گری لوئیس:شرایط نیمروز در افغانستان به‌مراتب از زابل بدتر است

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به معرفی زابل به عنوان آلوده ترین شهر جهان گفت: از اقتصاد و منبع تولید سخن نمی گویم، امروز با تهدید جدی مواجهیم که متوجه سلامت انسان است، امروز از شما هوا می خواهیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، علی اوسط هاشمی در مراسم رونمایی از لوح بین‌المللی "ثبت تالاب هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره" که با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، گری لوئیس نماینده ارشد سازمان ملل در ایران، استرکیش لاروش مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی در ایران در زابل در حال برگزاری است، خشک شدن تالاب هامون را عامل آلودگی هوای زابل اعلام کرد.

او بابیان اینکه در گزارش سازمان جهانی بهداشت، زابل آلوده‌ترین نقطه گیتی نام‌گرفته است، در ادامه گفت: امروز به هوای پاک می‌اندیشیم که جزو ضرورت‌های سلامت‌های انسان است، نه‌تنها زابل بلکه در سفری که اخیراً به نیمروز افغانستان داشتم، شرایط نیمروز به‌مراتب از زابل بدتر است.

اوسط هاشمی با اشاره بر اینکه تالاب هامون درگذشته تأمین‌کننده معیشت مردم ساکن در زابل و نیمروز بوده است، افزود: امروز باید با تعصب عمل کرد، بیماری اینجا است و نمی‌توان این را کتمان کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه بابیان اینکه امروز اگر نگاه جهانی به تالاب شده، ما این نگاه جهان را به‌عنوان سرمایه‌ای که پشتوانه فردای هامون باشد شاهد هستیم، گفت: انتظار عقلی ما اراده دو دولت و ملت با پشتیبانی از نهادهای بین‌المللی احیای هامون است و هامون صرفاً سرمایه ایران و افغانستان نیست، چراکه یک سرمایه جهانی است و برای همه دنیا ارزشمند است.

مراسم رونمایی از لوح بین‌المللی ثبت تالاب هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره از ساعتی قبل در زابل شروع‌شده است.

در این مراسم نمایندگان سفارتخانه‌های آلمان و افغانستان،نمایندگان سازمان‌های UNESCO، ECO،UNDP، UN و جمعی از نمایندگان ایران در سازمان‌های بین‌المللی مذکور، مدیران و کارشناسان ستادی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مسئولین محلی و منطقه‌ای، تشکل‌های زیست‌محیطی و ریش‌سفیدان منطقه حضور دارند.

با ثبت بین‌المللی هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره از این به بعد اکوسیستم تالاب هامون در چارچوب قوانین و همکاری‌های بین‌المللی و زیر نظر یونسکو ادامه حیات خواهد داد.

20106

کد خبر: 644277

وب گردی

وب گردی