وزیر ورزش و جوانان:  گفتگو میان فرزندان و والدین به 25 دقیقه کاهش یافته است

وزیر ورزش و جوانان گفت: گفتگو میان فرزندان و سایر اعضای خانواده بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده در کشورمان به 25 دقیقه کاهش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکترمحمود گودرزی در نخستین کنفرانس ملی اوقات فراغت که امروز در برج میلاد برگزار شد،گفت: کاهش مدت زمان گفتگو میان فرزندان و سایر اعضای خانواده می‌تواند آسیب‌زا باشد.

او با بیان اینکه 22 تا 26 دستگاه دولتی و عمومی در برنامه‌ریزی در زمینه اوقات فراغت باید نقش داشته باشند،افزود: متاسفانه بیشتر این دستگاه‌ها به اوقات فراغت بی‌توجه هستند. شاید یکی از دلایل افزایش اعتیاد، پر نشدن اوقات فراغت به صورت کیفی و مطلوب است.

وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: آسیب‌های زیادی اطراف جوانان و میانسالان وجود دارد که نمونه‌های آن را گهگاهی مشاهده می‌کنیم. دولت‌ها به تنهایی در جلوگیری از این آسیب‌ها توفیق پیدا نمی‌کنند. در جوامع توسعه یافته معمولا چنین کارهایی با مشارکت مردم انجام می‌شود.

گودرزی ادامه داد : حضور مردم در عرصه‌های مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری باعث حل و فصل معضلات جامعه می‌شود. در واقع سیاستگذاری در اختیار دولت‌ها و اجرای آن بر عهده مردم است.

او گفت: یک مقوله اجتماعی، ادغام یا مساله تبدیل به گفتمان نشود نگاه‌ها به آن جذب نمی‌شود و به صورت حل نشده باقی می‌ماند، بنابراین مسائل ابتدا باید به صورت تئوری مطرح شود و سپس از ابزار تبلیغی به ویژه از ابزارهای پرمخاطبی که مردم در خانه‌هایشان به آنها دسترسی دارند بهره برده شود چرا که تا وقتی مساله‌ای تبدیل به گفتمان نشود در رابطه با آن قوانین وضع نمی‌شود و دولت‌ها به آن توجه نمی‌کنند.

وزیر ورزش و جوانان افزود: در جهت ایجاد مشارکت اجتماعی به برنامه‌های غنی نیاز است و برنامه‌های شادی مانند خندوانه باعث ایجاد نشاط بین جوانان می‌شود اما اکنون می‌بینیم که با چه مشکلاتی روبرو شده‌ایم. این برنامه در جهت منافع جوانان و زدودن اخم از چهره جامعه پخش می‌شود اما در حال حاضر تعریف درستی از شادی تصمیم‌گیران ندارند و حدود و ثغور آن برایشان مشخص نیست.

گودرزی گفت: در جامعه با پارادوکس‌های زیادی مواجه هستیم. تغییرات قرن بیست و یکم آنقدر شگرف است که کشورمان گذر از سنت به مدرنیته را جهشی طی کرده است. نتیجه چنین وضعیتی بحران هویت، احساس عدم تعلق، احساس تنهایی و رشد فردیت می‌تواند باشد و فردیت در کشور ما افزایش یافته است. بخش مهمی از جامعه افسرده هستند و داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند. امیدواریم برنامه‌ای مانند خندوانه باعث کاهش آمار افسردگی و مصرف داروهای ضدافسردگی شود.

او با اشاره به مشارکت اجتماعی مردم در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد، گفت: در دولت گذشته سمن‌ها تضعیف شدند و تعداد آنها کاهش یافت و اندک سمن‌های باقیمانده رویکرد مذهبی داشتند در حالیکه در زمینه‌های مختلفی جوانان می‌توانند مشارکت کنند که این کار آثاری مانند کاهش اضطراب را در پی دارد.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم حدود هزار سمن جوانان در کشور تاسیس شده است، افزود: امیدواریم تا پایان دوره دولت تدبیر و امید این آمار به 1500 سازمان مردم‌نهاد جوانان برسد؛ البته افزایش سطح کیفی سمن‌ها نیز مدنظر ماست.

گودرزی در ادامه گفت: اوقات فراغت اثر مطلوبی برای پرورش شخصیت کودکان و نوجوانان فراهم می‌کند. 56.1 درصد از جوانان بر اساس پیمایش انجام شده، اوقات فراغت خود را در خانواده سپری می‌کنند. این وضعیت درعین حال که خوب است اما مشکلاتی را در پی دارد.

20103

کد خبر: 642754

وب گردی

وب گردی