آگاه‌سازی و آموزش همگانی برای مصرف برق

تنها جدی گرفتن مساله مدیریت مصرف برق درکشور می تواند راه نجات ازبحران‌های خاموشی درفصل تابستان باشد چراکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته امسال میزان مصرف برق کشور به 53 هزار کیلووات ساعت می رسد.

به‌گزارش ایسکانیوز، مدیریت مصرف برق به معنای تغییر نگرش آگاهانه مصرف کنندگان در مورد تجهیزات پرمصرف و نحوه بهره‌برداری و زمان استفاده ازآنها است، هر ساله با شروع استفاده از تجهیزات سرمایشی در شروع فصل گرم، برای پوشش نیازحداکثری مصرف برق لزوم برنامه‌ریزی ومدیریت مصرف برق در فصل تابستان بیش از پیش آشکار می‌شود.

اوج مصرف برق در سال گذشته 50 هزار و 177 مگاوات بوده است و براساس مطالعات به طورمتوسط سالانه حدود 2100 مگاوات افزایش می‌یابد. این در حالی است که با مدیریت انرژی، می‌توان سرمایه‌گذاری جدید برای تأمین برق را به حداقل رساند و مانع احداث نیروگاه اضافی شد که فرآیندی هزینه‌براست.

آگاه‌سازی و آموزش همگانی، تدوین قوانین، تشویق، ترغیب مدیران انرژی کشور وایجاد انگیزه درآنها و اصلاح فن‌آوری‌ها می‌تواند کمک موثری به بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور کند.

وی با بیان این‌که تمامی مردم، صنایع، بخش کشاورزی، تجاری و تمام بخش‌های عمومی باید در نوع مصرف خود توجه داشته باشند، اظهار کرد: درخواست ما این است که حداقل 10 درصد صرفه‌جویی نسبت به سال 1394 صورت بگیرد که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم این وعده را بدهیم که هیچ خاموشی نداشته باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به محدودیت منابع مالی و میزان سرمایه‌گذاری در صنعت برق خاطر نشان کرد: این مساله موجب شد تا در سال‌های گذشته با یک روند نزولی روبه‌رو باشیم.

به گفته فلاحتیان شرایط فعلی این موضوع را می‌طلبد که به جای احداث نیروگاه جدید به فکر صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف باشیم، چرا که اگر برای این شرایط تدبیری اندیشیده نشود شرایط مساعدی را نخواهیم داشت.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تنها برای تابستان با مشکل تامین برق مواجه هستیم، اظهار کرد: در مابقی ایام سال با توجه به تدابیر اندیشیده شده شرایط خوبی را سپری می‌کنیم، اما لازم است که برای تابستان نیز از اکنون برنامه ‌ریزی صرفه‌جویی داشته باشیم.

به گفته وی اگر مردم و بخش‌های تولیدی دو ماه تابستان را با ما همکاری داشته باشند قطعا خاموشی نخواهیم داشت و نیاز به سرمایه‌گذاری جدید در این زمینه نیست.

404/601

کد خبر: 642737

وب گردی

وب گردی