شرایط در منطقه سیستان از سایر نقاط حادتر است/تغییر اقلیم در زابل شدیدتر از همه جهان

مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان بابیان اینکه اگر تغییر اقلیم سبب افزایش نیم درجه ای هوا در کره زمین شده، این افزایش دما در ایران دو درجه برآورد شده است، گفت: شرایط در منطقه سیستان از سایر نقاط حادتر است، در این منطقه میانگین سالانه بارش کمتر از 50 میلی‌متر بوده و میزان سالانه تبخیر نیز 4000 میلی‌متر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسناسعید محمودی در مراسم رونمایی از لوح بین‌المللی ثبت تالاب هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، گری لوئیس نماینده ارشد سازمان ملل در ایران، استرکیش لاروش مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی در ایران در زابل در حال برگزاری است گفت : امروز بحران‌های زیست‌محیطی کشورهای زیادی را در دنیا تحت تأثیر قرار داده است.

او آلودگی هوا، آب و آتش‌سوزی جنگل را از عمده چالش‌های بشر توصیف کرد و گفت: ایران نیز مانند سایر کشورها با مسئله تغییر اقلیم و آثار آن‌که به‌تناسب بیشتر از نقاط دیگر جهان است، درگیر است.

او نگاه ویژه سازمان‌های بین‌المللی برای ثبت هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره را ستود و گفت: تالاب بین‌المللی هامون که در مرز کشور ایران و افغانستان قرارگرفته است، تنها منبع معیشت مردم منطقه بوده، معیشتی که از طریق صیادی، کشاورزی و دامداری تأمین می‌شده است.

محمودی آلودگی شدید هوا، شیوع بیماری‌، فقر و بیکاری در دو شهر زابل ایران و نیمروز افغانستان را از پیامدهای خشکی تالاب هامون برشمرد و گفت: باید همه برای احیای هامون تلاش کنیم.

به گزارش ایسنا مراسم رونمایی از لوح بین‌المللی ثبت تالاب هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره از ساعتی قبل در زابل برگزار شد.

در این مراسم نمایندگان سفارتخانه‌های آلمان و افغانستان،نمایندگان سازمان‌های UNESCO، ECO،UNDP، UN و جمعی از نمایندگان ایران در سازمان‌های بین‌المللی مذکور، مدیران و کارشناسان ستادی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مسئولین محلی و منطقه‌ای، تشکل‌های زیست‌محیطی و ریش‌سفیدان منطقه حضور دارند.

با ثبت بین‌المللی هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره از این به بعد اکوسیستم تالاب هامون در چارچوب قوانین و همکاری‌های بین‌المللی و زیر نظر یونسکو ادامه حیات خواهد داد.

105105

کد خبر: 644376

وب گردی

وب گردی