واکسن آزمایشی مالاریا با مصونیت یک‌ساله تولید شد

متخصصان از تولید واکسن آزمایشگاهی خبر دادند که می‌تواند فرد را یک سال از عفونت مالاریا حفاظت کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، هر سال حدود 500 هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به مالاریا جان خود را از دست می‌دهند که بیشتر آنان کودکان زیر پنج سال هستند.

متاسفانه اکنون درمان قطعی برای مقابله با این بیماری کشنده وجود ندارد هرچند محققان مدعی شده‌اند که با تولید یک واکسن به هدف خود نزدیک‌تر شده‌اند.

متخصصان بر اساس مشاهدات خود اظهار داشته‌اند که یک واکسن آزمایشگاهی موسوم به PfSPZ می‌تواند فرد را مدت یک سال در برابر مالاریا مصون کند و این یافته گام مهمی جهت تولید واکسن به حساب می‌آید.

واکسن PfSPZ که در موسسه آزمایشگاهی "ساناریا" در آمریکا تولید شده از امیدوارکننده‌ترین گزینه‌های درمانی مالاریا تا به امروز به حساب می‌آید و می‌تواند فرد را برای مدت زمان طولانی‌تر در برابر ویروس مالاریا حفاظت کند.

در بررسی انجام شده روی این واکسن تعدادی از شرکت‌کنندگان واکسن مالاریا را دریافت کرده و گروه دیگر تحت کنترل بوده و به آنان واکسن تزریق نشد. سه هفته بعد تمامی شرکت کنندگان در معرض پشه‌های حامل ویروس مالاریا قرار گرفتند.

نمونه‌های خونی گرفته شده از این افراد نشان داد هر کدام از آنان در سطوح مختلفی در برابر ویروس مالاریا محافظت شده‌اند. به طور مثال از میان 9 شرکت کننده که چهار دوز از واکسن را دریافت کرده بودند هفت نفر در برابر ویروس مالاریا مصون مانده بودند.

همچنین برای بررسی بیشتر روی مدت زمان تاثیرگذار بودن این ویروس 11 نفر از شرکت‌کنندگان 21 تا 52 هفته پس از واکسیناسیون در معرض پشه‌های آلوده قرار گرفتند که در شش نفر از آنان هیچ موردی از ویروس مالاریا مشاهده نشد.

به گزارش مدیکال دیلی، محققان آمریکایی اظهار داشتند: نتایج به دست آمده در این مطالعه بسیار امیدبخش است و همچنین نشان می‌دهد بهترین روش برای استفاده از واکسن PfSPZ در بیمار تزریق آن است.

20103

کد خبر: 643170

وب گردی

وب گردی