توفیقی: تکمیل زنجیره ارزش حوزه نفت، نیازمند همکاری بخش خصوصی است

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغالسنگ معاونت علمی ریاست جمهوری تاکید کرد که برای تکمیل زنجیره ارزش در حوزه نفت، نیازمند همکاری بخش خصوصی هستیم.

به گزارش ایسکانیوز از شانا، جعفر توفیقی، امروز (سه‌شنبه) و در نشست تخصصی توسعه و جاری سازی فناوری های نفت و گاز استان آذربایجان شرقی در تبریز گفت: ورود شرکت های خارجی هرچند می‌تواند فرصتی برای رقابت باشد، اما در صورت غفلت از فناوری، گرفتار مشکلات گذشته خواهیم شد.

وی با بیان این که در این صورت دیگر صنعت نفت نمی‌تواند سرپا بایستد، افزود: بر این اساس در قراردادهای جدید نفتی که در مرحله نهایی تصویب قرار دارد، حضور شرکتهای خارجی منوط به انتقال فناوری است.

توفیقی با اشاره به این که دریافت و یادگیری فناوری شرکتهای خارجی، دریافت کننده می‌خواهد، تصریح کرد: شرکتهای خصوصی داخلی نقش مهمی در جذب این دانش و فناوری دارند، هرچند کپی سازی، گام نخست در فعالیت صنعتی است، ولی برای موفقیت پایدار باید به سمت تولید حرکت کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغالسنگ معاونت علمی با تاکید بر ضرورت هماهنگی دستگاههای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه، گفت: عنصر آگاهی، موتور محرکه پیشرفت است، زیرا با تلاش و مسئولیت پذیری همراه است.

وی با اشاره به تک محصولی بودن اقتصاد کشور و خام فروشیهای صورت گرفته در حوزه نفت و گاز، افزود: برای تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه اقتصادی، نیازمند همکاری بخش خصوصی هستیم.

توفیقی با اشاره به این که هر بشکه نفت را ١٠٠ دلار فروخته و هر بشکه محصولات نفتی را ١٠٠٠ دلار خریده‌ایم، گفت: به این ترتیب ارزش اقتصادی نفت نصیب دیگران شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغالسنگ معاونت علمی تصریح کرد: دانش محور نبودن این صنعت نتیجه ناآگاهی است، اکنون در مسیر آگاهی قرار گرفته‌ایم و این آگاهی در کنار نیروی انسانی مستعد و مصمم ما را به هدف می‌رساند.

وی با اشاره به بزرگ بودن میدان فعالیت در حوزه نفت و گاز و زیاد بودن شرکتهای فعال عنوان کرد: تلاش ما در ستاد فناوری، متصل کردن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است و برای ارتقای فناوری نیز حمایت مادی و معنوی انجام می‌دهیم.

توفیقی با بیان این که دانشگاهها نیرو تربیت می‌کنند، اما بسیاری از نیروها سرگردان اند و شرکتهای دانش بنیان نیز کالا تولید می‌کنند، اما استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: بازیگران نظام نوآوری باید چرخه علم تا ثروت را تکمیل کنند و برای موفقیت در این عرصه نیازمند شکلگیری نظام ملی نوآوری هستیم.

وی با اشاره به این که یکی از موانع توسعه نبود بازار است، گفت: برای اتصال شرکتهای داخلی به بازار جهانی نفت، در استان خوزستان اقدام هایی صورت گرفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغالسنگ معاونت علمی با بیان این که تبریز در زمینه تجاری سازی فناوری می‌تواند نخستین و الگو باشد، تصریح کرد: پیشینه تاریخی تبریز نشانگر این ظرفیت و استعداد است.

وی با بیان این که بار اقتصاد مقاومتی بر دوش بخش خصوصی است، افزود: دولت باید میدان فعالیت بخش خصوصی را توسعه دهد.

402/601

کد خبر: 643280

وب گردی

وب گردی