سید حسن خمینی: به جای تصمیم گیری برای کشاورزان، آنها را به دانش مجهز کنیم

یادگار گرامی امام گفت: اگرچه سیاستگذاری دولت در امور کلان امری طبیعی است، اما به جای آنکه در امور جزئی برای کشاورزان تصمیم بگیریم سعی کنیم به دانش مجهز شوند، چرا که هرچه بیشتر در جهت توانمندسازی علمی آنان تلاش کنیم خودشان مشکلات خویش را بهتر حل خواهند کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آستان،آیت الله سید حسن خمینی در دیدار وزیر و معاونان وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: خدمت هرچه بیشتر به مردم و خصوصا کشاورزان، دامداران و اقشاری که عمدتا جزو مستضعفان جامعه هستند یقینا رضایت خداوند و اولیاء او را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به سابقه کهن کشاورزی در جوامع بشری، تأکید کرد: امروز اصلاح الگوی کشت، زمان کشت و نوع مصرف آب باید وجهه همت بخش تبلیغاتی کشور در بخش کشاورزی قرار گیرد تا با توجه به کمبود بارش در کشور، روزهای بهتری پیش رو داشته باشیم.

یادگار امام آمار خوب ارائه شده از وضعیت کشاورزی کشور را نشانه مدیریت توانمند این بخش خواند و افزود: آنچه بیش از همه می تواند باعث رشد تولید و سرمایه در بخش کشاورزی شود، تقویت دانش کشاورزان است، چرا که اگر کشاورز از این حیث قوی باشد متوجه میشود چه چیزی را تولید کند تا نفع بیشتری عاید خود و کشور شود.

وی با تأکید بر پیوند دانشگاه و کشاورزی، گفت: یک کشاورز ممکن است با اعمال تغییراتی کوچک در باغ خود، چندین برابر سود بیشتر را برای خود، کشور و اشتغال به ارمغان آورد.

سید حسن خمینی ادامه داد: اگرچه سیاستگذاری دولت در امور کلان امری طبیعی است، اما به جای آنکه در امور جزئی برای کشاورزان تصمیم بگیریم سعی کنیم به دانش مجهز شوند، چرا که هرچه بیشتر در جهت توانمندسازی علمی آنان تلاش کنیم خودشان مشکلات خویش را بهتر حل خواهند کرد.

وی همچنین آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی را مدیری توانمند و شایسته خواند که ضمن حفظ روحیات اصیل خویش که همگان از یک مدیر جمهوری اسلامی انتظار دارند، توان کارشناسی و مدیریتی بالایی نیز دارد.

پیش از سخنان یادگار امام محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی کشور پرداخت و با بیان اینکه امسال سال زراعی خوبی را در پیش رو داریم، گفت: سال گذشته علی رغم کمبود منابع آبی با طراحی های انجام شده، تنها بخش اقتصاد که رشد مثبت اقتصادی را تجربه کرد بخش کشاورزی با 4/3 درصد بود.

وی افزود: امیدواریم امسال تراز گندم صفر باشد و میزان واردات و صادرات یکسان شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت دیگر بخش های کشاورزی گفت: در بخش شکر علی رغم مشکلات در سال 94 افزایش تولید داشتیم و همچنین تراز غذای کشور از 8- میلیارد دلار در سال 92 به -3/4 در سال گذشته رسید که نزدیک به 6/4 میلیارد دلار به نفع کشور شد. البته سی درصد از این بهبود وضعیت به دلیل کاهش قیمت های جهانی و 70 درصد هم به دلیل افزایش صادرات و کاهش واردات غذا بود.

همچنین عبدالحمید بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گزارشی گفت: سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی 13 درصد و به ارزش 80 میلیارد دلار است. همچنین 19/5 تا 20 درصد اشتغال کشور مربوط به بخش کشاورزی است و این رقم مناسبی در مقیاس جهانی نیست.

وی گفت: علی رغم سهم 13 درصدی کشاورزی در اقتصاد کشور، نقش آن در بخش کسب و کار(خدمات پیسین و پیشین) بر اساس اعلام بانک مرکزی 34 درصد(بیش از یک سوم اقتصاد) است.

بخشنده با ببیان اینکه در سال 94، 112 میلیون تن کل محصولات بخش کشاورزی بوده است که در ابتدای دولت آقای روحانی این رقم حدود 93 میلیون تن بوده است، ادامه داد: بر این اساس اساس در دو سال اول آقای روحانی 15/5 درصد محصولات کشاورزی رشد داشته است و بر اساس معیار وزنی، حدود ده درصد از نیاز کشور را از خارج تأمین می کنیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: علی رغم تحریم ها و مشکلاتی که بخش های مختلف اقتصاد درگیر آنهاست، بر اساس جمع بندی بانک مرکزی بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش ها تنها بخشی بوده است که رشد مثبت داشته است که مرکز آمار ایران آن را 3/4 درصد و بانک مرکزی هم 5/1 درصد اعلام کرده است و همین پیشرفت باعث افزایش رشد مجموع اقتصاد کشور شده است.

وی گفت: در سال آغاز کار دولت 6/4 میلیون تن گندم را بصورت تضمینی از خریدیم که سال گذشته به حدود 8/1 میلیون تن رسید و امیدواریم امسال حدود 10 میلیون تن خرید کنیم. همچنین قرار است امسال گندم وارد کشور نشود و خودکفا شویم. این در حالی است که در سال آغاز کار دولت 6/8 میلیون تن وارد کشور می کردیم.

بخشنده افزود: در بخش شکر، رقم تولید این محصول از 4/2 میلیون تن به 5/7 میلیون تن در سال جدید رسیده است. در این دو سال مجموعا 350 هزار تن افزایش تولید شکر داشته ایم و هنوز 500 هزار تن کمبود داریم که امیدواریم با توسعه کشت چغندر قند پاییزه این مشکل حل شود و از سال گذشته این روند را آغاز کردیم. همچنین با طرح احیای 500 هزارهکتار اراضی خوزستان 56 هزار همکتار به چغندر قند اختصاص دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در چارچوب اقتصاد مقاومتی بیشترین فعالیت را این وزارتخانه دارد، 23 طرح داریم که 16 مورد آن تصویب شده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت:در بخش شیلات هم تولید در سال 94 به مرز یک میلیون تن رسید.

بخشنده در پایان گفت: با کسب اجازه از مقام معظم رهبری، 10 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای زه کشی زمین های کشاورزی اختصاص یافت.

201/202

کد خبر: 644163

وب گردی

وب گردی