چالش های عبدالفتاح السیسی

سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر برجسته عرب در سرمقاله روز سه شنبه خود نوشت که حملات تروریستی، مشکلات اقتصادی و سیاسی، خشم و اعتراض مردمی به واگذاری جزایر «تیران» و «صنافیر» به مصر دولت عبدالفتاح السیسی را با چالش های جدی مواجه کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، به نوشته عبدالباری عطوان، حمله خونین اخیر که اتوبوس حامل نیروهای امنیتی مصر را در منطقه حلوان در جنوب قاهره پایتخت این کشور هدف قرار داد و باعث کشته شدن هشت نظامی این کشور شد در زمانی بسیار حساس برای عبدالفتاح السیسی و دولت او روی داد چرا که مصر هم اکنون در بحران اقتصادی و سیاسی عظیمی به سر می برد.
وی افزود: اگر حمله های عناصر گروه تروریستی و تکفیری داعش به قلب قاهره برسد فال شومی برای دولت مصر است که از دو سال پیش درگیر مبارزه با تروریست ها در شبه جزیره سینا است و علی رغم داشتن خسارت های مالی و جانی نظامی بسیار برای دولت و نیروهای آن هنوز نتوانسته به اهدف خود در پاکسازی آنها دست یابد.
عطوان در ادامه نوشت: حمله به نیروهای امنیتی مصر در جنوب پایتخت این کشور از این لحاظ حساس و نگران کننده است که نشان دهنده آمادگی این گروه تروریستی برای ایجاد ناامنی در این کشور است. نیروهای امنیتی کشته شده مصر با لباس شخصی و وابسته به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی این کشور بودند که چندان محبوبیت مردمی در این کشور ندارند و خطر بعدی سلاح هایی است که این گروه ها در اختیار دارند. این عناصر تروریستی توانسته اند بعد از انجام عملیات از محل متواری بشوند بدون اینکه فردی از آنها دستگیر شوند.
وی افزود: دولت السیسی اکنون با چهار چالش اساسی روبرو است که وقوع حملاتی این چنینی بر آنها دامن می زند این چهار چالش عبارتند از:
اول خشم عمومی در میان اصحاب مطبوعات مصر به دلیل یورش به سندیکای روزنامه نگاران در قاهره و دستگیری دو نفر از آنها و عدم گوش دادن به خواسته های آنها مبنی برعذر خواهی عبدالفتاح السیسی نسبت به این موضوع یا برکناری 'مجدی عبد الغفار' وزیر کشورکه یکی از حامیان وی در سرکوب اخوان المسلمین محسوب می شود است.
دوم بحران واگذاری دو جزیره «تیران». «صنافیر» به عربستان که باعث خشم و اعتراض در میان اقشار مردم مصر شده و السیسی متهم به فروش مصر در مقابل دریافت کمک ها مالی عربستان سعودی است و شهرهای مختلف مصر نسبت به این موضوع شاهد اعتراض های بی سابقه بود این در حالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور در آخرین سخنرانی خود سخن گفتن از این موضوع را به طور مطلق رد کرد.
عبدالباری عطوان چالش سوم را کشته شدن دانشجوی ایتالیایی در شرایطی از ابهام اعلام کرد که به تیره شدن روابط مصر و ایتالیا منجر شد و سفیر خود را از این کشور فراخواند و نظرات مختلف درباره قتل او و تاکید ایتالیا بر شکنجه او پیش از کشته شدن به تیرگی این روابط دامن می زند.
چهارم سقوط واحد پول مصر در برابر دلار است که که براساس برخی گزارش های اقتصادی40 درصد است که این موضوع مشکلات اقتصادی سنگینی برای شهروندان مصری ایجاد کرده است.
سردبیر رونامه رای الیوم در ادامه افزود: بسیاری از تحلیل های داخلی و خارجی مصر حاکی از آن است که جنبش اخوان المسلمین عامل مشکلات و بحران های مصر نیست علی رغم اینکه دولت مصر آنها را مسئول این چالش ها می دانند. اگرچه این جنبش بزرگ ترین جریان مخالف این کشور است و دستگاه رسانه ای آن از تحریک بر ضد نظام السیسی و تحریک به انقلاب بر ضد آن کوتاهی نمی کنند.
عطوان در ادامه نوشت حمله به منطقه حلوان باعث می شود که السیسی مشت آهنین دستگاه امنیتی این کشور را تقویت کند اما این نیرو به اندازه انتظارت عمومی و خود رئیس جمهموری این کشور قوی نیست و ممکن است این قبیل حملات در قاهر یا شهر های دیگر مصر تکرار شود که این مسئله دولت و دستگاه امنیتی آن را را با چالش روبرو می کند و اعتماد ملت مصر به آنها از بین می رود.
وی در پایان افزود: باتوجه سلب اعتماد و حمایت اصحاب رسانه با حمله به سندیکای روزنامه نگاران و نیز از دست دان نخبگان سیاسی مانند عمر موسی، حمد بن صباحی، علا اسوانی، حسن نافعه، نادر الفرجانی و محمد البرادعی به سبب واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان درحالی که آنها معتقد هستند این جزایر به مصر تعلق دارد و نیز از دست دادن اعتماد مردم به دلیل ناامنی و حملات تروریستی بنابراین دولت السیسی روزبه روز با چالش های رو به رشدی مواجه است.
303300

کد خبر: 643093

وب گردی

وب گردی