لاریجانی: آب را باید یکی از موضوعات مورد توجه امنیت ملی بدانیم

رئیس مجلس گفت: از آب‌های آبی و خاکستری به نحو غیرمناسب و گشاده‌دستانه استفاده می‌شود که می‌تواند برای آینده کشور خطرناک باشد.

به گزارش ایسکانیوز؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه مجازی خود نوشت:

بی‌تردید، با مجموعه شرایط اقلیمی و وضعیت جغرافیائی ایران، برای کشور ما «آب» نقش حیاتی یافته و باید از این جهت یکی از موضوعات مورد توجه امنیت ملی کشور بدانیم.

در یک نگاه کلی صرفاً از بعد کشاورزی با یک شرایط ویژه مواجه می‌شویم:

برای تولید 21 محصول کشاورزی مهم (نیشکر، چغندر قند، سویا، گندم، جو، برنج، ذرت، پرتقال و نارنگی، سیب درختی، انگور، لیموترش، چای، گوجه‌فرنگی، سیب زمینی، پیاز، لوبیا، شیر، گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت گاو، گوشت گوسفند و بز) در ایران حدود 104 میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود که 65 میلیارد متر مکعب آن، آب سبز (نزولات آسمانی Green Water) و 40 میلیارد متر مکعب آب‌های آبی و خاکستری ( آب‌های زیر زمینی و جاری Blue Water و آب های آلوده و برگشتی Grey Water) است.

این میزان آب غیر از آب‌هائی است که برای سایر محصولات مصرف می‌کنیم مثل هندوانه، خربزه، خرما و ...

این امر نشان می‌دهد از آب‌های آبی و خاکستری به نحو غیرمناسب و گشاده‌دستانه استفاده می‌شود که می‌تواند برای آینده کشور خطرناک باشد.

به همین جهت سیاست بالا بردن بهره‌وری در آب‌های کشاورزی نظیر آبیاری تحت فشار و یا گسترش سیستم‌های گلخانه‌ای و بهبود روشهای آبخیزداری برای کشور، باید بسیار جدّی‌تر از آنچه امروز انجام می‌دهیم مورد توجه قرار گیرد. نظیر نیازهای امنیت ملی باید به این امر توجه کرد.

201/201

کد خبر: 643430

وب گردی

وب گردی