دغدغه جدی مجلس نشینان چه باید باشد؟

عضو جامعه روحانیت با تاکید بر این که بحث های چون ریاست و ... باید به حاشیه رانده شود گفت: بحث هایی چون ریاست و ... به حاشیه رانده شوند تا منافع ملی و مصالح عمومی به عنوان دغدغه هایی جدی در دستور کار مجلس نشینان قرار بگیرد. در اینصورت مجلس به خوبی می تواند دولت را هم هدایت کند و هم کمک که این فضا نتیجه ای جز توسعه و تعالی نخواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز، حسین ابراهیمی نماینده ادوار مجلس و عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با آستان، گفت:مجلس دهم در شرایطی تشکیل می شود که دو طیف مهم سیاسی، سهمی نسبتا برابر از کرسی های بهارستان را به خود اختصاص داده اند و به همین دلیل دهمین دوره قوه مقننه شکلی متعادل و متوازنی را به خود خواهد دید.

این نماینده ادوار مجلس در ادامه افزود: البته با توجه به درصدِ قابل توجهی که تحت عنوان "مستقلین" به مجلس دهم راه پیدا کرده اند، هنوز هم نمی توان به تحلیلی معلوم درباره فضای حاکم بر رای های آتی داشت. چرا که نمایندگانی که خارج از فهرست های اوصلگرایی و اصلاح طلبی در مجلس حاضر خواهند شد، موضع های نامعلومی دارند و باید منتظر ماند تا بعد از تشکیل هیات رییسه، کمسیون ها و هیات رییسه مشحص شود که چه تعدادی از آنها رویکری اصلاح خواه خواهند داشت و چه تعداد قرارشان را بر اصولگرایی قرار خواهند داد.

وی ادامه داد:البته این را باید در نظر داشت که با توجه به اینکه مجلس نهم، در پایان دوره کاری اش برنامه ششم توسعه را تنظیم و تدوین خواهد کرد، مجلس دهم در چارچوب برنامه ششم توسعه فعالیت های خودش را پیگیری خواهد کرد. لذا مجلس دهمی ها کار تازه ای نمی توانند انجام بدهند. به ویژه اینکه مجلس به لحاظ سایسی متوازن هم هست و اینطور نیست که جریانی به دلیل اکثریت بتواند برنامه ها و تحرکات خاصی را انجام بدهد.

ابراهیمی تاکید کرد:یکی از بحث هایی که از بامداد نهم اسفند و مشخص شدن ترکیب برابر به لحاظ اصولگرایی و اصلاح طلبی در ادبیات سیاسی جای پررنگی را به اشغال خود در آورده، این است که "چه کسی رییس می شود" خب! وقتی علی لاریجانی به عنوان رییس ادوار هشتم و نهم قوه مقننه و محمدرضا عارف به عنوان سرلیست اصلاحات و رایِ اول تهران به مجلس راه یافته اند، این حرف و حدیث ها اجتناب ناپذیر است و طبیعی است که اصولگرایان ریاست لاریجانی و اصلاح طلبان ریاست عارف را به طور جدی مطالبه قرار داده و هدف بدانند. به همین دلیل حتی شاهدیم که گروهی مذاکره برای سهمیه بندی را پیشنهاد می کنند که این نوع تصمیم را مجدانه باید غلط و هزینه ساز خواند، چرا که مجلسی که بنایش بر اساس سهم خواهی و سهمیه بندی باشد مجلس کارآمدی نخواهد بود.

این نماینده ادوار مجلس بیان داشت:مهم و اصل این است که در انتخاب رییس و یا هر مسئول دیگری برای هر نوع مسئولیتی، شایستگی، صداقت، حاشیه گریزی و ... مورد توجه گرفته شود. با این توضیحات نظر شخصی ام این است که آقای لاریجانی فردی مجرب، متعهد و دلسوزی است که اتفاقا هشت سال هم سابقه جلوس بر صندلی ریاست را در مجلس دارد و دقیقا به همین دلیل، می توان اذعان داشت که هیچ دلیلی نیست تا از تمدید سه باره حضور او در راس قوه مقننه جلوگیری کرد.

