کشف باد شدید از سوی یک سیاهچاله نزدیک زمین

یک تیم بین‌المللی از فیزیکدانان نجومی موفق به شناسایی باد شدیدی از سوی یکی از نزدیکترین سیاهچاله‌های شناخته شده به زمین شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این تیم به رصد سیاهچاله "V404 Cygni" پرداختند که در ژوئن 2015 پس از 25 سال خاموشی یک انفجار درخشان و شدید را نمایش داد.

آن‌ها کار ثبت سنجش‌های نوری از قرص برافزایشی سیاهچاله را با استفاده از تلسکوپ بزرگ جزایر قناری آغاز کردند که بزرگترین تلسکوپ نوری-مادون قرمز جهان واقع در جزایر قناری است.

نتایج این رصدها به نمایش حضور یک باد از مواد خنثی (هیدروژن و هلیوم متحد شده) پرداخت که در لایه‌های بیرونی قرص برافزایشی شکل گرفته و افزایش ماده توسط سیاهچاله را تنظیم می‌کند.

این باد که برای نخستین بار در سیستمی از این نوع کشف شده، دارای سرعت بسیار بالای 3000 کیلومتر در ساعت است، از این رو می‌تواند از میدان گرانشی اطراف سیاهچاله بگریزد.

وجود این باد به دانشمندان در توضیح اینکه چرا انفجار سیاهچاله با وجود درخشان بودن و شدت بسیار آن، مدت بسیار کوتاهی و تنها برای دو هفته به طول انجامید، کمک خواهد کرد.

سیاهچاله V404 Cygni در یک سیستم دو ستاره‌ای در صورت‌فلکی ماکیان قرار دارد و با فاصله 8000 سال نوری، یکی از نزدیکترین سیاهچاله‌ها به زمین به شمار می‌رود. V404 Cygni از قرص برافزایشی خاصی برخوردار بوده که شعاع آن حدود 10 میلیون کیلیومتر است و انفجارهای آن را بطور خاصی در همه طول‌موجها (پرتوی ایکس، مرئی، مادون قرمز و امواج رادیویی) درخشان می‌کند.

مشاهدات محققان همچنین حضور یک سحابی را آشکار کرده که از مواد بیرون ریخته شده توسط باد شکل گرفته است. این پدیده که برای نخستین بار در یک سیاهچاله مشاهده شده است، همچنین به دانشمندان اجازه داد تا کمیت جرم منتشر شده به درون فضای میان‌ستاره‌ای را تخمین بزنند.

این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.

20104