طرح جنگلانه در جنگل ابر شاهرود اجرا شد/ حضور چشم گیر مردم

دبیرجمعیت دیده بان طبیعت استان سمنان از اجرای طرح جنگلانه با مشارکت مردم و حامیان حفاظت از طبیعت شاهرود به میزبانی جنگل ابر خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز از شاهرود امیرحسین ولیان در گفتگویی ضمن بیان اینکه طرح جنگلانه همزمان با دهمین روز از اردیبهشت ماه۹۵ و به میزبانی جنگل ابر شاهرود اجرا شد، ابراز داشت: در این مراسم بیش از ۱۵۰ اصله نهال از گونه های پهن برگ و بومی جنگل های هیرکانی از جمله «بلوط اوری و کچف» با هدف بازسازی بخش های تخریب شده جنگل ابر کاشته شد.

وی افزود: این طرح در سال گذشته نیز در چند نقطه شهرستان شاهرود و میامی از جمله قلعه بالای بیارجمند انجام شد که در آن جوامع محلی، سمن های محیط زیستی و کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری مناسبی را با هدف ارتقاء پوشش گیاهی انجام داده اند.

حضور مردم در جنگلانه چشم گیر است

دبیرجمعیت دیده بان طبیعت استان سمنان در پاسخ به این سوال که اهداف اجرای طرح ملی جنگلانه در شاهرود چیست، گفت: یکی از مهمترین معضلاتی که کاهش پوشش گیاهی برای جنگل ها به همراه می آورند، فرسایش خاک است که با توجه به نیاز امروز و فردای جامعه به محیط زیست و طبیعت، منابع طبیعی با همکاری مردم نسبت به تقویت این پوشش های گیاهی اقدام می کند که این طرح به جنگلانه موسوم است.

ولیان درباره محاسن این پروژه نیز توضیح داد: افزایش پوشش جنگلی، تصفیه هوا، پایداری اقلیم، عدم فرسایش خاک، تقویت سفره های زیر زمینی صیانت از جنگل به عنوان میراث ملی، مشارکت جوامع محلی و حساسیت جامعه نسبت به جنگل ها و … از جمله محاسن این طرح است که اجرای آن در شاهرود به خوبی پیگیری می شود.

وی با اشاره به حضور چشم گیر مردم در این طرح افزود: جنگل ابر به دلیل قرار گرفتن در ناحیه اکوتون و بالابند جنگل های هیرکانی از شکنندگی و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است همچنین از زمانی که پوشش گیاهی از بین می رود دقیقا کاهش منابع آبی شکل می گیرد چرا که خاک توانایی نگهداری آب را ندارد و بر طبق قانون جاذبه آب های زیر زمینی از اعماق جنگل ها به پائین سرازیر می شوند و دیگر آبی برای جنگل نمی ماند لذا کاشت نهال بهترین راه حل برای فرار از این موضوع است.

دولت یازدهم نگاه خوبی به محیط زیست دارد

دبیرجمعیت دیده بان طبیعت استان سمنان با اشاره به حساسیت دولت یازدهم به مقوله محیط زیست، گفت: یکسال پیش، ریاست جمهوری ایران اسلامی نسبت به صیانت جنگل ها و آغاز طرح جنگلانه با مشارکت مردم دستورات لازم را ارائه کردند و از آن زمان تا کنون خوشبختانه اقدامات خوبی در مجموعه منابع طبیعی استان سمنان و شهرستان شاهرود رخ داد که نمونه آن را می تواند در روستای قلعه بالا، جنگل ابر و … مشاهده کرد.

ولیان با اشاره به لزوم آگاهی جوامع محلی از محیط زیست، گفت: برقراری تعادل میان چرا و مرتع یکی از اهدافی است که منابع طبیعی با مشارکت دادن مردم در طرح هایی مانند جنگلانه و آموزش مردم به دنبال رسیدن به آن است که در این زمینه نیز اقدامات خوبی در شاهرود انجام می شود.

وی افزود: جنگل ابر امروز یکی از ذخایر و میراث ارزشمند شهرستان شاهرود و کشور است که باید در حفظ و حراست از آن اهتمام ویژه داشت و این اهتمام ویژه جز در سایه همدلی و همراهی همه دستگاه های اجرایی، مردم و سمن های محیط زیستی میسر نخواهد شد.

کد خبر: 643393

وب گردی

وب گردی