبود یافته است،گفت: علاوه بر بارندگی‌های خوب، تامین حق‌آبه دریاچه ارومیه، لایروبی و بازکردن مسیل‌های منتهی به دریاچه ارومیه و همچنین اصلاح الگوی کشت و تغییر شیوه‌های آبیاری در کشاورزی، امروز شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بعد از تصویب اهداف توسعه پایدار در سطح جهانی، به 5 هدف در این برنامه توجه ویژه‌ای صورت گرفت.

ابتکار در ادامه با اشاره به توجه دولت یازدهم به بحث محیط زیست گفت: از ابتدای دولت یازدهم دولت رویکرد جدی نسبت به محیط زیست داشته است و برنامه‌های خوبی برای بهبود شرایط محیط زیست و همچنین نقش زنان و حفاظت از محیط زیست دارد.

معاون رییس جمهور توجه به محیط زیست را یکی از راهبردهای دولت یازدهم دانست و افزود: علاوه بر تفاهم‌نامه خوبی که در این زمینه با معاونت ریاست جمهوری داریم، چند برنامه اجرایی موفق هم انجام داده‌ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از این برنامه‌های موفق را توان‌افزایی زنان روستایی ساکن در محدوده دریاچه ارومیه دانست و گفت: این زنان با یک برنامه آموزشی توانستند در کشاورزی پایدار ایفای نقش کنند. این برنامه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست انجام شده است و کارهای مثبتی در تغییر اقلیم اجرایی شده و موفق بوده است.

ابتکار ادامه داد: در این برنامه زنان روستایی آموزش دیده و در جهت توان‌افزایی آنها و جایگزینی کشاورزی پایدار اقدامات مهمی صورت گرفته است و همین امر به احیای دریاچه ارومیه نیز کمک کرده است.

او با ابراز خرسندی از بهبود وضعیت دریاچه ارومیه گفت: حداقل 40 سانتیمتر به سطح آب دریاچه ارومیه اضافه شده است، نسبت به سال گذشته مساحت آن 5 برابر شده است و این امر تحقق وعده‌ای است که با لطف خدا بارش‌های باران و تلاش دولت و مردم محقق شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت علاوه بر وعده‌هایی که داده است، اقدامات عملی فراوانی هم داشته است و این روند ادامه خواهد داشت و ما در جهت توان‌افزایی زنان برای توسعه پایدار تلاش‌های زیادی را انجام داده‌ایم. این‌آموزش‌ها در جهت توانبخشی و حفظ محیط زیست بوده است.

20103

کد خبر: 642697

وب گردی

وب گردی