نایب رئیس اتاق ایران بر لزوم توجه به برنامه های منطقه ای تاکید کرد

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای نخستین بار در تدوین برنامه ششم توسعه به موضوع تدوین برنامه های منطقه ای به تناسب شرایط و نیازهای خاص آن توجه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، غلامحسین شافعی روز جمعه در نشست استانداران منطقه پنجم کشور با حضور روسای اتاق های بازرگانی پنج استان در مشهد افزود: از ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم موضوع نگاه منطقه ای به کشور که از ضرورت های توسعه بود مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: آنچه تاکنون وجود داشته تهران بدون توجه به امکانات و تفاوت سطح مناطق مختلف، نسخه نویس واحد برای کل ایران بود و این نسخه واحد را باید مجریان اجرا می کردند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آثار این نگاه نامتقارن و نامتوازن را نامطلوب توصیف و بیان کرد: از این رو همواره این موضوع که ایران، تهران نیست در بحث برنامه ریزی ها مطرح بود اما بالاخره در دولت یازدهم این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

وی گفت: با این حال توجه به برنامه های منطقه ای در تدوین برنامه ششم توسعه تمرین نخست است لذا انتظار برآورده شدن همه توقعات امکانپذیر نیست.

شافعی منطقه بندی وزارت کشور را نیز اقدامی قابل تقدیر توصیف و بیان کرد: از همین رو اتاقهای بازرگانی منطقه پنجم تصمیم گرفتند با یکدیگر هماهنگ شده و فعالیتهای خود را بر این مبنا برنامه ریزی کنند.

وی افزود: در نشستی که طی دو روز گذشته بین روسای اتاق های بازرگانی منطقه پنج برگزار شد، موضوع تشکیل دبیرخانه دائمی این منطقه به صورت دوره ای و گردشی البته با قدرت عملیاتی، اجرایی و تحقیقاتی کافی تصمیم گیری شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: در کنار تعامل و هماهنگی بخشهای خصوصی و دولتی منطقه پنج نیاز است تا این ارتباط به نمایندگان مجلس هم تسری یابد.

وی گفت: استانهای شرقی کشور 65 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند لذا اگر قرار باشد برنامه های منطقه ای مشترکی انجام و ارائه شود با پشتیبانی 65 نماینده در عمل فراکسیونی قوی برای توسعه منطقه ای ایجاد می شود.

شافعی در ادامه همچنین گفت: بخش خصوصی ایران به ویژه از نظر سرمایه در برابر هیاتهای خارجی و فعالیت مشترک با آنان ضعیف است.

وی افزود: در بسیاری از موارد نمی تواند از نظر سرمایه همپایی و مشارکت لازم را با شرکتهای بزرگ خارجی داشت از این رو موضوع ایجاد هلدینگهای منطقه ای ضرورت مورد توجه اتاقهای بازرگانی منطقه پنجم وزارت کشور است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: بر اساس تواناییها و اولویتهای توسعه ای استانها باید شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری و صندوقهای سرمایه گذاری تشکیل شوند.

شافعی گفت: از این پس نشست های منطقه ای هر ماه 2 بار برگزار و تلاش می شود در نشست با استانداران منطقه پنجم وزارت کشور نیز تعامل و همکاری جدی دنبال شود.

منطقه پنجم وزارت شامل استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان است.

402/601

کد خبر: 644021

وب گردی

وب گردی