رسانه‌های رسمی کشور مسئول انتشار اخبار آسیب‌های اجتماعی هستند/خود مردم در جریان امور هستند، می‌بینند و می شنوند و نمی توان سانسورشان کرد

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، ضمن بیان اینکه رسانه‌های رسمی کشور مسئول انتشار اخبار آسیب‌های اجتماعی هستند گفت: ضروریست که رسانه‌های رسمی و کلان کشور اخبار آسیب‌ها را منتشر کنند؛ زیرا در غیر این صورت به تدریج رسانه‌های خرد جایگزین آنها شده، مرجعیت خبر تغییر می‌یابد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا محمد‌امین قانعی راد ضمن تاکید بر انتشار اخبار آسیب‌ها توسط رسانه‌های رسمی و ملی کشور گفت: چنانچه رسانه‌های رسمی، اخبار آسیب‌ها را منتشر نکنند رسانه‌های خرد جایگزین آنها شده و به علت آن که در این رسانه‌ها نگاه حرفه‌ای وجود ندارد، فضای شایعه پردازی به شدت گسترش خواهد یافت.

او ادامه داد: این در حالیست که خبرگزاری‌های رسمی و خبرنگاران شناسنامه‌دار به مسائل نگاه مسئولانه داشته و مسائل را بر مبنای صحیح و اصولی مطرح می‌کنند.

رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران در خصوص نحوه انتشار اخبار آسیب‌های اجتماعی در رسانه‌ها نیز گفت: در حال حاضر با گسترش بسیار زیاد رسانه‌های خرد و توسعه شبکه‌های اجتماعی روبرو هستیم و دیگر این طور نیست که اگر چنین اخباری در رسانه‌های رسمی کشور منتشر نشود مردم از آن ها بی‌خبر بمانند.

قانعی راد گفت: مخصوصا در خصوص انتشار اخباری چون خودکشی خیابان میرداماد و غیره که افکار عمومی نسبت به آن ها بسیار حساسند، اگر رسانه‌های رسمی و ملی کوتاهی کنند، فضای شایعه‌پراکنی گسترش یافته که این امر به مراتب آسیب‌های بیشتری خواهد داشت.

او ادامه داد: در حال حاضر گستره انتشار این اخبار توسط شهروندان به حدی است که تنها به انتشار خبر بسنده نکرده و تحلیل‌های متفاوتی نیز از آن ارائه می‌کنند؛ در چنین شرایطی اگر رسانه‌های رسمی چشم خود را بر روی این اخبار ببندند نه تنها هیچ مشکلی حل نخواهد شد بلکه به نوعی فریب افکار عمومی است.

رییس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: باید بدانیم خود مردم در جریان امور هستند، می‌بینند و می شنوند و با سانسور کردن چنین اخباری ، افکار عمومی به این نتیجه می‌رسد که رسانه‌های رسمی به دنبال سانسور بوده و آنها را از اخبار روز دور می‌کنند در نتیجه اعتماد ملی نسبت به آنها کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

قانعی راد در ادامه به ابعاد آموزشی و تربیتی انتشار اخبار آسیب‌ها و حوادث اشاره کرد و گفت: زمانی که رسانه‌ها اقدام به انتشار چنین اخباری می‌کنند باید تحلیل‌هایی نیز در خصوص آنها ارائه کنند که هم برای مردم و شهروندان جنبه آموزشی داشته باشد و هم برای سیاست‌گذاران کشور راهگشا شود.

رییس انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: خبرنگاران حوزه حوادث و آسیب‌های اجتماعی باید کنجکاوی زیادی در این مسائل داشته باشند و به بطن مساله وارد شوند این در حالیست که در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که پس از انتشار این اخبار به خصوص اخبار حوادث، پیگیری‌های بعدی صورت نمی‌گیرد و این مساله به تدریج مرجعیت خبر را در میان مردم تغییر می‌دهد.

قانعی‌راد در ادامه ضمن بیان آنکه یکی از مهمترین اخبار، اخبار حوادث و آسیب‌ها بوده و مردم نسبت به آنها کنجکاوی زیادی دارند زیرا این اخبار تا حدودی با زندگی شخصی آنها ارتباط دارد، گفت: در چنین شرایطی چنانچه مردم رسانه‌های رسمی را منبع انتشار این اخبار ندانند، آنها را از طریق رسانه‌های بیگانه پیگیری می‌کنند.

او در ادامه به پدیده "شهروند خبرنگار" اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاهد رشد پدیده "شهروند خبرنگاری" هستیم به طوریکه در بسیاری از مواقع این افراد کلیپ‌هایی را تهیه کرده و در فضای مجازی قرار می‌دهند.

رییس انجمن جامعه شناسی ایران افزود: این کلیپ ها به سرعت در سراسر جهان پخش می‌شود و خبرگزاری‌های متعدد دنیا نیز از همین طریق این اخبار را بازتاب می‌دهند؛ در چنین شرایطی اگر خبرگزاری‌های رسمی کشور این اخبار را منتشر نکنند بسیار غیرعقلانی و نامعقول است.

قانعی راد در ادامه گفت: به این ترتیب نه تنها باید این اخبار از درگاه رسمی کشور منتشر شود بلکه رسانه‌ها موظفند این اخبار را تحلیل کنند؛ برای مثال در خصوص قتل ستایش، دختر شش ساله افغان اگر امکان گفت‌وگو با مجرم پرونده به خبرنگاران داده می‌شد افکار عمومی از انگیزه وی مطلع شده و از دل این شناخت می‌توانستیم راه حل‌های مناسبی برای مداخله در وضعیت و پیشگیری رخدادهای مشابه ارائه کنیم.

رییس انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: این در حالیست که همواره اطلاعات کمی از این موارد داریم و به محض وقوع چنین حوادثی نیروی انتظامی و قوه قضاییه وارد عمل شده و اجازه پیگیری‌های اجتماعی را نمی‌دهند.

قانعی‌راد در ادامه ضمن تاکید بر آنکه نویسندگان و فیلمسازان هم موظفند که این موارد را به تصویر بکشند، گفت: چنانچه به جامعه‌شناسان امکان مطالعه بر روی این موارد داده شود، آنها می‌توانند نظریه‌های خود را به سیاست‌گذاران ارائه کنند.

او گفت: انتشار این اخبار مسوولیت رسانه است و چنانچه این اخبار از طریق آنها منتشر نشود آنها به رسالت خود که اطلاع‌رسانی و آگاهی رسانی است،عمل نکرده و نمی‌توانند آگاهی اجتماعی و شهروندی را در برخورد با آسیب‌های اجتماعی گسترش دهند.

رییس انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: عدم انتشار این اخبار و دور کردن مردم از چنین خبرهایی مانند محبوس کردن گل در گلخانه است.

قانعی راد گفت:‌چنانچه جلوی ورود هر گونه اطلاعات را از مردم بگیریم نه تنها نمی‌توانیم در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام کنیم بلکه جامعه را نیز ملتهب نگه خواهیم داشت.

او در ادامه ضمن بیان آن که انتشار این اخبار از طریق رسانه‌های رسمی و تحلیل های کارشناسی آنها به نوعی "واکسینه کردن مردم" در مقابل آسیب‌های اجتماعی است گفت: این اخبار حتی اگر میکروب باشند، میکروبی ضعیف شده‌اند و انتشار آنها به نوعی واکسیناسیون اجتماعی مردم در مقابله با آسیب های اجتماعی است؛ به همین دلیل نمی‌توان رسانه‌ها را از انتشار چنین اخباری منع کرد.

105105

کد خبر: 642962

وب گردی

وب گردی