آستان گزارش داد، عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: اصلاح طلبان و همه آنهایی که با شعار اعتدال آمده اند و خود را اینطور معرفی می کنند که دنبال مجلسی هستند تا در موقعیت خطیر فعلی، یاری رسان قوه اجرایی کشور باشند، اگر نگاهی به عملکرد لاریجانی در ارتباطی که مجلس نهم با دولت یازدهم داشت حتما به این آگاهی خواهند رسید که او نه تنها هیچ اصطحکاکی با آقای روحانی و مهره هایش نداشت، بلکه در قضیه برجام هم به همه ثابت کرد که یک تنه مقابل منتقدان این مساله مهم ایستادگی کرد تا بالاخره برجام به با رای بالایی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد. این نوع نقش آفرینی هم البته مورد تایید چهره های منطقی جریان اصلاحات و طیف نزدیک به دولت است و شاهد بودیم که علی لاریجانی بارها از سوی آنان مورد تجلیل قرار گرفته است.

به گفته ابراهیمی،همچنین باید این مقوله را هم در نگاه و رفتارمان مد نظر قرار بدهیم که از 290نماینده ای که در مجلس دهم به امر نمایندگی خواهند پرداخت، حدود 200 نفر برای اولین بار به صندلی های بهارستان تکیه خواهند کرد تا این توضیح لازم باشد که "باید تلاش شود تا از این نیروهای تازه نفس استفاده مناسب و بر اساس توانایی و تخصص شان برده شود" تا از این طریق از وجود همه بهره برداری مطلوبی شود تا از این طریق هدف مهمی چون "رفع مشکلات" مردم به راحتی به عنوان هدفی که محقق شده، خوانده شود. در همین راستا، مجلس دهم شورای اسلامی باید بداند که اولویت اصلی مردم و جامعه چیزی غیر از کاهش دغدغه های معیشتی نیست و به همین دلیل باید در راستای مثبت کردن شاخص های اقتصادی از پتانسیل های موجود به شکل مطلوب و لازم استفاده کرد تا دیگر شاهد معضل هایی چون "رکود"، "عدم اشتغال"، "گرانی" و ... نباشیم. چرا که جوانان کثیری در مملکت هستند که به دلیل همین مسایل، در معرض انواع و اقسام تهدیدها هستند. پس تاکید این است که بحث هایی چون ریاست و ... به حاشیه رانده شوند تا منافع ملی و مصالح عمومی به عنوان دغدغه هایی جدی در دستور کار مجلس نشینان قرار بگیرد. در اینصورت مجلس به خوبی می تواند دولت را هم هدایت کند و هم کمک که این فضا نتیجه ای جز توسعه و تعالی نخواهد داشت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در ادامه لازم به تاکید است که تندروی و افراطی گری در این چند سال موجب شد تا مجلس نتواند آنطور که باید در راستای انجام تعهداتش عمل کند و ضررهایی هم متوجه کشور و مردم شد. به همین دلیل توصیه مهم به نمایندگان جدید این است که تحت هیچ شرایطی حاضر به حضور در فضایی مملو از تنش نباشند تا هم کارنامه ای قابل قبول از خود بر جای بگذارند و هم اینکه در پایان کار مجلس دهم، به نیکی مورد قضاوت افکار عمومی قرار بگیرند. البته ترکیب فعلی نشانگر این است که احتمال چالش زایی بسیار کمتر از مجالس گذشته است و به همین خاطر، موجی از امید و اطمینان به آینده در ذهن ها متبلور شده است که اصل هم چیزی غیر از این نباید باشد. چرا که در قبال مردمی که در عرصه های مختلف حماسه می آفرینند و در دشوارترین مقطع ها هم پشت نظام و مقام معظم رهبری را خالی نمی کنند، باید کوشش کرد تا مظلومیت و محدودیت شان را به طور چشمگیری کاهش داد تا از این طریق قدردانی لازم از آنها شود. در پایان ذکر این نکته ضرورت دارد که در وضعیتی که اختلاف با دنیا را حل کرده ایم، دولت و مجلس و البته قوه قضاییه و نهادهای دیگر دست در دست هم بدهند تا بلکه کشور ما هم بعد از مدت ها رنگ آرامش را ببیند و مردم دغدغه های خود را در کمترین حالت ممکن ببینند.

202/201

کد خبر: 644169

وب گردی

وب گردی