تصویب  13 طرح تحقیقاتی از جهاددانشگاهی در معاونت علمی ریاست جمهوری

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به طرح‌های وصول شده از جهاددانشگاهی به این مرکز گفت: تاکنون حدود 27 طرح تحقیقاتی از جهاددانشگاهی به ما رسیده که 13 طرح از آن تصویب شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دکتر امید توکلی، در ادامه با بیان اینکه پنج طرح دیگر نیز از جهاددانشگاهی در حال بررسی و داوری است گفت: ما دو سال پیش با جهاددانشگاهی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که در جهت حمایت از توسعه فناوری‌های تولید شده در جهاددانشگاهی اجرا می‌شود.

او گفت: این تفاهم‌نامه به منظور تسریع این فرایندها و تجاری‌سازی طرح‌ها منعقد شد.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در این راستا صندوق مشترکی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور و جهاددانشگاهی شکل گرفت که در صورت تصویب طرح‌ها، تسهیلاتی در قالب وام به مجریان این طرح‌ها اهدا می‌شود.

توکلی با بیان اینکه سقف مشترک اعطای تسهیلات این صندوق 20 میلیارد تومان بود، گفت: البته ما از این سقف عبور کرده‌ایم. نحوه ارایه این تسهیلات به گونه‌ای است که در صورتی که یک طرح موفق شده و وارد بازار شود، آن پول تبدیل به گرند خواهد شد.

او با اشاره به بازدید خود از دستاوردهای جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: ما امروز از سه طرح تولید مکمل‌های غذایی و فیبری، تولید پوست براساس مهندسی بافت سلول‌های بنیادی و طرح فوم آلومینیومی ضدصدا بازدید داشتیم که همه آن‌ها دارای دستاوردهای خوبی بود.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه طرح تولید مکمل‌های اکستروژن بسیار طرح خوبی بود، گفت: در این طرح روی بحث ضایعات نان کار شده و پایلوت اجرایی آن نیز بسیار قابل توجه بود. به احتمال زیاد این پایلوت از طرح‌های تصویبی ما در مرکز است تا در مقیاس بزرگتری راه‌اندازی شود.

توکلی گفت: همچنین طرح‌های تولید پوست و فوم آلومینیومی نیز طرح‌های خوبی بودند که می‌توانند با مشارکت بیمارستان امام رضا(ع) و شرکت گاز استان منشا اثرات زیادی باشد.

او ابراز امیدواری کرد طرح‌های رسیده به مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تا سال 95 به مرحله اثربخشی می‌رسد.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: یک‌سری از این طرح‌ها از سال 93 کار خود را آغاز کرده که امیدواریم تا انتهای سال 95 به نتیجه برسد و احتمالا دستاوردهای این تفاهم‌نامه بین جهاددانشگاهی و معاونت علمی و فناوری را به صورت یک نمایشگاه برپا خواهیم کرد.

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاونت توسعه فناوری راه‌اندازی کردیم که به حوزه‌های مختلفی نیز مرتبط است.

او گفت: براساس نقشه جامع علمی کاربردی کشور، لیست اولویت اصلی در حوزه‌های مختلف فناوری، سلامت، علوم پایه و علوم انسانی تعیین شده و ما در این معاونت تلاش می‌کنیم فناوری‌های دارای اولویت را نهادینه کنیم.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه 14 ستاد راهبردی در این معاونت مشغول به کار است، گفت: این ستادها در حوزه زیست‌فناوری، سلول های بنیادی توسعه فناوری نانو، علوم دریایی و... به کار خود ادامه می دهند. وظیفه این ستادها این است که طرح‌ها را براساس هر شاخص عملیاتی کنند.

توکلی با اشاره به شاخص‌های عملیاتی شدن طرح‌های دانش‌بنیان گفت: این شاخص‌ها شامل آرندی، پتانسیل تحقیق و توسعه، تولید علم، تولید ثروت، اشتغال‌زایی ورود به بازار، صادرات و اثربخشی است.

او در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به برخی از مشکلات تجاری‌سازی طرح‌های دانش بنیان گفت: یکی از مسائل مهمی که برای این تجاری‌سازی طرح‌های دانش‌بنیان اهمیت دارد، آن است که هر طرح باید دارای اعلام نیاز باشد، با این طرح این شرط کافی نیست.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بحث مهم این است که بخشی از این مساله به خود شرکت‌ها مربوط شده و آن‌ها باید در مذاکره با بازار موفق عمل کنند اما بخش دیگری از این فرایند به ما باز می‌گردد تا با قانون‌سازی و ابلاغیه‌ها به محصولات دانش‌بنیان برای ورود به بازار کمک کنیم.

توکلی گفت: بحث مجوزها و استانداردسازی طرح‌های دانش‌بنیان در تجاری‌ کردن آن بسیار مهم است. در حال حاضر نزدیک به 2000 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند که عمدتا در حوزه زیست فناوری به صورت هماهنگ با معاونت پیش می‌روند.

20104

کد خبر: 644202

وب گردی

وب گردی