واکنش سازمان محیط زیست به قرار گرفتن زابل در صدر شهرهای آلوده جهان

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت مبنی بر قرار گرفتن زابل در صدر شهرهای آلوده جهان، گفت: اطلاعات مورد استفاده این سازمان مربوط به سال ٢٠١٢ بوده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گزارش منتشره بر اساس غلظت ذرات معلق کمتر از ١٠ و کمتر از ٢.٥ میکرون در سال 2012 تهیه شده است، افزود: اظهارنظر در خصوص میزان آلودگی یک منطقه یا شهر با استفاده از شاخص غلظت ذرات معلق در صورتی به صورت 100 درصدی قابل اعتماد است که مبنای آن اندازه گیری زمینی باشد.

ایستگاه زمینی سنجش غلظت ذرات معلق زابل سال ٢٠١٤ راه اندازی شده است


این مقام مسئول ادامه داد: در حالی که ایستگاه زمینی در شهر زابل در سال ٢٠١٤ راه اندازی شده است و از همین رو به نظر می رسد قضاوت سازمان جهانی بهداشت در خصوص زابل با استفاده از مدل های ارزیابی و پبیش بینی غلظت گرد و غبار صورت گرفته باشد که قابلیت اعتماد آن در حد قضاوت یک مدل است.

او با اشاره به این که منبع اصلی گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان، تالاب هامون و محیط های اطراف است و سطح قابل توجهی از این تالاب و منشاء ها در خارج از مرزهای سرزمینی ایران است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از دو سال گذشته پیگیر بحث افزایش ورودی آب به تالاب هامون بوده که به دلیل وقوع خشکسالی مستمر در منطقه، همچنین کنترل آب در حوزه هامون، حقابه کافی در دو دهه گذشته به هامون وارد نشد.

اقدامات صورت گرفته برای احیاء هامون نتایج مثبتی در بهبود کیفیت هوای سیستان و بلوچستان خواهد داشت

متصدی گفت: خوشبختانه در سال جاری به دلیل بهبود شرایط بارش و اقدامات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در برداشتن دایک های مرزی، آب نسبت مناسبی وارد تالاب بین المللی هامون شده است که می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش شدت طوفان های گرد و غبار داشته باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت همکاری های بین المللی در خصوص مقابله با گرد و غبار گفت: انتظار می رود با تلاش سازمان­های بین المللی مرتبط با موضوع حفظ و احیای تالاب ها و حمایت سازمان جهانی بهداشت بتوانیم در خصوص احیای تالاب ها و کنترل نقاط بحرانی منشاء گرد و غبار در این منطقه شاهد تحول چشمگیری در کیفیت هوا و به تبع سلامت مردم منطقه سیستان و بلوچستان در آینده باشیم.

او ابراز امیدواری کرد: با تلاش انجام شده در سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری های صمیمانه وزارت امور خارجه در اجلاس ٧١ سازمان ملل، شاهد تصویب قطعنامه تعهدآوری در خصوص کنترل گرد و غبار باشیم.

105105

کد خبر: 644440

وب گردی

وب گردی