فراخوان  شرکت در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر  منتشر شد

فراخوان  سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در 10 بخش تخصصی منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، فراخوان و آیین نامه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای برگزاری در بهمن ماه 1395 منتشر شد.
این جشنواره در بخش های تخصصی« نسل نو تئاتر ایران» ، «مرور تئاتر ایران» که شامل تولیدات اجرا شده در تالار های نمایشی کشور و برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی می شود ، «تئاتر ملل»،« میهمان» ، «اجراهای محیطی ، تعاملی و دیگر گونه های اجرایی تئاتر بیرونی» که شامل زیر بخش های مرور ، تولید جدید و مسابقه می شود، همچنین بخش« به علاوه فجر» ، «مسابقه نمایشنامه نویسی» ، «مسابقه و نمایشگاه عکس» و «مسابقه و نمایشگاه پوستر و هویت بصری» برگزار خواهد شد. بخش رقابتی این دوره از جشنواره شامل «مسابقه تئاتر بین الملل» و «مسابقه تئاتر جوانان» خواهد بود.
ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کوشش برای نگاهی ویژه به اقتصاد مقاومتی در جهت تحقق کاربردی آن، مسئولیت پذیری اجتماعی در همه ی عرصه های زندگی و هنر، بهره گیری از مفاهیم و جلوه های فرهنگ، تاریخ و ادبیات غنی ایرانی ـ اسلامی، توجه به تئاتر ایرانی در جهت توسعه ی فرهنگی، نگاه کاوشگرانه و مدبرانه به جامعه، مسائل اجتماعی و اخلاق مدنی، اندیشه ورزی و ارتقاء ذائقه ی فرهنگی و هنری جامعه از طریق هنر شریف تئاتر، اهمیت دادن به روابط بینا فرهنگی و بهره گیری از زمینه های بومی ، توجه به مفاهیم و ارزش های والای فراگیر، جهانی و مشترک انسانی، نفی خشونت، کشتار، تروریسم و جنگ طلبی و کوشش برای صلح جهانی، محور های مورد تاکید فراخوان جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر به شمار می آیند.
در بخشی از مقدمه این فراخوان آمده است: « افق کنونی تئاتر ایران نشان می دهد که علیرغم تمامی تنگناها و کاستی ها و رنج توان فرسا برای آفرینش هنرمندانه و نگاه داشت تئاتر در ایران، چشم انداز این هنر روشن و قابل اعتناست. اگر سویه ی عملکرد مدیریت تئاتر ایران باید به سوی رفع این تنگناها باشد سویه ی نگاه جشنواره می باید به توانمندی ها و نقاط پر بهای این تئاتر معطوف شود. تئاتر ایران اکنون نسل های متفاوتی از کنشگران فعال و خلاق را در خود دارد که با اتکا به توان تولیدی بخش دولتی و خصوصی، نسبت به سالیان پیشین، بر کمیت آثار ارائه شده بر صحنه ی تماشاخانه های دولتی و غیر دولتی افزوده و البته باید بکوشد با خودآگاهی بیشتر ، این کمیت افزوده را به کیفیتی فراتر و بهتر برساند. جشنواره بین المللی تئاتر فجر فرصتی مغتنم برای سنجش واقعیت موجود تئاتر ایران، گرد هم آوری و نمایش بخشی از کیفیت به دست آمده، و البته مشوق و ترغیبی برای افزایش آن در آینده خواهد بود.»
سعید اسدی در بخش دیگری از این مقدمه آورده است: « دوره سی و پنجم جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز در تداوم ایده ها و رویکردهای جشنواره پیشین گام بر می دارد و همچنان بر ارتقای ارزش حرفه ای جشنواره با اهمیت دادن به هویت و نقش گروه های تئاتری در فرایند تولید نمایش تأکید دارد و در مسیر توجه به برآیند تولیدهای به انجام رسیده در تئاتر سراسر ایران (مرور تولیدهای صحنه ای) و پرهیز از تولید شتابزده آثار جدید برای جشنواره (جشنواره گرایی) گام بر می دارد. با مراجعه به مقدمه و بخش بندی فراخوان جشنواره پیشین و ویژگی های مندرج در آن می توان دریافت که تا چه پایه دوره سی و چهارم جشنواره گام های نخستین را برای تحقق اهداف یاد شده اش برداشته است. دوره ی پیش رو نیز، تحول و تغییراتی را در راستای نظام بخشی بیشتر و تعریف حرفه ای خود در بر خواهد داشت.»
هنرمندان تئاتر می توانند با مطالعه دقیق فراخوان و جدول زمانبندی هر بخش که به تشریح در فراخوان درج شده نسبت به ارسال مدارک لازم و فرم پرشده تقاضای حضور اقدام کنند.
503502

کد خبر: 644384

وب گردی

وب گردی