غوغای تنبیه بدنی دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی

چوب معلم‌ها دیروز صدایش از هر روز دیگری بلندتر بود.  انتشار خبر کتک خوردن سه دانش‌آموز از معلم‌هایشان در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی، خیلی‌ها را عصبانی و وزارت آموزش پرورش را به توضیح وادار کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه شرق، نخستین خبر درباره دانش‌آموز ١٠ساله بجنوردی است که با ضربه پای معلم ورزش خود دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه اندام تناسلی شد و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت. شاهدی، پدر این دانش‌آموز در گفت‌وگو با ایرنا گفته فرزند ١٠ساله‌اش هنگام ورزش با لگدی که از پشت به او وارد شده از ناحیه اندام تناسلی دچار آسیب شده است. به گفته او این دانش‌آموز از ١٩ اردیبهشت‌ماه در بخش جراحی ٢ بیمارستان امام علی (ع) بجنورد بستری است و در این مدت به‌جز مدیر مدرسه از آموزش و پرورش کسی برای خبرگیری به سراغشان نرفته است.

او در مورد روز حادثه و به نقل از فرزندش گفت: «در روز حادثه فرزندم کلاس ورزش داشت و توپی را نیز برای این کلاس همراه خود به مدرسه برده و زیر میزش قرار داده بود که ناگهان از طریق یکی از همکلاسی‌هایش ضربه به این توپ می‌خورد و به زیر میز معلم کلاس درس سُر می‌خورد. »

پدر این دانش‌آموز مدعی شد: «فرزندم برای گرفتن توپ پیش معلمش می‌رود که معلم از او می‌خواهد تا پایان ساعت کلاس صبر کند. هنگامی که علیرضا برمی‌گردد که سرجایش بنشیند معلم با عصبانیت لگدی از پشت به وی می‌زند که ضربه شدید پا به آلت تناسلی وی برخورد می‌کند و نقش زمین می‌شود. »

به گفته پدر این دانش‌آموز، شدت ضربه به‌حدی بوده که فرزندش پس از برخاستن از زمین دیگر قادر به راه رفتن و نشستن نبوده اما با این حال او را از ساعت ١٥ تا ١٧ در مدرسه نگه می‌دارند تا این‌که مادرش از این موضوع مطلع می‌شود و او را به اورژانس بیمارستان می‌رساند.
در آخرین پیگیری از وضع جسمانی این نوجوان، پدر او با اشاره به ترخیص فرزندش از بیمارستان در ساعت ١٤ روز ٢١ اردیبهشت‌ماه گفته هزینه بیمارستان ٧٠٠‌هزار تومان شد که عامل این حادثه با دادن چک هزینه را پرداخت کرد.

در واکنش به این اتفاق، مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم مدعی شد اداره ارزیابی و عملکرد و رسیدگی به شکایات از ابتدا این موضوع را پیگیری کرده و مدیریت آموزش و پرورش بجنورد نیز این موضوع را بررسی کرده‌اند.

لگدزدن به دانش‌آموز بجنوردی را باید حداقل به دو اتفاق دیگر اضافه کرد که خبرهای آن در روزهای گذشته منتشر شده است. اخیرا فیلم ویدیویی از تنبیه خشن یک دانش‌آموز دبیرستانی به وسیله معلمش در شهرستان شوش در رسانه‌ها منتشر شده است که خبر آن دیروز از طرف آموزش و پرورش شهرستان شوش تایید شد. مجتبی دیناروند، رئیس آموزش و پرورش شهرستان شوش در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید این خبر گفته که یکی از معلمان این شهرستان به واسطه شیطنت یکی از دانش‌آموزان عصبانی شده و کنترل خودش را از دست می‌دهد و اقدام به تنبیه بدنی او می‌کند.

به گفته او این نوع تنبیه بدنی دانش‌آموزان مورد تایید آموزش و پرورش نیست. دیناروند گفته از دیدن تصاویر تنبیه این دانش‌آموز به شدت متاثر شده است و معلم خاطی را فراخوانده‌ و تذکرات لازم را به او داده است، ضمن این‌که پرونده این معلم تکمیل و به هیأت تخلفات استان ارسال شده است تا پیگیری قانونی از طریق هیأت تخلفات انجام شود.

دیناروند این را هم اضافه کرده که این معلم پس از این اتفاق ابراز پشیمانی کرده و از خانواده این دانش‌آموز قبل از انتشار این فیلم عذرخواهی کرده بود. البته دانش‌آموزی که از رفتار ناشایست معلمش فیلمبرداری کرده هم در این ماجرا دچار مشکل شده است و به گفته رئیس آموزش و پرورش شهرستان شوش با او «برخورد لازم» شده است چون همراه داشتن تلفن همراه در مدرسه تخلف است.

در همین حال، خبری هم در تلگرام دست‌به‌دست می‌شود که در آن عکسی از یک دانش‌آموز دبستانی روی تخت بیمارستان منتشر شده که زخم‌هایی بر بدن دارد. در این خبر ادعا شده این دانش‌آموز در روستای جمال‌آباد از توابع شهرستان لالی در استان خوزستان به علت خندیدن به معلم خود مورد ضرب و شتم شدید او قرار گرفته است، به‌طوری که راهی بیمارستان شده است.

کتک‌زدن دانش‌آموزان به بهانه‌های مختلف همچنان در مدرسه‌های ایران به‌عنوان یک روش تربیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با این‌که وزارت آموزش و پرورش در موارد مختلف این روش را تقبیح می‌کند اما تسامح در برخورد با معلمان خاطی باعث شده همچنان تعداد زیادی از دانش‌آموزان از چوب معلمی که فعلا زمزمه محبت نیست در امان نمانند.

20104

کد خبر: 643706

وب گردی

وب گردی