منع حضور 100 روزه گردشگران در لار/صدور 700 کارت هوشمند تردد عشایر تهرانی برای  اولین بار

مدیرامورعشایراستان تهران گفـت: برای تردد عشایر به دشت لار تاکنون ۷۰۰ کارت هوشمند برای سرپرستان خانوار عشایر استان تهران صادر شده و در برنامه داریم که برای تمامی عشایر این امر اجرایی شود

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی امورعشایراستان تهران، سیروس نصیری در این باره گفت: از آنجا که زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در منطقه دشت لار فراهم نشده است و باعث مشکلات حضور خودروها در این دشت شده؛ برای تردد عشایر کارت هوشمند صادر شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر عشایرکوچنده در منطقه میان‌بند حضور دارند افزود: از ۱۵ خردادماه ، عشایر استان تهران برای نخستین بار با داشتن کارت تردد به دشت ییلاقی لار وارد می‌شوند.

نصیری، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که هرساله با آن روبه‌رو است، حضور بی‌ضابطه گردشگران در دشت لار اعلام کرد و گفت: برای تفکیک حضور عشایر و گردشگران با استفاده از این کارت، امکان شناسایی وجود دارد و گیت‌های تعبیه‌شده توسط محیط زیست امکان حضور عشایر را در منطقه فراهم می‌کند.

او ادامه داد: در حال حاضر دشت لار زیرساخت لازم برای اقامت شبانه و حضور گردشگران در تمامی مناطق را ندارد و متأسفانه شاهد آن هستیم که در ۷۳ هزار هکتار وسعت این دشت، گردشگران با خودرو حرکت می‌کنند و زباله‌های خود را در مسیر رها کرده و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

مدیرامورعشایراستان تهران تاکید کرد: اداره ‌کل میراث فرهنگی و گردشگری طرحی را برای طبیعت‌گردی در حوزه لار باید آماده کند، اما به‌دلیل در تنگنا بودن اعتبارات، مطالعات آن هنوز انجام نشده است.

او گفت: سازمان امور عشایر جانمایی‌های لازم را در این باره انجام داده است تا بتواند بحث گردشگری در منطقه را ساماندهی کند.

نصیری گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای گردشگران منطقه لار فراهم نشود، اداره‌کل محیط زیست استان تهران نباید اجازه حضور گردشگران و کمپ‌های شبانه را بدهد.

تولید بیش از ۶۵ هزار و ۱۰۰کیلو انواع محصولات عشایر

مدیرامورعشایراستان تهران همچنین در ادامه به میزان تولیدات عشایر پایتخت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: انواع محصولات همچون شیر، گوشت، لبنیات، محصولات زراعی و باغی و پشم توسط عشایر تولید شده است که در مقایسه با سال گذشته از افزایش پنج درصدی برخوردار است.

او همچنین از اجرای طرح پرواربندی و افزایش بهره‌وری دام‌های عشایری برای ۴۴ هزار رأس دام عشایری در ۱۰ شهرستان استان خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح ۷۰۰ تن به تولیدات گوشت دام سبک استان اضافه شده است.

حدود 3 هزار خانوار عشایر در استان تهران زندگی می کنند که این جامعه تولیدکننده در حال کوچ از مناطق گرمسیر به مناطق سردسیر استان تهران هستند.

105105

کد خبر: 643172

وب گردی

وب گردی