توجه ویژه وزارت علوم به نظارت و سیاست‌گذاری طرح‌های عمرانی

معاون اداری و مالی وزیر علوم تاکید کرد: وزارت علوم در دوره جدید توجه ویژه‌ای به نظارت و سیاست‌گذاری‌های کلان طرح‌های عمرانی دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر "محمدحسین امید" در مراسم افتتاح اولین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی که به میزبانی دانشگاه یزد طی دو روز برگزار می‌شود، با اشاره به یک نوع ضعف و بی‌هویتی در بعضی از معماری فضاهای دانشگاهی کشور، گفت: با توجه به این که دانشگاه یزد نسبت به دیگر دانشگاه‌ها از نظر معماری فضایی، بهتر عمل کرده بود، تصمیم گرفته شد که اولین همایش به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شود.

او با اشاره به قدمتی که در معماری شهر و دانشگاه یزد، افزود: پس از بررسی دانشگاه‌های متفاوت بهترین مکان برای برگزاری اولین همایش دانشگاه یزد بود که می‌تواند بخشی از اهداف ما را بپوشاند.

معاون اداری و مالی وزیر علوم گفت: وزارت علوم در دوره جدید توجه ویژه‌ای به نظارت و سیاست‌گذاری‌های کلان طرح‌های عمرانی از جمله مدیریت ساختمان، انرژی‌های تجدیدپذیر، معماری و منظر فضاهای دانشگاهی دارد.

دکتر امید در ادامه از تشکیل دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه یزد خبر داد و افزود: آیین‌نامه طراحی فضاهای دانشگاهی نیز در ادامه این همایش تدوین خواهد شد.

دکتر "سعید سمنانیان" معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در این مراسم به تبیین سیاست‌ها و برنامه این سازمان در ارتباط با طرح‌های توسعه دانشگاه‌ها پرداخت.

در ادامه هم دکتر "پیروز حناچی" معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی نیز در سخنانی بر لزوم هماهنگی طرح‌های جامع دانشگاهی با طرح‌های توسعه و عمران تأکید کرد.

دکتر "مهرالله رخشانی‌مهر" مدیر کل دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم دیگر سخنران مراسم افتتاحیه بود که به بیان سیاست‌ها و برنامه‌های در دست انجام دفتر طرح‌های عمرانی این وزارت‌خانه پرداخت.

آغاز اولین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی

دکتر "رضا شکوری" عضو هیات علمی دانشگاه یزد و دبیر علمی اولین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی در آیین آغاز بکار این همایش دو روزه، گفت: همایش معماری فضاهای دانشگاهی در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ توسط دفتر نظارت طرح های عمرانی وزارت علوم به دانشگاه یزد سفارش داده شد.

گفت: دلیل برگزاری این همایش بررسی نیاز‌های مختلف در موضوع برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای بناهای دانشگاهی بود و کیفیت‌شناسی که همکاران ما در این حوزه از روند‌های موجود داشتند، لزوم پرداختن دوباره به این امر را دو چندان می‌کرد.

دکتر شکوری در ادامه گفت: چون دانشگاه یزد از جانب یک مدیریت اجرایی ماموریت داشت، این امر باعث شد که در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی همایش توجه ویژه‌ای به مباحث مربوط به حرفه‌ای بودن شود و در نتیجه حرفه محوری در کنار علم محوری، دو وجه اصلی این همایش است.

او افزود: در این خصوص از اساتید برجسته دانشگاه و برگزیدگان این حرفه دعوت شد تا در چارچوب محور‌های همایش سخنرانی‌های خود را تهیه و در نشست‌ها هفت‌گانه ارائه دهند.

دبیر علمی اولین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی تاکید کرد: فراخوان مقاله صرفاً برای اصل مقاله داده شده و خلاصه مقالات مورد پذیرش نبوده است و نهایتا با توجه به شدت تخصصی بودن موضوع، در نهایت ۴۵ اصل مقاله دریافت شد که پس از داوری ۲۷ مقاله برای ارائه به صورت پوستر مورد پذیرش قرار گرفت.

او افزود: از دانشگاه‌های سراسر کشور نیز درخواست شد که طرح‌های برگزیده خود را به دبیرخانه علمی ارسال کنند که نتیجه آن نمایشگاهی است که در جوار سالن همایش، در معرض دید کارشناسان و صاحب نظران قرار گرفته است.

20104

کد خبر: 643733

وب گردی

وب گردی