مرگ 16 هزار و 782 نفر در ایران بر اثر رفتار های غلط ترافیکی در سال 93

رییس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا گفت: تمام آحاد جامعه به عنوان راننده ، عابر پیاده ، سرنشین وسایط نقلیه ،بعنوان کاربر ترافیک محسوب می شوند و رفتار آنها در ایمنی نقش آفرین است .

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، سرهنگ محمد ترحمی در این باره گفت: برخورد با مرتکبان تخلفات رانندگی به علت اینکه هر تخلف حقی از حقوق سایر افراد جامعه را ضایع می‌کند و خطر بروز تصادف و در نتیجه خسارت ، جرح و یا فوت شهروندان را در بر دارد امری بدیهی و ضروری است که بر اساس بند ۱۲ از ماده ۴ قانون نیروی انتظامی، اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی از وظایف پلیس محسوب می شود.

او افزود: در واقع امنیت ترافیک که از حقوق شهروندان و جزو وظایف حاکمیت قلمداد می‌شود حاصل اجرای مقررات، فرهنگسازی، اصلاح مهندسی معابر و ایمن سازی خودروها بوده که تخطی در هر یک از موارد یاد شده تضییع حقوق شهروندان را در پی دارد.

رییس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا ادامه داد: در جهت بازدارندگی از ارتکاب تخلفات رانندگی و تضمین سلامت سفر باید با مد نظر قرار دادن میزان ضرر و زیانی که بروز تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی در منافع و سلامت اجتماعی جامعه دارد با قاطعیت با موارد نقض مقررات راهنمایی و رانندگی برخورد شود و همسو با این موضوع، فرهنگسازی و اطلاع رسانی از عواقب تخلفات رانندگی برای مردم اثرات اجرای قانون را مضاعف می‌کند.

او تاکید کرد: تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی باعث خطر تصادف برای سایر کاربران ترافیکی را می‌شود، جان، سلامتی و مال شهروندان را تهدید می‌کند تا جائیکه در سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۶ هزار و ۷۸۲ نفر در ایران بر اثر رفتار های غلط ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند و تعداد ۳۰۴ هزار و ۴۸۵ نفر نیز مجروح و مصدوم شده‌اند

رییس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با اشاره به این که در این مدت به صورت متوسط در هر روز ۴۶ نفر کشته شده و در هر روز ۸۳۴ نفر مجروح شده‌اند، افزود: در این کشتار غم‌انگیز متاسفانه دشمنی به نام تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی حضور محترمانه‌ای دارد به طوری که برای خرید ، تفریح ، دید و بازدید و حتی سفر زیارتی جان خود، عزیزانمان و شهروندان دیگر را به خطر می‌اندازیم.

او با تاکید بر این که شاید کمتر کسی باشد که از مقررات راهنمایی و رانندگی تخطی کرده و شرمسار شود افزود: متاسفانه تضییع حقوق جامعه در رانندگی به اندازه کافی تقبیح نشده و یا اینکه افراد جامعه با وجود تهدید سلامتی و حتی زندگی آنها در مقابل رفتارهای مخاطره آمیز تعداد اندک رانندگان متخلف وظیفه خود نمی‌دانند تا نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اقدام کرده و در مواردی هم بعد از وقوع تصادف، رانندگی بد و خطرساز راننده متخلف توسط سرنشینان همان خودرو بیان شده ولی قبل از تصادف هیچ یک از آنها نسبت به تذکر و ارشاد راننده اقدام نکرده‌اند تا اینکه خود افرادی که سکوت نموده اولین قربانیان بی توجهی به قوانین و مقررات رانندگی شده‌اند.

رییس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا افزود: همه شهروندان در مقابل امنیت یکدیگر مسئول بوده و باید مواظبت نمایند تا رفتار ناهنجار در راندن خودرو توسط آنها زندگی سایرین را به خطر تهدید نکند، لیکن فارغ از اینکه هر فرد در جامعه تا چه حد در مقابل رفتارهایی که منجر به بروز خطر برای زندگی وی می‌شود باید حساس باشد، حاکمیت نیز موظف است در این موضوع اهتمام ویژه داشته باشد تا جایی که اقدامات پیشگیرانه در برابر عوامل خطر ساز را اتخاذ نماید.

او با بیان این که یکی از راههای پیشگیری در حوزه قانونگذاری و اجرای آن است، افزود: محرومیت‌های اجتماعی و جریمه تخلف از مقررات بایستی متناسب با ضرر و زیان وارده به جامعه تدوین شود تا اثرگذار بوده و باعث اجتناب از ارتکاب عمل ناهنجار گردد؛ البته تضمین در کشف با اصرار بر برخورد قاطع و وجود ضمانت در وصول جریمه صادره از دیگر مواردی است که در کنار متناسب بودن میزان جریمه موثر در پیشگیری وضعی و متعاقب آن ارتقای ایمنی را خواهد شد.

رییس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با اشاره به این که جریمه مخصوص افراد متخلف بوده و شامل همه رانندگان نمی‌شود تاکید کرد: پس اگر فردی تصمیم بگیرد از مقررات تخطی نکند مطمئنا ضمن اینکه جریمه نمی‌شود فایده این تصمیم، ایمنی ترافیک است و سود آن در مرتبه اول به خودش و تمام افراد جامعه باز می‌گردد و این غایت اهداف پلیس در اجرای مقررات محسوب می‌شود.

20106

کد خبر: 643774

وب گردی

وب گردی