حجت الاسلام اکرمی در گفت گو با ایسکانیوز : دلیل  تخریب های برجام  و دولت این است که با میزگرد و مناظره روبرو نیستیم

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه  برجام قانونی است و بحث فردی نیست گفت: ما برای روابط دیپلماتیک باید انعطاف نشان دهیم و برخی اظهارات علیه برجام به خاطر یک طرفه بودن است یعنی وقتی به صورت فردی اظهار نظر شود هر کس حرف خود را می زند.

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون تخریب برجام توسط مخالفان داخلی گفت: در زمانی که در شرایط تحریم قرار داشتیم به بهانه مسائل هسته ای تحریمها علیه ایران از سوی غرب شدید شد و به دروغ می گفتند ایران می خواهد به بمب اتم دست یابد ، اما در نقطه مقابل رهبر انقلاب بمب هسته ای را تحریم کرد و منطقه ای عاری از تسهیلات اتمی را خواهان بودند.
او در ادامه افزود: این رویکرد خصمانه تحریمها باید تکلیفش روشن می شد و با مذاکرات ایران با گروه 1+5 به سرانجام رسید و معلوم شد که براساس فتوای رهبری مبنی بر تحریم اتمی و سلاح کشتار جمعی ایران به دنبال این گونه مباحث نبوده و نیست.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه با انعطافی که درمذاکرات نشان دادیم و نظارت هایی که پذیرفتیم و مساله راستی آزمایی مطرح شد تکلیف تحریم علیه ایران اعلام شد،گفت: مباحثی که پیش از این مانند گزینه جنگی روی میز مذاکرات نیز از بین رفت به گونه ای که وقتی رئیس جمهور فرانسه با آقای روحانی دیدار کرد عنوان کرد کرد در سال 93 تصمیم قطعی به جنگ با ایران داشتیم و به دنبال زمان مناسب بودیم اما با برجام این مساله برداشته شد.
او با بیان اینکه اکنون دنیا می داند که ایران به دنبال بمب اتم نیست و نظارت را قبول دارد و این دستاورد بسیار ارزشمند و قابل توجهی است،بیان کرد: همه مراحل مذاکره از ابتدا تا انتها در یک پروسه زمانی طولانی انجام گرفته و همه می دانند که از زمان دولت گذشته شروع شد و در دولت جدید ادامه یافته است اما اصل آن در دولت نهم و دهم انجام شد.
اکرمی ادامه داد: مقام معظم رهبری, شورای عالی امنیت ملی, مجلس و دولت از تمام مراحل کار برجام آگاهی داشتند یعنی قصه دو نفره و سه نفره نبوده است بلکه یک کار جمعی متشکل از همه قوا شکل گرفته است.

نماینده مجلس هشتم گفت:صورت مساله برای آنهایی که می خواهند بدانند کاملا روشن است اما اگر کسی نمیداند یا نمی خواهد گوش دهد یک بحث دیگر است ؛از ابتدای مذاکرات ایران با 1+5 عده ای موافق و عده ای به هر دلیلی موافق نیستند اما مهم آن است که نظام آن را پذیرفته است.


اکرمی بیان کرد: اکنون ایران به وظایف خود در برجام عمل کرده و گروه 1+5 باید به آنچه امضا کرده و تعهد داده عمل کند بنابراین اگر طرف غربی کم کاری میکند ما بدهکار نیستیم بلکه آنها مقصر هستند که بدعهدی میکنند و امروز بحث حقوقی در برجام مطرح است که دو طرف باید به وظایف و تعهدات خود عمل کنند.


او با اشاره به نتایج برجام گفت: سه ماه از توافق برجام می گذرد و زمانی که به وجدانم مراجعه میکنم میبینم بعضی از آثار برجام دیده می شود یعنی به طور مثال اکنون شرایط تهیه دارو، ابزار پزشکی نسبت به دوران مذاکره تفاوت کرده است و هیات های تجاری- اقتصادی و سران کشورهایی که به ایران رفت و آمد می کنند و تفاهم نامه و قرارداد امضا می شود در زمان پیش از برجام و در حین برجام نبود اما اکنون روسای جمهور و مقامات کشورهای دیگر به راحتی خواهان روابط با ایران هستند.


عضو جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: آیا میتوانیم بگوییم این رفت و آمدهای هیاتهای خارجی همه بازی و خیال و صحنه سازی و رویا است؟ فروش نفتی که به یک میلیون رسیده در صورتی که میخواستند کم کم به سوی مبادله با کالا برسانند اما اکنون فروش نفت دو برابر شده است.

او با بیان این که طرف ما دولت هایی هستند که آنها را استعماری می شناسیم و آنها واقعا قلدری میکنند،گفت: برخی خیال میکنند در برجام جمهوری اسلامی بین خوب و خوب تر انتخاب کرده است اما باید گفت برجام قصه ای است که بین بد و بدتر اتفاق افتاد لذا ما عضو ان پی تی بودیم و حق قانونی برای غنی سازی اورانیوم داشتیم.
اما دشمن از استفاده صلح آمیز ما از فناوری هسته ای به دروغ جلوگیری کرد.

اکرمی تاکید کرد: تخریب کنندگان برجام باید از مساله مقایسه استفاده کنند و ببینند که بین بد و بدتر کدام اتفاق افتاده که البته بدتر وضع گذشته و تحریم ها بود.


عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه از برجام رضایت دارم اما رضایت مطلق نیست گفت: ما برای روابط دیپلمکاتیک باید انعطاف نشان دهیم و اکنون برجام قانونی است و بحث فردی نیست و برخی اظهارات علیه برجام به خاطر یک طرفه بودن است یعنی وقتی به صورت فردی اظهار نظر شود هر کس حرف خود را می زند اما اگر موافقان و مخالفان روبرو یکدیگر بنشینند و گفت و گو کنند به وجوه مشترکی در نظرات خود می رسند.


او با بیان اینکه باید به شدت مراقبت بود که برجام به درستی اجرا شود بیان کرد: هرجا که در اجرایی شدن برجام خللی وارد شو ناقض تعهد و زیر سوال بردن آن است و باید ناقضان توقیف شوند نه آنکه متعهدان به توافق را مورد نقد و تخریب قرار دهیم.

اکرمی بیان کرد: دلیل این تخریب های برجام وتخریب دولت این است که با میزگرد و مناظره روبرو نیستیم و هر کسی نظر خود را بیان می کند و همیشه با ایده آل و مطلوب فاصله وجود دارد و ما نمی توانیم به آنچه که مطلوب است دل خوش کنیم.

203/201

کد خبر: 643669

وب گردی

وب گردی