آوای موسیقی سنتی ایران در صربستان

آوای دلنشین موسیقی اصیل و دلنشین ایرانی در سطح مراکز عمده فروشگاهی در سراسر صربستان طنین انداز شد .

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم؛ گزیده‌ای از آواها و نداهای اصیل و سنتی کشورمان توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد تدوین و سپس در قالب لوح فشرده در اختیار مراکز بزرگ خرید و فروشگاه های زنجیره ای «ماکسی» در سراسر صربستان قرار داده شد تا در طول فعالیت این مراکز که معمولا بنحو شبانه روزی دایر هستند و مشتریان بسیار دارند ، بصورت متناوب پخش شود.

«محمود شالوئی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در این خصوص گفت: پس از رایزنی های انجام شده و با اطلاع از علاقه مندی مردم و مسئولان فروشگاههای زنجیره ای ماکسی در صربستان، تصمیم گرفته شد اقدامات اولیه برای تهیه الواح فشرده از موسیقی های اصیل و سنتی ایرانی انجام شود تا دوستداران به موسیقی سنتی و اصیل ایرانی در سراسر این کشور بتوانند از نوای دلنشین آواها و موسیقی سنتی ایرانی به هنگام خرید بهره مند شوند.

رایزن فرهنگی ایران افزود: از آنجا که موسیقی ایرانی در میان همه ملل جهان از جمله صربستان، طرفداران و علاقه مندان بسیار دارد، بر آن شدیم تا منتخبی از موسیقی های اصیل و سنتی که با استفاده از اشعار عرفانی مولانا، حافظ و سعدی ساخته شده اند و خوانندگان سرشناس آنها را با لحن دلنشین خود بصورت آواز خوانده و آهنگ سازان حرفه ای نیز قطعات آن را تنظیم کرده اند، در یک لوح فشرده برای ارائه آماده کنیم.

شالوئی گفت: در این لوح فشرده، افزون بر موسیقی اصیل سنتی، از آواها و نواهای محلی ایران اعم از بختیاری، کردی، ترکی، گیلانی و مازندرانی و همچنین لهجه شیرین شیرازی نیز استفاده شده است.

وی گفت: پیش بینی می شود با پخش این موسیقی در سطح فروشگاه های بزرگ و استقبال شنوندگان، تقاضای های بیشتری برای استفاده از این نواهای عرفانی صورت پذیرد.

505

کد خبر: 643720

وب گردی

وب گردی