لاریجانی: ایجاد گفتمان بین رشته ای لازمه تحول در آموزش علوم پزشکی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع اساتید حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ارتقای نظام سلامت نیازمند تعامل متخصصین علوم پزشکی و اندیشمندان سایر رشته ها است، بر لزوم توسعه علوم بین رشته ای و ایجاد زیرساخت های آن تاکید کرد.    

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت؛ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش انسان جامعه و سلامت که روز سه شنبه 21 اردیبهشت 1395 در دانشگاه قم برگزار شد، توسعه علوم بین رشته ای را از محورهای مهم برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و یکی از برنامه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت ذکر کرد.

لاریجانی توسعه آموزش را از مولفه های توسعه منابع انسانی و دستیابی به توسعه یافتگی در کشورها ذکر کرد و گفت: باتوجه به اهمیت آموزش بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بیشترین سرمایه گذاری را برای این امر در نظر می گیرند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه آموزش عالی در جوامع مختلف، افزود: نتایج مطالعات نشان می دهد که توسعه آموزش عالی در برخی کشورها، عامل ارتقای شاخصهای توسعه یافتگی در آنها بوده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت توسعه رشته های میان رشته ای را از مهمترین راهبردهای توسعه آموزش عالی ذکر کرد و اظهار داشت: از جمله رسالت های مهم حوزه آموزش را پاسخگویی به نیازهای جامعه است و رشته مقاطع موجود قابلیت پاسخگویی لازم را ندارد و ضروری است تا با از میان برداشتن مرزهای دانش، زمینه لازم برای گسترش دامنه های دانش در حیطه های میان رشته ای فراهم شود.

دکتر لاریجانی به تجربیات کشورهای توسعه یافته در زمینه گسترش علوم بین رشته ای اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانشگاههای جهان دانشکده‌های میان رشته‌ای راه‌اندازی کرده‌اند، در حالی که در ایران در این زمینه دانشکده فعال راه‌اندازی نشده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: موضوع اصلی در رشته های علوم پزشکی انسان است و بی شک نمی توان با نگاه تک بعدی در این حوزه گام برداشت. مسائل علوم پزشکی با علوم انسانی و جامعه شناسی عجین است و در این حیطه باید با رویکردی جامع و توجه ویژه به انسان شناسی و معرفت نفس حرکت کرد.

وی بر لزوم توجه به حیطه های میان رشته ای برای توسعه آموزش عالی در حیطه سلامت تاکید کرد و بیان داشت: حوزه آموزش وزارت بهداشت، در دوره جدید مدیریت به مقوله توسعه میان رشته ای ها، با جدیت پرداخته و یکی از 12 سیاست کلی برنامه جامع آموزش عالی سلامت در دولت تدبیر و امید به این امر مهم اختصاص یافته است.

لاریجانی با اشاره به لزوم وجود نقشه راهی روشن برای توسعه آموزش علوم پزشکی کشور گفت: در راستای اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که مبنای کار آموزش علوم پزشکی کشور در این دوره است، 47 مأموریت ویژه به دانشگاهها و مناطق آمایشی مختلف واسپاری شده که از این تعداد بیش از 30 مأموریت، مرتبط با حیطه های میان رشته ای است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از دو مطالعه آینده نگاری شناسایی و توسعه رشته مقاطع جدید در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: در این دو مطالعه حدود 350 رشته مقطع جدید شناسایی شده که بیش از 80% آنها رویکردی میان رشته ای دارند.

لاریجانی از تاثیر و تاثر مسائل اجتماعی و سلامت گفت و افزود: شیوه زندگی و مسائل مبتلا به جوامع نیز به سمتی پیش می روند که به نظر می رسد مسیر توسعه علوم پزشکی در آینده، مسیر میان رشته ای است و حرکت هایی که در این حوزه صورت گرفته از جمله طب اورژانس و پزشکی خانواده نشان دهنده توجه ویژه به مسائل اجتماعی در سلامت می باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از مهمترین حیطه ها در علوم میان رشته ای را سلامت و علوم انسانی ذکر کرد و اذعان داشت: برخی مسائل نظام سلامت فراتر از حیطه علوم پزشکی است و به منظور توانمندسازی سرمایه انسانی این حوزه ضروری است به مباحث علوم انسانی و ترجمان آن در ارائه خدمات توجه ویژه شود.

لاریجانی گفت: باوجود اهمیت توسعه رشته های میان رشته ای باید توجه شود که این توسعه برمبنای مطالعات علمی و مبتنی بر شواهد صورت پذیرد. به عبارت دیگر نباید اجازه داد تا هر مسأله و مفهومی به نام میان رشته ای، وارد دایره دانش شود و این مقوله از مجرای جهاد علمی و توجه به اصول اساسی پژوهش و تحقیق امکان پذیر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: توجه به انسان با ابعاد مختلف و جامعه مسائل مهمی است که باید با وسعت نظر در حوزه علوم پزشکی به آن توجه کرد و نگاه بین رشته ای در این امر نقش مهمی دارد.

لاریجانی با بیان اینکه در بسیاری از رشته های موجود مانند بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و اخلاق پزشکی و فلسفه پزشکی نگاه بین رشته ای نهفته است گفت: باید با نگاهی عمیق تر گسترش این رشته ها را تضمین کنیم.

وی بر لزوم رویکرد جامع و در عین حال توجه به رشته های تخصصی و فوق تخصصی در علوم پزشکی تاکید و تصریح کرد: باید با تلفیقی از رویکرد جامع و رویکرد بین رشته ای دیدی وسیع تر در حوزه علوم پزشکی ایجاد شود و این موضوع همزمان با گسترش تخصص های مختلف در این حیطه پیش رود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، آمادگی دارد در راستای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از توسعه حیطه های میان رشته ای با رعایت اصول علمی حمایت کند.

وی تسهیل در بررسی و تصویب کوریکولومهای مرتبط، جذب و به کارگیری اعضای هیأت علمی متخصص، صدور مجوز راه اندازی دانشکده و مرکز تحقیقاتی مرتبط و تأمین منابع و رفرانسهای علمی را از جمله این حمایت ها ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد از طریق همکاری مشترک جوامع دانشگاهی در رشته های مختلف شاهد توسعه علوم بین رشته ای با رویکرد ویژه به انسان و کرامت انسانی در نظام سلامت باشیم.

۲۰۲۰

کد خبر: 643282

وب گردی

وب گردی