خارجی ها، میهمان ناخوانده هر هفته بورس

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان گفت: در حوزه بورس، شرکت های کارگزاری هر هفته شاهد حضور مهمانان خارجی که قصد خرید سهام را دارند، هستند.

حمیدرضا مهرآور، مدیر کارگزاری بانک سامان در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به اینکه بورس در شرایط کنونی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، گفت: تا چند وقت گذشته ایران با محدودیت های بسیار زیادی همانند تحریم همراه بوده که هر یک از آنها با درایت مسئولین مربوطه در حال برطرف شدن است، این امر زمینه ای در جهت مثبت شدن روند بورس شده است.

او با اشاره به حضورسرمایه گذاران خارجی در بازار گفت: اخیرا ما شاهد ورود سیل عظیمی از سرمایه گذاران خارجی در حوزه های مختلف بازار هستیم که پیشنهادات بسیار خوبی را به عنوان مشارکت و همچنین سرمایه گذاری به طرف های ایرانی می دهند.

مهرآور در ادامه بیان کرد: در حوزه بورس ما هر هفته در شرکت های کارگزاری شاهد حضور مهمانان خارجی که قصد خرید سهام را دارند هستیم، همچنین طی چند روز گذشته حدود 100 میلیارد تومان خرید از طریق اوراقی که منتشر شده صورت گرفته است.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان با بیان اینکه مجموعه این عوامل منجر به مثبت شدن بازار سرمایه خواهد شد، گفت: گشایش های اقتصادی می تواند دلیلی برای رشد و همچنین خروج از رکود اقتصادی شوند که این امر می تواند تاثیر بسیار زیادی را بر مثبت شدن روند بورس بگذارد.

او با بیان اینکه برخی از ناهماهنگی ها در عرضه سهام طی چند روز اخیر دلیلی برای افت بازار بوده است، گفت: مجموعه هایی که با قصد تامین نقدینگی اقدام به عرضه سهام می کنند در ابتدا می بایست قبل از فروش سهام، از طریق مجاری قانونی دولت مذاکراتی را با بانک مرکزی داشته باشند و از عرضه شدید سهام که صرفا به منظور تامین نقدینگی است جلوگیری کنند، شاید از این طریق مشکل نقدینگی آنها برطرف شود

مهرآور گروه خودرو و فولاد را به عنوان عرضه های سنگین در روزهای اخیر دانست و گفت: معاملات بورس در ابتدای روز با تقاضای زیاد و با روند مثبت همراه است به گونه ای که صف خرید در بازار به عنوان صف مطرح ایجاد می شود، از نظر من در تمام روزها بازار نباید با صف خرید مواجه باشد.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در ادامه بیان کرد: این امر که صف های خرید در بازار به دلیل عرضه های سنگین تبدیل به صف فروش گردد به نوعی باعث ضربه زدن در بازار سهام خواهد شد، در بازار عرضه باید متعادل باشد.

او با اشاره به اینکه عرضه در بازار توسط سرمایه گذاران باید متعادل با وضعیت بازار باشد، گفت: تقاضاهایی که در بازار صورت می گیرد به طور حتم با برنامه و پشتوانه علمی همراه است و در صورتی که این روش را به گونه ای انجام دهند که خرید در روزهای آتی هم ادامه داشته باشد به طور قطع بازار روند مثبتی را طی خواهد کرد.

مهرآور با بیان اینکه بازار مثبت و آرام به مراتب بهتر از یک بازار مثبت هیجانی است، گفت: بازار سرمایه ما به دلیل اینکه یک بازار نوپا است تا حدودی با بازارهای دیگر متفاوت است و سرمایه گذاران ما هم طبیعتا آن صبر و حوصله ای که سایر سرمایه گذاران در بورس های بین المللی دارند را دارند، نخواهند داشت.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که بازار به روند طبیعی خود ادامه دهد و از عرضه های بی برنامه، شدید و پر حجم پرهیز کند به طور قطع در بورس بازاری مثبت با شیب ملایم خواهیم داشت.

401/602

کد خبر: 643423

وب گردی

وب گردی