رشد جزئی بازار سرمایه اگر خودرویی ها  بگذارند

کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس در هفته آتی صعود جزئی خواهد داشت اما بعد از چند روز مجددا دچار افت و ریزش هایی خواهد شد.

حسام الدین جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز درباره وضعیت بازار سرمایه در هفته ای که گذشت گفت: طی چند روز اخیر بورس با وضعیت مساعدی همراه نبود، درواقع شاخص همانطور که از قبل پیش بینی شده بود سقوط کرد اما اینکه چه سرنوشتی در انتظار بورس است و شاخص بیشتر از این سقوط خواهد کرد یا خیر روز شنبه مشخص خواهد شد.

او با بیان اینکه در چند ماه اخیر خودرویی ها به عنوان لیدر بازار بودند، گفت: گروه خودرو اخیرا افت شدیدی را متحمل شده که دلایل متعددی بر این افت تاثیر گذار بوده، یکی از اصلی ترین دلیل در خصوص افت شدید این گروه برمی گردد به افزایش سرمایه که از سال 95 در تجدید ارزیابی مشمول قانون مالیات شده و علیرغم تلاش های بسیاری که در راستای عدم تحقق این قانون صورت گرفته هم اکنون این تلاش ها با نتیجه مثبتی همراه نبوده است.

جعفری در ادامه بیان کرد: خودرویی ها و همچنین برخی دیگر از گروه ها تمایل به افزایش سرمایه داشتند تا بتوانند از این طریق به اصلاح ساختار مالی خود بپردازند ولی متاسفانه به دلیل اینکه قادر به افزایش سرمایه و اصلاح ساختار مالی خود نشدند، در اخذ وام و همچنین تصمیماتی که می خواستند بگیرند دچار مشکلاتی شدند، بنابراین این عوامل دلیلی بر ریزش شدید برخی شاخص ها شد که به دنبال آن کل بازار با کاهش همراه شد.

کارشناس بازار سرمایه به رشد قیمتی محصولات معدنی و فلزی در بازارهای جهانی طی چند وقت گذشته اشاره کرد و گفت: از یک ماه و نیم گذشته که قیمت های جهانی رو به افزایش بود بسیاری از کارشناسان پیش بینی کردند که این افزایش قیمت ها حبابی است و پایدار نیست به همین دلیل در یک هفته گذشته شرکت های معدنی و فولادی هم سهام شان افت کرد و با کاهش قیمت روبرو شدند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: مجموع این عوامل طی هفته ای که گذشت منجر به افت شاخص ها شد به گونه ای که شاخص کل نزدیک به 76 هزار واحد رسید و در آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی چهارشنبه به 75 هزار و 982 واحد رسید.

جعفری گفت: در صورتی که شنبه وضعیت بازار مساعد باشد، شاخص به 76 هزار واحد باز خواهد گشت و به طور قطع بیشتر از این واحد رشد نخواهد داشت اما اگر بازار به روند فعلی خود ادامه دهد و به سمت بهبودی تغییر مسیر ندهد احتمال اینکه شاخص به 72 هزار واحد برسد زیاد است به گونه ای که می توان گفت بازار تا 4 هزار واحد افت خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی خود از روند بورس در هفته آینده گفت: از نظر من بورس در هفته آتی صعود جزئی خواهد داشت اما بعد از چند روز مجددا دچار افت و ریزش هایی خواهد شد.

او با بیان اینکه هفته آینده گروه خودرویی ها جزو پربیننده ترین نمادها خواهند بود، گفت: بعد ازگروه خودرویی ها احتمال اینکه گروه معدنی ها و پالایشی ها جزو نمادهای پربیننده بورس در هفته آینده باشند بسیار زیاد است به گونه ای که احتمالا این گروه ها وارد میدان رقابت معاملاتی خواهند شد. در صورتی که بازار با چنین روندی که پیش بینی شده است همراه شود چشم انداز بورس بهتر از وضعیت فعلی خواهد شد.

چعفری در ادامه تصریح کرد: اگر گروه خودرویی جزو لیدر و پربیننده های هفته آینده بازار سرمایه باشند امکان اینکه مجددا بازار منفی باشد بسیار زیاد است.

کارشناس بازار سرمایه ارزیابی کلی خود از تغییرات بورس از هفته گذشته تا کنون را اینگونه بیان کرد: بورس نسبت به هفته گذشته روی تمامی نمادها به جز برخی از شرکت های کوچک و خاص کاهش قیمت شدید داشته که این امر منجر به رشد منفی شاخص کل شده است.

او در پایان گفت: گروه های مختلف از جمله خودرویی ها، بانکی ها، پالایشی ها و معدنی ها روند نزولی داشتند اما بیشترین افت مربوط به خودرویی ها بود و بعد از آن پالایشگاهی ها و معدنی ها بودند که نسبت به خودرویی ها تاثیر منفی کمتری را بر شاخص کل گذاشتند.

10401/601

کد خبر: 643849

وب گردی

وب گردی