کارگاه بررسی کتاب "نسبت اسلام و دموکراسی در ایران معاصر" در نمایشگاه کتاب برگزار شد

کارگاه بررسی کتاب "نسبت اسلام و دموکراسی در ایران معاصر" امروز در سالن کتاب دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، این کارگاه با حضور احمد بیگلو، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام که به معرفی نسبت اسلام و دموکراسی در ایران معاصر تالیف فرامرز احمد بیگلو است، در سال 1393 منتشر شده است.

احمد بیگلو درباره محتوای این کتاب گفت: این کتاب به بررسی امکان نسبت سنجی بین اسلام و دموکراسی در ایرا معاصر می پردازد که از نظر 3 گرایش و جریان فکری چپ، لیبرال و فقها این ارزیابی را انجام داده است.

در حوزه اسلام چپ بیشتر از آثار علی شریعتی که حدود 30 جلد است، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در بخش اسلام لیبرال نیز از تالیفات عبدالکریم سروش بهره برده ام و در بخش اسلام فقاهتی هم بیشتر آثار امام خمینی(ره) و آیت الله مصباح یزدی و آیت الله منتظری استفاده شده است.

کتاب نسبت اسلام و دموکراسی در ایران معاصر در دانشگاه آزاد ایلام و در رشته فقط سیاسی تدریس می شود.

در کارگاهی که امروز برای معرفی این کتاب برگزار شد در ابتدا به مقایسه دموکراسی به عنوان نظامی سیاسی با اسلام پرداختیم که در نتیجه این مقایسه درست نیست. زیرا دین اسلام یک مکتب است ولی دموکراسی نوعی از نظام سیاسی است که بسیار محدود است.

وی افزود: این در حالی است که باید بخش سیاسی اسلام یعنی شوراها با دموکراسی مورد مقایسه قرار گیرد. حال که می خواهیم اسلام را با دموکراسی مقایسه کنیم، بهتر است مانند یونان باستان دموکراسی را به عنوان یک مکتب مورد ارزیابی قرار دهیم. در چنین حالتی می توانیم بین اسلام و دموکراسی نسبت هایی را جستجو کرد.

20101

کد خبر: 643663

وب گردی

وب گردی