مرمت استشهادنامه 300 ساله در سمنان

مسئول موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: استشهاد نامه ای با قدمت بیش از 330 سال توسط کارشناسان مرمت آثار این اداره کل مرمت شد.

به گزارش ایسکانیوز از شاهرود سروش هاشمی افزود: این استشهاد نامه در سال 1056 ه.ق و در خصوص برخورداری موقوف علیهمی از منافع مزرعه ای در رکن آباد سمنان نوشته شده است.

وی گفت: در این استشهاد نامه 25 نفر از بزرگان شهر سمنان در قرن یازدهم در رابطه با نحوه تقسیم سهم یک مزرعه نظر خود را اعلام کرده اند.

هاشمی افزود: استمرار سنت وقف در خصوص بهره برداری موقوف علیهم از منافع مزرعه رکن آباد حاصل نظرات بزرگان شهر در این استشهاد نامه است.

مسئول موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: این سند به طور امانی و توسط یکی از مجموعه داران سمنان برای مرمت تحویل کارشناس اداره کل شد.

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان نیز در رابطه با مراحل مرمت این طومار گفت: مستند نگاری و آسیب‌شناسی و ثبت آسیب‌های وارده، پاکسازی به روش مکانیکی، باز کردن مرمت‌های قدیمی و استحکام ‌بخشی با کاغذ مخصوص مرمت از جمله فعالیت‌های انجام شده برای مرمت این طومار است.

«راضیه طاهری» افزود: از دیگر اقدامات انجام شده برای مرمت این طومار، وصالی پارگی‌ها با استفاده از چسب و کاغذ مخصوص، انتخاب کاغذ مناسب برای رنگ کردن با استفاده از مواد رنگینه گیاهی، پر کردن کمبودهای سند و پرس نهایی است.

کد خبر: 642836

وب گردی

وب گردی