معاون درمان وزارت بهداشت: ۵۰ درصد سرمایه سلامت را بیمارستان‌ها می‌بلعند/ نیاز به ۱۰۰ هزار تخت جدید

معاون درمان وزیر بهداشت،گفت: از مجموع هزینه‌هایی که در سلامت می‌شود، ۳۰ تا ۵۰ درصد آن به هزینه‌های بیمارستان تعلق دارد، این درحالی است که ۸۷ بیمارستان بالای ۵۰ سال داریم و شاخص تخت استاندارد نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، محمد آقاجانی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت، گفت: مجموعه هزینه‌های سلامت در دنیا 6 هزار و 800 میلیارد دلار است که 5 هزار و 500 میلیارد آن از نفت و مخابرات است که صرف سلامت می‌شود. در ایران هم وضعیت مشابه است.

او ادامه داد: از مجموع هزینه‌های سلامت 30 تا 50 درصد به هزینه‌های بیمارستانی تعلق دارد و شاخص تخت 1.6 به‌ازای هر هزار نفر است.

آقاجانی افزود: در کشور 87 بیمارستان بالای 50 سال داریم که بازسازی آنها را شروع کردیم، اما نیازمند منابع مالی جدید هستیم.

معاون درمان وزیر بهداشت، در مورد پیشرفت فیزیکی بیمارستان‌ها گفت: 241 بیمارستان با 40 هزار تخت در حال ساخت است که 152 بیمارستان با 28 هزار تخت، پیشرفت 50 درصدی داشته است.

آقاجانی ادامه داد: بر اساس شاخص استاندارد تعریف‌شده باید شاخص تخت به جمعیت 2.7 به‌ازای هر هزار نفر باشد، بنابراین با سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی ما به 100 هزار تخت نیاز داریم.

او در زمینه آزمایشگاه‌ها گفت: با مشارکت اقتصادی در ساخت آزمایشگاه‌های تشخیصی بهبود دسترسی مردم به خدمات با‌کیفیت، ایجاد آزمایشگاه‌های بزرگ و دارای سیستم‌های مکانیزه، روزآمدی خدمات و کاهش هزینه تمام‌شده را شاهد خواهیم بود.

معاون درمان وزیر بهداشت، گفت: در مورد مراکز تصویربرداری نیز در 570 بیمارستان دولتی، 565 دستگاه تصویربرداری برای تکمیل زنجیره خدمات نیاز است و برنامه وزارت بهداشت برای تکمیل این زنجیره، خرید خدمات تصویربرداری از بخش خصوصی به‌جای خرید دستگاه است.

او در حوزه خدمات دیالیز گفت: افزایش دسترسی به خدمات،‌ ارتقای آن، ایجاد اپراتور بزرگ، توسعه هزار و 500 تخت و ماشین دیالیز و جایگزینی هزار و 400 دستگاه فرسوده جزو سیاست‌های محوری است.

معاون درمان وزیر بهداشت، در حوزه سرطان گفت: توسعه خدمات، تجهیزات و نیروی انسانی، دسترسی عادلانه به خدمات و بهبود کیفیت زندگی بیماران، دنبال می‌شود.

آقاجانی گفت: آمایش ملی سرطان در وزارت بهداشت تدوین شده که هدف آن دسترسی عادلانه به خدمات است.

او گفت: مراکز سرطان در 3 تیپ 1، 2 و 3 ایجاد می‌شود و تیپ 1، 52 مرکز شیمی‌درمانی و 131 مرکز تشخیص و غربالگری سرپایی ایجاد می‌شود، در تیپ 2، 37 مرکز تخصصی شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و جراحی و در تیپ 3، در 14 قطب کشور 14 مرکز فوق تخصصی، تومورتراپی و رادیوتراپی پیشرفته ایجاد می‌شود که این مراکز به شکل زنجیره‌ای عمل می‌کنند و از سطوح پایین به بالا بیمار را ارجاع می‌دهند.

20103

کد خبر: 644263

وب گردی

وب گردی