حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه به نخبگان ضربه می‌زند

رئیس مرکز هواپایه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: نبود عاملی به عنوان حلقه ارتباطی صنعت و دانشگاه به نخبگان ضربه می زند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، حسین بازرگان در نخستین همایش جامعه نخبگانی استان مازندران که در موسسه آموزش عالی طبرستان چالوس برگزار شد، با بیان اینکه نخبه کسی‌است که می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و دارای ایده باشد، گفت: برای اینکه یک ایده تبدیل به محصول شود مستلزم پرداخت هزینه های زیادی است.

او با بیان اینکه شعار اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست، افزود: کلید اقدام و عمل، ارتباط بین صنعت و دانشگاه است و برای رسیدن به شعار اقتصادی و آنچه که تاکید مقام معظم رهبری است، نیاز است از ظرفیت های موجود به نحو شایسته بهره برد.

رئیس مرکز هواپایه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با ابراز نگرانی از وضعیت جذب و بکارگیری نیروها در ادارات، گفت: امروزه شاهد هستیم که یک فرد نخبه و فارغ‌التحصیل از دانشگاه، بدون آشنا و پارتی نمی‌تواند در صنایع برزگ کشور استخدام شود.

بازرگان با بیان اینکه یک حلقه مفقوده بین ارتباط صنعت و دانشگاه وجود دارد گفت: با توجه به اینکه در دانشگاه نمی‌توان یک محصول تولید کرد و به تبع آن در صنعت نیز نمی‌توان پژوهش کرد بنابراین فرد نخبه برای راه‌یابی به بازار آزاد نیاز به یک نقطه سومی دارد تا بتواند ایده خود را به محصول تبدیل کند.

رئیس مرکز هواپایه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه اولین گام در جهت تبدیل ایده به محصول، آموزش است، گفت: در بنیاد حامی نخبگان جوان فرصتی ایجاد شده است تا نخبگان که دارای ایده هایی هستند فضایی در جهت صحبت داشته باشند.

او افزود: بیمه 300 نفر از فارغ‌التحصیلان هوانوردی، معرفی 700 نفر فناور به سامانه مدیریت وزارت دفاع کشور و معرفی 500 نفر برای کاهش زمان خدمت سربازی از جمله عملکردهای این مرکز است.

رئیس مرکز هواپایه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اعلام اینکه مرکز حامی نخبگان جوان کشور 15 هزار نفر عضو مستقیم و 270 هزار عضو مجازی دارد، گفت: در صدد هستیم تا مرکزی به‌صورت پایلوت در شهرستان چالوس نیز ایجاد شود تا فضایی برای گفتن حرف جوانان، تصمیم‌گیری در مورد مراحل تبدیل ایده به محصول و مکانی برای استفاده محصول و خرید کالا و کاربر ایجاد شود.

بازرگان از ایجاد شغل برای 700 نفر در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته تعداد 168 پروژه ملی به نخبگان ارائه شد تا خودشان در زمینه معرفی پروژه‌های ملی تصمیم بگیرند و مرکز حامی نخبگان و نوابغ کشور آماده هرگونه حمایت از اعضا است.

او ادامه داد: برای تحقق دستور مقام معظم رهبری در زمینه اقدام و عمل به شعار اقتصاد مقاومتی باید به نخبگان و نوابغ اجازه داد تا مشکلات و دغدغه‌های موجود را با توجه به تکنولوژی روز کشور در مکانی مطمئن مطرح کنند.

بازرگان در پایان گفت: نخبگان باید شناخت کافی از معضلات داشته باشند و با درک صحیح از مشکل ایده های خود را جهت برون رفت از معضل بیان کنند.

20104

کد خبر: 643744

وب گردی

وب گردی